جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۸ آبان ۱۳۸۹ / ۲۱:۱۶
کد مطلب: 1621
۰
۱۰

نحوه پذیرش دانشجوی دکتری در آلمان / آزمون ورودی برگزار نمی‌شود

گروه حوزه و دانشگاه خبرگزاری مهر با توجه به تدوین آیین نامه ای جدید برای پذیرش دانشجوی دکتری در دانشگاههای کشور در سلسله گزارشهایی به بررسی نحوه پذیرش دانشجوی دوره دکتری در کشورهای مختلف دنیا می پردازد. در اولین شماره به بررسی دانشگاههای آلمان می پردازیم.
به گزارش خبرنگار مهر، تفاوت عمده ای در نوع پذیرش دانشجو دوره ‌دکتری آلمان و دیگر دانشگاههای جهان وجود دارد که یکی از این تفاوتها عدم برگزاری آزمون ورودی برای پذیرش دانشجویان است. شرایط تحصیل در مقطع دکتری در کشورها و دانشگاههای مخنلف متفاوت است و حتی در برخی موارد از دانشگاهی به دانشگاهی دیگر نیز فرق می‌کند. در این گزارش در نظر داریم تا شرایط ادامه تحصیل در مقطع دکتری دانشگاههای آلمان را مورد بررسی قرار دهیم. شرایط تحصیل در مقاطع مختلف دانشگاهی در آلمان به تناسب مقطع متفاوت است. به طور مثال ارزشیابی علمی مدارک تحصیلی از دانشگاههای آلمان، یکی از این مراحلی است که دانشجویان باید برای ادامه تحصیل در این کشور انجام دهند. با توجه به اینکه آزمون ورودی برای پذیرش دانشجو وجود ندارد معدل دوره کارشناسی ارشد و موافقت استاد راهنما با طرح رساله دکتری دو عامل اصلی برای پذیرش در دانشگاههای آلمان به شمار می‌رود. دانشجویان باید در مقطع کارشناسی ارشد حداقل نمره کل 16تا 17 کسب کرده باشند. پس از کسب شرایط علمی لازم، برقراری ارتباط با استاد راهنما از سخت ترین مراحل انجام پذیرش محسوب می‌شود. موافقت با موضوع و پذیرش طرح دکتری (Proposal) از سوی استاد راهنما از شرایط حضور در مقطع دکتری است. دوره دکتری در دانشگاههای آلمان در دو فرم کلاسیک یا سنتی و بدون کلاسهای درس برگزار می‌شود. در روش سنتی دانشجو در زمینه تحقیقاتی خود با مشاوره با استاد راهنما به پژوهش پرداخته و در کنار استاد به نوشتن رساله‌ دکتری مشغول می‌شود. انتخاب موضوع رساله به عهده خود دانشجو است. در سیستم جدید دوره دکتری، دانشجو ملزم به طی کردن سمینارهایی در رشته خود نیز است. شرایط پذیرش در مقطع دکتری دانشگاههای آلمان از سوی هر دانشکده تعیین شده و به تایید دانشگاه می‌رسد به همین دلیل احتمال می‌رود تفاوت‌های جزئی در روند پذیرش دانشگاههای مختلف آلمان وجود داشته باشد. بر خلاف دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاههای آلمان، تصمیم برای موافقت با پذیرش داوطلبان در دوره دکتری تنها بر عهده‌ کمیسیون مربوطه در هر دانشکده است. دانشجویان خارجی که مایل به گذراندن دوره دکتری به زبان آلمانی هستند، باید حداقل در یکی از آزمونهای زبان DSH یا TestDaFپذیرفته شده باشند. امکان گذراندن دوره دکتری به زبان انگلیسی نیز در دانشگاههای آلمان وجود دارد که با موافقت استاد راهنما و داشتن استاندارد آزمونهای بین المللی زبان انگلیسی مانند IELTS یا TOEFL امکانپذیر است. در این صورت دانشجویان می‌توانند رساله دکتری خود را به زبان انگلیسی نوشته و در امتحان شفاهی یا همان دفاعیه نیز به زبان انگلیسی شرکت کنند. تحصیل در دوره‌ دکتری دانشگاههای آلمان رایگان بوده و دانشجویانی که مایل به کار هستند تنها اجازه 20 ساعت کار در هفته را دارند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

United States
سلام،ممنون از اینکه این اطلاعات به صورت مجانی برای همه روی سایتتون موجود است. اما من یه کم که بیشتر خوندم، تحصیل تو آلمان از ۳، ۴ سال پیش دیگه مجانی نیست ، فقط چند تا استانش مثل اینکه هنوز بدون هزینه است. تو این گوگل که راجع به این مورد بگردین سایت های مختلفی هستند، ولی من از توی http://www.daneshgah.de خوندم. چند جا دیگه هم هستش که میتونید ببینید .بازم ممنون
سلام. ایا دانشجوی دکترا در المان حقوق میگیرد؟
Iran, Islamic Republic of
سلامایا کسیکه دارای فوق لیسانس زبان المانی است و زبان آلمانی هم تدریس کرده است، باز هم باید TestDaF یا DSH را رائه دهد؟
شبره
من لیسانسم اموزش ریاضی دانشگاه ازاد ارشدم روانشناسی عمومی دانشگاه ازاد می خواستم برای دکترای روانشناسی یکی از دانشگاههای المان اقدام کنم می تونم؟ من شنیدم مدرک ازاد و قبول ندارن و من اونجا دوباره باید ارشد بخونم درسته؟ چطور می تونم اقدام کنم مرسی
شایسته
با سلام.آیا امکان ادامه تحصیل در دکترای رشته روانشناسی برای پزشک عمومی وجود دارد.
كيميا
سلام
من رشته كشارشناسيم تربيت بدني بوده و كارشناسي ارشدم روانشناسي براي اقدام در مقطع ذكتري در رشته روانشناسي دچار مشكل نميشم؟؟
و سوال بعدي اينكه ايا تمامي ذانشگاهها رايگان هستند
ممنون مي شم پاسخ بديد
با تشكر
سمیرا
سلام. من کارشناس ارشد روانشناسی عمومی هستم و مقالات ISI , ISC, رتبه برتر کنگره بین المللی هم هستم. چطور می تونم بطور رایگان در مقطع دکتری روانشناسی ترجیحاً در کشورهای اروپایی اقدام کنم. لطفا راهنمایی کنید.
ملیحه
Iran, Islamic Republic of
سلام من لیسانس مترجمی زبان انگلیسی ام از دانشگاه آزاد دارم و فوق لیسانس روانشناسی عمومی از دانشگاه ازاد دارم برای تحصیل دکتری در المان چه شرایطی باید داشته باشم؟
اکرم شهری
Iran, Islamic Republic of
سلام من بورس شدم برای دانشگاه در کشور المان میتونم همراه همسرم برم
ستاره
Iran, Islamic Republic of
با سلام من فوق ليسانس روانشناسي باليني از دانشگاه ازاد هستم و مقاله در اي اس اي دارم و معدلم بالاي ١٧ هست خواستم بدونم با اين شرايط ميتونم در دانشگاه هاي المان براي دكتري بخونم؟
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
برای شنا کردن به سمت مخالف رودخانه قدرت و جرات لازم است وگرنه هر ماهی مرده ای هم می تواند از طرف موافق جریان آب حرکت کند.