جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۱ / ۱۸:۲۱
کد مطلب: 16268
۰

شرط تجمیع آزمون‌های ارشد و دکتری از زبان وزیر

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تشریح سیاست‌های آزمونی این وزارتخانه و تغییرات اخیر در روند برگزاری آزمون‌های سراسری، ارشد و دکتری، گفت: اگر نتایج تجمیع آزمون‌های کاردانی و کارشناسی دانشگاه آزاد با وزارت علوم مثبت باشد، این تجمیع برای مقاطع بالاتر تحصیلی نیز می‌تواند اعمال ‌شود.

دکتر کامران دانشجو در گفت‌وگوی تفصیلی با ایسنا، با اشاره به سیاست‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم برای ایجاد «سازمان سنجش ملی» با بیان اینکه سازمان سنجش در حال حاضر نیز ملی است، اظهار کرد: هرچند رییس سازمان سنجش را وزیر علوم منصوب می‌کند اما در سال تنها سه آزمون برای وزارت علوم برگزار می‌شود در حالی که این سازمان برای بسیاری از سازمان‌ها و ارگان‌های کشوری آزمون برگزار می‌کند.

وی سازمان سنجش آموزش کشور را سازمانی کارا و سرزنده خواند و افزود: این سازمان برای دانشگاه‌هایی که بصورت مستقل درخواست آزمون برای دوره‌هایی را دارند نیز اقدام به برگزاری آزمون می‌کند و در حوزه علوم پزشکی‌ نیز به جز آزمون دوره های دکترای تخصصی بقیه آزمون‌ها را سازمان سنجش برگزار می‌کند.


برگزاری کنکورهای دانشگاه آزاد به صورت جداگانه مشکلاتی داشت

وزیر علوم درباره سرانجام تجمیع آزمون‌های وزارت علوم و دانشگاه آزاد تصریح کرد: ما نه اصراری بر تجمیع داریم و نه اکراهی بر آن، اما برگزاری کنکورهای دانشگاه آزاد به صورت جداگانه مشکلاتی داشت که در این زمینه بررسی‌هایی برای رفع آنها صورت گرفت.

دکتر دانشجو با اشاره به برخی از مشکلات برگزاری کنکور دانشگاه آزاد به صورت جداگانه، گفت: موضوع اول این بود که دانشجویان باید به نسبت انتخاب‌ها در مکان‌های مختلف آزمون می‌دادند بنابراین داوطلب بعضا باید از شب قبل به شهر مورد نظر می‌رفت که این امر باعث خستگی روحی،‌فکری و جسمی داوطلب می‌شد. از طرفی این موضوع هزینه‌ها را نیز افزایش می‌داد، موضوع سوم ایجاد رقابت بین دانشگاه‌های دولتی و آزاد است که با این تجمیع دانشگاه‌های آزاد و دولتی در یک رقابت با هم دانشجو پذیرش می‌کنند، به عبارت دیگر در زمان انتخاب رشته و با انتخاب دانشجویان جایگاه واحدهای دانشگاه آزاد در آموزش عالی مشخص می‌شود.


تجمیع آزمون‌ها جایگاه واقعی واحدهای دانشگاهی را مشخص می‌کند

وزیر علوم با بیان اینکه این نحوه انتخاب رشته سالمتر و بهتر است، گفت: اگر انتخاب به این شکل باشد که داوطلب ابتدا دانشگاه‌های دولتی و بعد غیر دولتی‌ها را انتخاب کند، یعنی اینکه خودمان در ابتدا گفته‌ایم که دولتی‌ها برترند و واحدهای دانشگاه‌ آزاد اسلامی در رده‌های بعد از همه دولتی‌ها قرار دارند. در حالی که اینگونه نیست و تعدادی از واحدهای دانشگاه آزاد از نظر امکانات، تجهیزات و اعضای هیات علمی جلوتر از برخی دانشگاه‌های دولتی هستند.

وی با بیان اینکه با کار کارشناسی چند ساله و با توجه به این چند مولفه به جمع بندی رسیدیم که تجمیع را برای کنکورهای کاردانی و کارشناسی اجرا کنیم، تصریح کرد: اگر نتایج ارزیابی‌ها مثبت باشد در کارشناسی ارشد نیز این تجمیع را می‌توان انجام داد و اگر در آنجا نیز مثبت بود آنرا در دوره دکتری نیز می‌توان اعمال نمود.

اگر نتایج ارزیابی مثبت نباشد اصراری بر ادغام آزمون‌ها نداریم


دانشجو در ادامه تاکید کرد: اگر هم نتایج ارزیابی مثبت نباشد اصراری بر ادغام آزمون‌ها نداریم و راه دیگری پیدا می‌کنیم. البته فکر می‌کنم تا این لحظه این طرح موفقیت آمیز بوده است چرا که هم دانشجویان و هم خانواده‌ها و دانشگاهیان از اجرای آن راضی‌ بوده‌اند.

وزیر علوم با اشاره به تشکیل تیم کارشناسی مشترک سازمان سنجش و دانشگاه آزاد اسلامی در این زمینه خاطر نشان کرد: وزارت علوم و سازمان سنجش و هم دانشگاه آزاد اسلامی نتایج را ارزیابی می‌کنند و تیم مشترکی نیز تشکیل داده‌ایم.

دانشجو با بیان اینکه از خانواده‌های دانشجویان نیز در خصوص ادغام آزمون‌ها نظرسنجی می‌کنیم، تصریح کرد: ما قائل به این نیستیم که نظرسنجی از خانواده‌ها به معنای آن است که دانشجو صغیر است. در چند ماه اخیر ما از خانواده‌ها نظرسنجی کرده بودیم در یکی از دانشگاه‌ها میزگردی برگزار شد و در آن مطرح شد که مگر دانشجو صغیر است که از خانواده او می‌پرسید، اما آیا واقعاً کسی که این حرف را می‌زند بیشتر از پدر و مادر دانشجو دلش برای او می‌سوزد؟

دانشجو در خاتمه با تاکید بر اینکه برای اجرای کلیه طرح‌ها نظرسنجی خواهیم کرد، گفت: اگر به این نتیجه رسیدیم که تجمیع در این مرحله موفقیت آمیز بوده، بر اساس نتایج کارشناسی و نظرسنجی‌ها می‌توان برای تجمیع آزمو‌ن‌های مقاطع بالاتر نیز پیش رفت.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
انسانهاي شاد دنياي درونشان را ميسازند، انسانهاي غمگين دنياي بيرونشان را سرزنش ميكنند.