پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۱ / ۰۵:۱۰
کد مطلب: 16234
۰

شرايط ازدواج را دارم ولي خانواده ام مخالفت مي کنند، چه کنم؟

پسري 22 ساله هستم که در ترم اول مقطع کارشناسي تحصيل مي کنم و از سربازي معاف شده ام. از نظر مالي مشکلي ندارم. شرايط ازدواج را دارم ولي خانواده ام مخالفت مي کنند، بهترين کار چيست و چه بايد بکنم؟


دوست عزيز! متاسفانه در سوال تان به اصل مشکل که علت مخالفت خانواده است اشاره نکرده ايد و صرفاً شرايطي را نوشته ايد که در حال حاضر در آن به سر مي بريد. بهتر است همواره بياني دقيق، عيني و عملياتي از مسئله در ذهن داشته باشيد تا هم خودتان دقيق تر مسئله تان را ببينيد و هم در مقام مشورت، مشاور بتواند پاسخي متناسب با شرايط و مسئله خاص شما ارائه کند، در غير اين صورت ناچار به ذکر موارد کلي هستيم.


نبود فهم مشترک از موضوع، عامل اختلاف والدين و فرزندان
در بسياري از اين گونه موارد، مشکلاتي که بين فرزندان و خانواده ها پيش مي آيد، حاصل نبود فهم يا ذهنيت مشترک آن ها نسبت به موضوع است. در مسئله شما به نظر مي رسد که شما اعتقاد داريد شرايط اوليه و ضروري را که در نگاه جامعه براي صورت گرفتن امر ازدواج الزامي است داريد شرايطي مانند معافيت يا انجام خدمت سربازي، نداشتن مشکل مالي، ميل به ازدواج و ... ولي به نظر مي رسد که از نگاه خانواده هنوز شرايط ازدواج شما فراهم نشده است. در بسياري از موارد ممکن است خانواده بلوغ فرزند خود را به رسميت نشناسد و معتقد باشد که فرزندشان هنوز به بلوغ کافي براي مسئوليت پذيري در زندگي مشترک نرسيده است و اين جاست که گاهي رسيدن به زباني مشترک براي فهم مسئله با دشواري مواجه مي شود.


اهميت واکنش فرزندان نسبت به خانواده
حال اگر فرض کنيم که خانواده بلوغ فرزند خود را به رسميت نمي شناسد، سؤال بعدي اين است که واکنش فرزند نسبت به آن چه بايد باشد و تا چه اندازه اين واکنش ها نگاه والدين را تقويت مي کند؟ در اين ميان گاهي واکنش هايي که فرد براي روشن تر شدن موضع خود در برخورد با خانواده به کار مي گيرد، فرضيه والدين را درباره کودک يا نابالغ بودن فرزندشان تقويت مي کند. رفتارهايي همچون پرخاشگري، ترک خانه، قهر و... که همگي دال بر شيوه حل مسئله به صورت ناپخته است. البته مي دانيم که در مواردي هم خانواده‌ها شبيه اين گونه مخالفت ها را با فرزندانشان نشان مي دهند که بايد گفت در بلوغ آن والدين نيز جاي ترديد است!


آيا به بلوغ لازم و کافي براي ازدواج رسيده ايد؟
در اين شرايط نخست بايد از خود به شکلي عميق بپرسيم که آيا ما واقعا به بلوغ لازم و کافي براي ازدواج رسيده ايم؟ و اگر پاسخ ما به اين سؤال مثبت است، در برخورد با اعضاي خانواده که در فهم مسئله ما مشکل دارند بالغانه موضوع را به سمت حل شدن پيش ببريم. اگر از اين موضوع يعني رسيدن به بلوغ کافي اطمينان داريم و برخورد خود را نيز با خانواده مناسب مي دانيم و همچنان با مخالفت خانواده مواجه هستيم، مشورت با فردي مطمئن و بي‌طرف که مي‌تواند از اعضاي خانواده باشد و يا مراجعه به روان شناس و مشاور خانواده مي تواند در نقش دستگاه ترجمه اي عمل کند تا مفاهيمي که فرزند و خانواده نسبت به يکديگر نتوانسته اند در مفاهمه و ذهنيت مشترک منتقل کنند، به آن ها انتقال دهد.


همه مسئول انتخاب خود هستند
و اما يک نکته کلي: اگر تمام اين راه ها به بن بست مي رسد، بايد به اين امر کلي توجه داشت که هر کدام از ما در شرايط متفاوت براي هر انتخابي که انجام مي دهيم بايد آگاهانه و با پذيرش مسئوليت نسبت به انتخاب خود، بهاي آن را بپردازيم. ممکن است ما با هر انتخاب خود بخشي از گزينه انتخابي ديگر را از دست بدهيم، بر اين اساس، انتخاب بايد آگاهانه، مبتني بر مشورت و پس از بررسي هاي همه جانبه و با پذيرفتن مسئوليت آن انجام شود.    
مشاور: محمد بهشتي زاده خراسان
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
نمی توانی به عقب برگردی و شروع را عوض کنی، ولی می توانی از جایی که هستی آغاز کنی و پایان را عوض کنی...