جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۱ / ۰۹:۳۶
کد مطلب: 16213
۰

رییس نظام پزشکی: پزشکان عمومی در مرز خط فقرند

رییس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به مشکلات جامعه پزشکان عمومی و مطلوب نبودن گردش اقتصادی مطب این پزشکان گفت: بار اصلی خدمات و مشکلات اقتصاد سلامت بر دوش پزشکان عمومی است و لازم است مسوولان به حل مشکلات پزشکان و حوزه سلامت توجه کنند.

به گزارش ایسنا، سید شهاب‌الدین صدر در «دوازدهمین همایش علمی کاربردی پزشکان عمومی کشور» گفت: پزشکان عمومی بیش از سه چهارم جمعیت پزشکان کشور را تشکیل می‌دهند، به طوری که حدود 120 هزار نفر از جمعیت 220 هزار نفری جامعه پزشکی عضو سازمان نظام پزشکی را پزشکان تشکیل می‌دهند و 80 هزار نفر از این پزشکان، پزشکان عمومی هستند.

وی با مروری بر توسعه کمی و کیفی پزشکی کشور در 33 سال پس از انقلاب، گفت: سال 1357 شماره نظام پزشکی که برای پزشکان صادر می‌شد، حدود 14 هزار شماره بود، اما اکنون این رقم به بیش از 135 هزار شماره رسیده است، یعنی جمعیت پزشکان کشور از رشد 10 برابری برخوردار بوده است. در مجموع توسعه کمی پزشکی کشور بسیار قابل توجه است.

وی ادامه داد: در سال 1357 قبل از انقلاب حدود 5000 پزشک پاکستانی، فیلیپینی، بنگلادشی و غیره در ایران فعالیت داشتند، این در حالی است که امروز برای درمان بیماران، نیازی به پزشکان خارجی نداریم.

صدر در ادامه در توضیح توسعه کیفی پزشکی کشور نیز گفت: در سال‌های ابتدایی انقلاب در بودجه‌های سالیانه حدود 100 میلیون دلار برای اعزام بیماران به خارج از کشور در نظر گرفته می‌شد. این در حالی است که این ردیف بودجه‌ای چندین سال است که به صفر رسیده است و به جز درمان‌هایی که ممکن است در برخی عرصه‌ها به تجهیزاتی خاص نیاز باشد، امروزه نیازی به اعزام بیمار برای درمان به خارج از کشور نیست و پزشکی کشور به لحاظ کیفیت از رشد قابل توجه و غیرقابل انکاری برخوردار است.

رییس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به شاخص‌های 150 گانه سلامت که از سوی سازمان جهانی بهداشت تعریف شده است، افزود: در این شاخص‌ها مانند مرگ و میر نوزادان، کودکان زیر یک و پنج سال و مرگ و میر مادران باردار، شاخص آب آشامیدنی سالم و شاخص امید به زندگی و ... ارتقای وضعیت کشور بسیار قابل توجه است.

وی گفت: با وجود توسعه کمی و کیفی پزشکی کشور، اعتبارات حوزه سلامت از رشد لازم برخوردار نبوده است، به طوری که اعتبارات لازم برای حوزه سلامت در سال‌های مختلف یا در نظر گرفته نشده و یا در تخصیص‌ها با مشکل مواجه بوده است. به عنوان مثال اعتبارات حوزه سلامت از سال 89 تا 91 دو برابر شد، اما اکنون مشاهده می‌شود که تخصیص این اعتبارات با چالش‌هایی روبرو شده است.

صدر در ادامه با بیان اینکه برخی‌ها در رسانه‌ها این اتهام را به سازمان نظام پزشکی می‌زنند که این سازمان به دنبال افزایش تعرفه‌های بخش خصوصی است، ادامه داد: این طور نیست، برای دفاع از حقوق بیماران باید توجه لازم به سلامت در جامعه شکل گیرد. این موضوع با محاسباتی که اکنون مسوولان مربوطه می‌کنند، حل نمی‌شود. بر اساس قانون بیمه همگانی مصوب سال 74 باید قیمت تمام شده خدمات تشخیصی درمانی در نظر گرفته می‌شد، اما از آن سال تاکنون هیچ دولتی این کار را نکرده است؛ چرا که ترس از آن دارند عدد متفاوتی به دست آید و تصور می‌کنند این موضوع آثار تورم‌زا دارد. با وجود تمام این تنگناها اما با تلاش جامعه پزشکی، کارنامه درخشانی در حوزه پزشکی کشور ثبت شده است.

رییس کل سازمان نظام پزشکی در ادامه با اشاره به مشکلات جامعه پزشکان عمومی، گفت: از بین گروه‌های تخصصی، جامعه پزشکان عمومی بیشترین مشکلات را برخوردارند. این در حالی است که بار اصلی خدمات و مشکلات اقتصاد سلامت بر دوش پزشکان عمومی است. تمام تلاش‌مان آن است که تسهیلات بیشتری برای پزشکان عمومی داشته باشیم، ضمن آنکه گردش اقتصادی مطب پزشکان عمومی نیز گردش مطلوبی نیست.

وی همچنین به بررسی انجام شده درباره تعیین درآمد زیر یک میلیون تومان در تهران در زمینه خط فقر، گفت: در چنین شرایطی اغلب پزشکان عمومی در مرز خط فقر قرار دارند.

صدر با اشاره به برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع و نقش پزشکان عمومی در اجرای این برنامه، گفت: هر چند عنوان می‌شود پرداختی‌های خوبی برای پزشکان عمومی در این طرح در نظر گرفته شده، اما از آنجا که پرداخت حقوق منشی، پرستار یا ماما و ... بر عهده پزشک گذاشته شده، در پایان کار، چیزی برای پزشک باقی نمی‌ماند.

وی افزود: در جهت حضور پزشکان عمومی در عرصه تصمیم‌گیری‌ها نیز تلاش‌های زیادی انجام شده است، به طوری که اکنون حضور پزشکان عمومی در هیات مدیره‌های نظام پزشکی‌ها چشمگیر است. در مجموع حضور پزشکان عمومی در جایگاه‌های تصمیم‌گیری سال به سال بهتر شده است. امیدواریم در انتخابات پیش‌روی نظام پزشکی نیز حضور پزشکان عمومی در عرصه‌های تصمیم‌گیری موثرتر باشد.

رییس کل سازمان نظام پزشکی در ادامه به چالش‌های مختلف سازمان نظام پزشکی با دستگاه‌های مختلف اجرایی طی دوره‌های مختلف فعالیت این سازمان، گفت: تلاش کرده‌ایم این چالش‌ها به حداقل ممکن کاهش یابد، به طوری که طی امسال و سال گذشته در زمینه تعرفه‌ها، رایزنی‌های مختلفی را با دستگاه‌های مربوطه انجام داده و با حضور در کمیته‌های مشترک، تلاش کردیم حداقل نرخ تورم رسمی کشور مبنای افزایش تعرفه‌های بخش خصوصی باشد. این در حالی است که تورم بخش سلامت دو برابر نرخ تورم عمومی است. با وجود تمام تلاش‌های صورت گرفته، اما تعرفه‌های اعلامی با تعرفه‌های واقعی فاصله زیادی دارد.

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی و تغییرات نرخ ارز و تاثیر آن در حوزه سلامت، گفت: بیمه‌ها باید مشکلات میان بیماران و ارائه‌دهندگان خدمات را برطرف کنند. رایزنی‌های مختلفی برای حل این مشکلات صورت گرفته است. از آنجا که تامین 60 درصد هزینه‌های سلامت به مردم تحمیل می‌شود، مردم از این موضوع ناراضی هستند. جامعه پزشکی هم که تعرفه واقعی ندارد و از این موضوع ناراضی است. مسوولان هم از این وضعیت راضی نیستند. در نتیجه ارکان مثلث نظام سلامت همه از وضعیت موجود ناراضی هستند. هیچ راهی نداریم، جز اینکه مسوولان توجه لازم را به حوزه سلامت داشته باشند.

صدر در ادامه با اشاره به برخی مشکلات جامعه پزشکان عمومی، افزود: یکی از این موارد، وضعیت حقوقی پزشکان عمومی شاغل در دستگاه‌های دولتی است، چرا که این پزشکان به عنوان کارشناسی ارشد در محاسبات حقوقی در نظر گرفته می‌شدند. از زمان وزارت دکتر لنکرانی، این موضوع دائم در حال پیگیری است که پزشکان عمومی در ردیف دکترای حرفه‌ای قرار داده شوند و تغییری در وضعیت حقوقی آنها اتفاق افتد.

رییس کل سازمان نظام پزشکی ادامه داد: تعدادی از پزشکان عمومی نیز در استخدام هیچ دستگاه دولتی نیستند و به همین جهت در عرصه بیمه‌ها با مشکلاتی روبرو بودند. در این زمینه نیز با سازمان تامین اجتماعی قراردادی امضا شد و مقرر شد این گروه از پزشکان بتوانند از مزایای قانون تامین اجتماعی استفاده کنند. همچنین مدل‌های مختلفی از بیمه‌ها برای پزشکان عمومی در حال طراحی است و اقدامات مربوط به آن در حال انجام است.

وی در ادامه به برنامه‌های آموزش مداوم و صدور پروانه از سوی سازمان نظام پزشکی اشاره کرد و گفت: طی 1.5 سال گذشته، حدود 100 هزار پروانه پزشکی تمدید شد.

صدر همچنین به فرآیند سیستم قضایی در سازمان نظام پزشکی اشاره کرد و گفت: این سیستم باعث امنیت نسبی شغلی در جامعه پزشکی شده است. ساختار انتظامی سازمان نظام پزشکی برای رسیدگی به تخلفات پزشکی، یکی از پیشرفته‌ترین ساختارها است که تمام مراحل آن در سازمان نظام پزشکی مستقر است.

رییس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به راه‌اندازی شعب شورای حل اختلاف پزشکی در ساختار سازمان نظام پزشکی، گفت: به این ترتیب هر شکایتی که یک طرف آن از اعضای جامعه پزشکی باشد، در این شوراهای حل اختلاف مورد بررسی قرار می‌گیرد و با فعالیت این شوراها، بیش از 60 درصد شکایت‌ها به صلح و سازش منجر می‌شود.

وی در پایان تاکید کرد: آنچه که برای جامعه پزشکی اهمیت دارد، قداست و اعتماد مردم به جامعه پزشکی است. لازم است رسانه‌ها به مسائل پزشکی با حساسیت بنگرند و فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی نیز به جایگاه پزشکی توجه ویژه‌ای داشته باشند.

گفتنی است، در دوازدهمین همایش علمی کاربردی پزشکان عمومی کشور از کتاب «مفاخر پزشکی ایران» (شیخ الرئیس ابوعلی سینا) رونمایی شد.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
برای موفقیت لازم نیست نابغه باشی فقط کافیه یه قدم جلوتر باشی/ انیشتن