شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۱ / ۱۰:۱۹
کد مطلب: 16184
۰
۱

آیا سینوزیت قابل درمان است؟

سینوزیت که به دنبال بسته شدن دهانه ی سینوس و عدم تهویه طبیعی و تخلیه ی ترشحات سینوس رخ می دهد، امروزه در بسیاری از موارد قابل درمان است.
دکتر ابوالحسن قیصری، متخصص جراحی گوش و گلو و بینی و دبیر انجمن رادیو لوژی ایران، در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت:  سینوس ها حفره هایی در جمجمه هستند که با هدف سبک تر شدن جمجمه ی ما ایجاد شدند، در واقع اگر این حفرات پر از استخوان بود، سرهای سنگینی، داشتیم که حمل و نگه داری آن روی گردن بسیار مشکل بود در نتیجه خداوند در قسمت هایی از جمجمه ی انسان که مغز در آن جای نمی گیرد و بلا استفاده است حفره هایی قرار داده تا وزن جمجمه سبک تر شود.

وی ادامه داد: این حفره ها توسط منافذی به داخل بینی راه پیدا می کنند و اگر به هر علتی اختلالی در این منافذ ایجاد شود و این اختلال سبب بسته شدن دهانه سینوس و یا آلودگی حفرات سینوسی شود منجر به ایجاد سینوزیت در فرد می شود..

دکتر قیصری در پاسخ به این سوال که آیا ابتلا به سرماخوردگی می تواند سبب ایجاد سینوزیت در افراد شود گفت: همه ی ما به دنبال سرماخوردگی دچار یک التهاب حاد در سینوس هایمان می شویم که در اکثر موارد خود به خود بهبود می یابد، اما مشکل زمانی به وجود می آید که به دنبال یک التهاب یا یک ضایعه و یا یک بیماری دهانه ی سینوس بسته شده و دیگر تهویه ی طبیعی و تخلیه ی طبیعی ترشحات سینوس انجام نشود و این ترشحات داخل سینوس تجمع می یابد، در نتیجه هوای داخل سینوس که باید تهویه شود، جذب شده و به دنبال نفوذ مواد زیادی از عروق و هم چنین میکروب ها به حفره های سینوسی، سینوزیت ایجاد می شود.

وی درباره ی روش های درمان سینوزیت گفت: سینوزیت معمولاً در موارد حاد با مصرف داروهایی چون دکونژستانت، ریختن قطره های بینی و همچنین استفاده آنتی بیوتیک دهانه ی سینوس باز شده و بهبود می یابد، اما گاهی بسته شدن دهانه ی سینوس دلایلی مانند مشکلات مکانیکی دارد که در این صورت درمان تنها در صورتی امکان پذیر است که آن اشکال رفع شود.

وی افزود: در قدیم برای دسترسی به سینوس اعمال جراحی وسیعی انجام می شد زیرا سینوس ها در اعماق جمجمه قرار دارند، ولی امروزه با آندوسکوپی سینوس، بدون ایجاد اختلالی در عملکرد سینوس ها، می توان اشکالات سینوسی را رفع کرده و در نهایت سینوس دوباره به حالت طبیعی خود برگردد بنابراین بدون ایجاد اختلالی در عملکرد سینوس ها، می توان اشکالات سینوسی را رفع کرده و در نهایت سینوس دوباره به حالت طبیعی خود برگردد بنابراین امروزه اکثر مشکلات سینوسی و سینوزیت ها به راحتی قابل درمان است به شرط آن که بیماری درست تشخیص داده شده و تحت درمان صحیح قرار بگیرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

hasan
Iran, Islamic Republic of
کم ارزش
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
با ترس هات روبرو شو! آدم ها رو ببخش! یک راه حل جدید بساز! هدف هات رو مشخص کن! آدم هایی که ازت متنفر هستند رو فراموش کن! ذهنت رو آزاد کن!