چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۱ / ۰۶:۱۳
کد مطلب: 16239
۰

احتمال حذف کنکور در 80 درصد از رشته‌های دانشگاهی

خبر حذف کنکور در 11 هزار کدرشته محل از مجموع 30 هزار کدرشته محل از مجموع دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی کشور که صندلی خالی برای پذیرش دانشجو دارند مثل بمب صدا کرد ...
دست کم در میان حدود یک میلیون داوطلب کنکور سراسری سال 92 و بازماندگان از دانشگاه و علاقه مندان به تحصیل چنین بود و دیگر آزمونی برای ورود به دانشگاه وجود نداشت، فقط کافی بود فرم ثبت نام را در موعد مقرر در سایت سازمان سنجش پر کنند.
در کد رشته محل‌های اعلام شده 520 هزار نفر ظرفیت اعلام شده بود که 300 هزارتای آن مربوط به دانشگاه‌های پیام نور و غیرانتفاعی و 220 هزار دیگر مربوط به مراکز دانشگاه آزاد بود. متقاضیان می‌توانستند در 5 هزار کدرشته محل دانشگاه آزاد، 5 هزار کدرشته محل دانشگاه پیام نور و یک هزار کدرشته محل دانشگاه غیرانتفاعی، 50 انتخاب داشته باشند که با توجه به اعلام نتایج در هفته پایانی بهمن ماه، ثبت نام آنان در ترم تحصیلی آینده امکان پذیر می‌شود.به گفته مشاور عالی سازمان سنجش کشور با توجه به شرایط اعلام شده، بیش از نیمی از داوطلبان کنکور سراسری سال 92 می‌توانند بدون آزمون وارد دانشگاه شوند و با این شیوه دوبار در سال دانشجو پذیرش می شود. حسین توکلی درباره استقبال کم داوطلبان از پذیرش بدون کنکور به خبرنگار ما می‌گوید: با توجه به اینکه، کدرشته محلهای اعلام شده مربوط به دانشگاه‌های شهریه پذیرند، عمده داوطلبان به قبولی در دانشگاه‌های دولتی امیدوارند.
صندلی خالی هست، متقاضی نیست رئیس سابق سازمان سنجش، کنکور 92 را آخرین کنکور سراسری اعلام کرده بود و در چند سال اخیر نیز ماجرای حذف کنکور و کشیده شدن آن به مجلس برای تعیین تکلیف بزرگترین آزمون سراسری کشور، به اینجا رسید که قانون حذف کنکور 93 لغو شود، زیرا هنوز برای رشته‌های رقابتی چون پزشکی و دندانپزشکی و کدرشته محلهای پرمتقاضی، نسبت صندلی خالی و داوطلب زیاد است. گویا نخستین گامهای حذف کنکور زودتر از برنامه و از دی ماه امسال برداشته شد تا دانشگاه‌های شهریه‌ای برای ترم بهمن بر اساس سوابق تحصیلی دیپلم متقاضیان، پذیرش دانشجو داشته باشند.
به گفته سخنگوی سازمان سنجش 90 هزار متقاضی ورود به دانشگاه‌های پیام نور و غیرانتفاعی در شیوه پذیرش بدون کنکور ثبت نام کرده اند که با وجود ظرفیت 300 هزارتایی برای ترم بهمن این دانشگاه، رقم چشمگیری نیست. دانشگاه آزاد اسلامی که مهلت ثبت نام را تا 30 دی ماه اعلام کرده و احتمال تمدید دوسه روزه این موعد هم می‌رود، از دادن آمار تا پایان زمان ثبت نام خودداری کرد.
بنا شده سازمان سنجش با هماهنگی وزارت علوم دوبار در سال، یکی نیمه مرداد ماه برای پذیرش در ترم مهر و دیگری نیمه دی ماه برای پذیرش در ترم بهمن فراخوان ثبت نام داشته باشند.
به گفته توکلی داوطلبانی که از طریق سوابق تحصیلی دریک رشته محل پذیرش می‌گیرند، اجازه انتقال یا تغییر رشته به رشته محل دیگری را که پذیرش آنها با آزمون است، ندارند بدین معنا که در صورت پذیرش در کدرشته بدون کنکور و در صورت ثبت نام، اگر در کدرشته‌های با آزمون پذیرش شدند نمی توانند تغییر رشته با محل بدهند مگر در صورت انصراف از دانشگاه پذیرفته شده بدون کنکور.

برای قبولی در پزشکی باید کنکور داد با نگاهی کلی به رشته‌های پذیرش بدون کنکور در گروه آزمایشی علوم تجربی رشته هایی چون مدیریت جهانگردی، مدیریت بازرگانی، مدیریت دولتی، زیست شناسی و مهندسی کشاورزی و مهندسی آب و خاک بیشتر به چشم می‌خورد، اما برای متقاضیان گروه آزمایشی ریاضی فیزیک انواع رشته‌های مهندسی و برای متقاضیان گروه آزمایشی علوم انسانی ، تنوع رشته‌ای خوبی وجود داشت. اما براساس برنامه پنجم توسعه بناست سهم علوم انسانی در مجموع رشته‌ها کم شده و بر سهم رشته‌های فنی مهندسی و علوم پایه اضافه شود.
معاون آموزشی وزارت علوم دراین باره به خبرنگار ما می‌گوید: ظرفیت پیام نور و غیرانتفاعی‌ها برای بسیاری از کد رشته محلهای تحصیلی زیاد است و می‌توان کنکور را در مورد آنها حذف کرد، زیرا رقابتی وجود ندارد، اما در مورد رشته‌های پرمتقاضی چون پزشکی و دندانپزشکی و داروسازی که سهم سه درصدی از آموزش عالی را بخش آموزشی وزارت بهداشت تشکیل می‌دهد، طبیعتا تقاضا بیشتر از عرضه است، در حالی‌که در رشته‌های فنی مهندسی و علوم انسانی به اندازه کافی صندلی ایجاد شده است.
حسین نادری منش پیش بینی می‌کند با حذف تدریجی کنکور در بسیاری از کدرشته‌های تحصیلی در 80 درصد رشته ها، کنکور حذف شود چون رقابتی برای پرکردن صندلی در آنها وجود ندارد.

مدرکش فرقی ندارد به گفته او در مرحله اول، نمی توان رقابت را از دانشگاه‌های دولتی حذف کرد، اما ممکن است با ادامه روند حذف کنکور، در برخی از رشته‌های دانشگاه‌های دولتی هم شاهد حذف کنکور و غربالگری بر اساس سوابق تحصیلی باشیم یا اینکه به شیوه‌های ارزیابی دیگری جز آزمون چهارساعته کنکور برای پذیرش دانشجو برسیم زیرا در کدرشته محلهای مختلف، نسبت داوطلب به صندلی‌ها تعیین کننده نوع پذیرش است.
نادری منش می‌گوید: ممکن است رشته‌ای در محلی، به علت شمار کم متقاضی بدون آزمون باشد و همان رشته در محل دیگری به دلیل تقاضای زیاد، برای پذیرش به آزمون یا روشهای سختگیرانه تری نیاز داشته باشد.
معاون آموزشی وزیر علوم در مورد نحوه صدور گواهی پایان دوره تحصیلات دانشگاهی در روش پذیرش بدون کنکور، با دادن این وعده، خاطر متقاضیان را جمع می‌کند که نوع پذیرش مورد توافق و تایید سازمان سنجش و وزارت علوم، چه با آزمون و چه بر اساس سوابق تحصیلی، تاثیری در نوع صدور مدرک دانشگاهی ندارد چرا که هردو معتبر است و مدرک معادل درباره پذیرش بدون کنکور صدق نمی کند. او تأکید می‌کند: تنوع در فرآیندهای پذیرش دانشجوست، ولی در کیفیت آموزش تغییری ایجاد نمی شود که نوع مدرک متفاوت باشد.   قدس آنلاين
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
هرگز با آدم نادان مجادله نكنيد، تماشاگران ممكن است نتوانند بين شما را تشخيص دهند