جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۱ / ۱۹:۱۵
کد مطلب: 16283
۰

مرگ مغزی بازگشت ندارد/ وجود 15 هزار مرگ مغزی

مدیرکل امور آموزشی و کارآموزی سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: مرگ مغزی بازگشت ندارد.

قادی پاشا،‌ مدیر کل امور آموزشی و کارآموزی سازمان پزشکی قانونی کشور، در گفت و گو با تسنیم اظهار داشت: در خصوص مرگ مغزی همیشه این سوال مطرح است که آیا فردی که دچار مرگ مغزی است،‌ زنده بوده یا  فوت شده؛ در واقع دیدگاه اکثر عامه مردم در جامعه ما این است که احساس می‌کنند مرگ مغزی فرد زنده بوده و احتمال برگشت دارد و دوست دارند دستگاه تنفس مصنوعی وصل باشد تا شاید فرد زنده شود.

وی با اشاره به اینکه مرگ مغزی با کما فرق می کند، ادامه داد: افرادی که هنوز زنده بوده و در آی سی یو نگهداری و به دستگاه تنفسی وصل هستند و  احتمال برگشت دارند، کسانی بوده که در کما هستند؛ کما به 2 نوع عمیق یا سطحی تقسیم می شود در واقع این افراد ممکن است بعد از چندماه به زندگی بازگردند ولی مرگ مغزی کما نیست و از نظر علم پزشکی مرگ مغزی یعنی کسی که عملکرد مغزی و هوشیاری خود را از دست داده و غیرقابل برگشت است.

مدیرکل امور آموزشی و کارآموزی سازمان پزشکی قانونی کشور با بیان اینکه تا امروز شاهد نبودیم که فرد مبتلا به مرگ مغزی زنده شود، گفت: عملاً افراد مرگ مغزی به دلیل از بین رفتن فعالیت‌های مغزی و اینکه سلول‌های مغزی از بین رفته و تنفس و ضربان خود به خود نداشته و در آی سی یو به دستگاه تنفس مصنوعی وصل هستند ولی در حقیقت زنده نیستند، پزشکان با دستگاه تنفس مصنوعی سلول‌های بدن آنها را زنده نگه داشته ولی مغز مرده است و از نظر علم پزشک قانونی برای کسی که مرگ مغزی شده می توان جواز دفن صادر کرد و عملاً‌ فرد فوت شده، به هیچ عنوان بازگشت ندارد.

از نظر علم پزشکی فرد مرگ مغزی زنده نیست

قادی پاشا بیان کرد: برای احترام و با توجه به اخلاق پزشکی،‌ پزشک معالج با خانواده در خصوص جدا کردن دستگاه تنفسی از فرد مرگ مغزی صحبت می‌کند و می‌گوید که " این عزیز  شما دچار مرگ مغزی شده و کسی که عملاً دچار مرگ مغزی شده نمی توان کاری برایش کرد و باید دستگاه را خاموش کنیم" و وقتی توضیحات داده می‌شود بستگان مرگ مغزی هم قبول می کنند و دستگاه را خاموش و فرد دچار مرگ مغزی را از دستگاه جدا می کنند.

وی با بیان اینکه برخی‌ها می‌گویند برای جدا کردن دستگاه تنفسی از فرد مرگ مغزی دستور مراجع قضایی لازم است و برخی دیگر معتقدند رضایت بستگان را باید در این راستا اخذ کرد، افزود: از نظر علم پزشکی فرد مرگ مغزی زنده نیست و اگر زنده باشد آیا پزشک حاضر می شود که فرد زنده را از دستگاه تنفس مصنوعی جدا کند. حتی اگر بستگان رضایت دهند و فرد زنده باشد، پزشک دستگاه تنفسی را جدا نمی‌کند در واقع  به هیچ شکلی پزشک این اجازه را ندارد.

مدیرکل امور آموزشی و کارآموزی سازمان پزشکی قانونی کشور با بیان اینکه پزشکان به دلیل اینکه هنوز برای جامعه جا نیافتاده است که مرگ مغزی بازگشت ندارد و بعضی مواقع بستگان‌ مقاومت می‌کنند و چون تصور می‌کنند که  اگر فرد به دستگاه تنفس مصنوعی باشد 2 ساعت دیگر زنده ‌می‌شود از آنها اجازه گرفته می‌‌شود، اظهار داشت: گاهی پزشکان رفتارشان اشتباه است و باعث می‌شوند که خانواده مقاومت کنند در حقیقت  پزشک‌ می‌گوید ما دستگاه را خاموش نمی‌کنیم و خود بستگان دستگاه را خاموش کنند، وقتی پزشک این را می‌گوید در ذهن بستگان این ذهنیت شکل می‌گیرد که چرا پزشک این امر را انجام نمی دهد و این برداشت می شود که فرد زنده است البته این پزشکان تعداد معدودی هستند.

قادی پاشا عنوان کرد: برخی پزشکان می‌گویند دستور قضایی برای جدا کردن دستگاه تنفسی از فرد مرگ مغزی نیاز است آیا واقعاً نیاز به دستور قاضی است؛ در واقع اگر فرد زنده باشد و قاضی دستور و اجازه جدا کردن دستگاه تنفسی را بدهد، آیا پزشک این کار را می‌کند نه هیچ وقت این کار را نمی‌کند و اگر قاضی نیز بگوید، پزشک این کار را از نظر اخلاق پزشکی نمی‌کند و اگر فرد فوت شده باشد و از قاضی دستور  برای جدا کردن بخواهند، قاضی می‌گوید اگر فوت شده آن را از دستگاه تنفس مصنوعی جدا کنید و چه نیاز به دستور ماست.

وی با بیان اینکه در زمینه مرگ مغزی ما با کمبود اطلاع رسانی از سوی وزارت بهداشت، صدا و سیما و پزشکی قانون مواجه بوده و هیچ گاه  در این راستا صحبت نشده است در واقع باید به مردم گفته شود که مرگ مغزی با کما فرق می‌‌کند و با علم امروز مرگ مغزی نداشتیم که برگشت داشته باشد، اظهار داشت: برخی از بازگشت‌ها وجود دارد که فرد به دلیل (مسمومیت) فوت می کند و ممکن است در سردخانه فرد زنده شود که در این راستا پزشک‌ها احتیاط را رعایت می‌کنند ولی به طور کلی مرگ مغزی کاملاً فوت شده است.

مدیر کل امور آموزشی و کارآموزی سازمان پزشکی قانونی کشور با اشاره به اینکه ما قانون آیین نامه پیوند اعضا در مرگ مغزی داریم که در آن قانون پیوند اعضا از مرگ مغزی مصوب شده است و چندین سال است که ابلاغ شده و برای پیوند اعضا نیاز به رضایت بستگان "میت" در مرگ مغزی وجود دارد در واقع کلمه "میت" در این ماده قانون می آید بنابراین مرگ مغزی را برابر فوت شده می‌دانند، ادامه داد: اگر کسی که فوت شده است و سلول مغزی‌اش (مرگ مغزی)  فعال نباشد، اجازه دفن را صادر کنیم؛ در واقع اگر فرد دچار ایست قلبی شود ولی سلول‌های مغزش فعال باشد، اجازه صدور دفن برای آن وجود ندارد.

میزان آمار رضایت دهندگان در کشور در خصوص پیوند از مرگ مغزی پایین است

قادی پاشا با اشاره به اینکه در نظر داریم نشست و کار گروه تخصصی با معاونت آموزشی و پژوهش قوه قضاییه  تشکیل دهیم که یکی از این موضوعات بررسی مرگ مغزی است که جمع‌بندی این نشست‌ها برای قضات، جامعه مردم و پزشکان ارسال می شود تا به یک وحدت روحیه برسند، اظهار داشت: میزان مرگ مغزی در کشور بیشتر از میزان پیوند اعضا است که در سال 86 هزارو 500 پیوند، داشتیم که 1200 پیوند از افراد زنده " کلیه " و 300 نفر مرگ مغزی صورت گرفته است در واقع میزان آمار رضایت دهندگان در کشور در خصوص پیوند از مرگ مغزی پایین است که در سال 91  نیز این آمار  افزایش چشم‌گیری نداشته است.

وی افزود: با توجه به تحقیقات 15 هزار مرگ مغزی در کشور داریم که اگر همه بستگان فرد مرگ مغزی رضایت دهند 15 هزار و تا 20 هزار نفر پیوند اعضا خواهیم داشت، اظهار داشت: وقتی کسی دچار مرگ مغزی شود و بستگان رضایت دهند، می توانند زندگی 5 نفر را نجات دهند که در این راستا باید فرهنگ سازی صورت گیرد.

مدیر کل امور آموزشی و کارآموزی سازمان پزشکی قانونی کشور با اشاره به اینکه بسیاری از افراد کاندیدای پیوند هستند و با سختی زندگی می کنند، ادامه داد: پیوند اعضا از  افراد زنده فقط کلیه و اعضای زوج است و پیوند قلب و کبد امکان ندارد.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
صعود به اورست 13 روز به طول مي انجامد، اما سقوط از آن فقط « 8 ثانيه ». ساختن روابط مدتها به طول مي انجامد اما از بين رفتن آن فقط در چند ثانيه!