جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۱ / ۰۴:۵۶
کد مطلب: 16293
۷
۱۴

اندر حکایت آزمون های جدید مشاوره ای مدارس

آزمونهای مشاوره ای یکی از تلاشهای جدید اداره کل امور تربیتی و مشاوره است که تلاش کرده اند با تدارک ابزاری کارآمد شناسایی دانش آموزان را تسهیل نموده و در نتیجه یاری رسانی به دانش آموزان بهتر و به طور شایسته تر صورت گیرد.
این آزمونها شامل 3 آزمون سلامت روانی شامل 13 بخش، رغبت سنج استرانگ شامل 6 بخش و آزمون سنجش استعداد شامل 11 خرده آزمون می باشد.
نفس آزمون های جدید،  بسیار کار خوب و بجایی است و جا دارد از دست اندرکاران این کار تقدیر و تشکر شود، چون آزمونهای قبلی آنقدر بی ارزش شده بودند که اصلاً ارزش تفسیر نداشتند، مخصوصاٌ آزمون ریون که می شد به راحتی آنها را تهیه نمود و این نشان می دهد این آزمون دیگر اعتبار ندارد، هر چند به علت اینکه این آزمون جزء آزمونهای نابسته به فرهنگ است و نیز هوش سیال را می سنجد و بحث های فراوانی درباره این آزمونها وجود دارد اصل اجرای آزمون به همین دلیل نیز جای بحث دارد. اما در این بین مشکلات بسیاری چه در اجرا و چه در طراحی آزمون و حتی شکل آزمون وجود دارد که ما را بر این می دارد که پیشنهادهایی در این زمینه به دوستان دست اندر کار داشته باشیم.

سال گذشته که این آزمون برگزار شد، بزرگترین ضعف و مشهود ترین آن عدم معرفی درست این آزمون و آشنایی با شیوه اجرای آن بود، در جلسه ای که برای مشاوران و مدیران برگزار گردید، توضیحات نارسایی داده شد و این توضیحات صرفاً در حد نحوه برگزاری آزمون بود، عدم حضور کلیه مشاوران و مدیران نیز از ضعف های عمده این آزمون بود.
در نتیجه شاهد مشکلات بسیاری بودیم که به آنها خواهیم پرداخت:

o مشاوران در زمان اجرای آزمون نتوانسته بودند که پرسشنامه ها را ببینند و برای مواجهه با مشکلات احتمالی آمادگی داشته باشند. جا داشت این آزمونها قبلاً در اختیار مشاوران قرار می گرفت.

o  اجرای غلط آن توسط اکثریت قریب به اتفاق همکاران یکی از مشکلاتی است که اعتبار آزمون را زیر سؤال می برد.

o عدم آشنایی اکثریت مشاوران با آزمونهای روانی، نا آشنایی با آزمون های سرعت و قدرت و هدف هر کدام و در نتیجه شیوه اجرای نادرست نیز یکی از عمده ترین مشکلات بود. به عنوان مثال آزمون سنجش استعداد که می بایست هر خرده آزمون جداگانه در اختیار دانش آموزان قرار می گرفت،یک جا در به دانش آموزان داده شد و این باعث شد دانش آموزان بیشترین وقت خود را روی خرده آزمونهای اول صرف کرده و وقتی برای آزمونهای بعدی نداشته باشند. در اینجا زمان نقش تعیین کننده ای در پاسخ دادن ها ایفا می کرد.

o  پرسشنامه ها دارای مشکلات زیادی بودند، از جمله غلط های املایی متعدد، سوالات تکراری و نیز پاسخنامه ای که متناسب با نوع پاسخ ها نبودند.

o فهم بعضی از کلمات برای دانش آموزان ما مشکل بود البته این مورد احتمالاً در مناطق فارس زبان کمتر مشهود بوده است. البته این شاید ضعف آموزشی را نشان دهد ولی بنده در مدارسی بوده ام که سطح تحصیلی دانش آموزان بالاتر از سایر مدارس بوده است.

o  یکی از ضعف های عمده آزمون طراحی نامناسب آزمون بود،چه از لحاظ ظاهری و چه از لحاظ تعداد سؤالات.

o شکل ظاهری آزمون، مخصوصاً آزمون سلامت روانی باعث می شد که تعداد قابل توجهی از دانش آموزان دچار مشکل شوند. چینش بخش ها باعث سردرگمی دانش آموزان می شد.

o  آزمون سنجش استعداد بسیار طولانی بود و می شد آن را به چندین خرده آزمون را در دل هم جای داد و همان را گرفت. این طولانی بودن خود باعث می شود اعتبار آزمون زیر سؤال رود زیرا بسیاری از دانش آموزان خسته شده و مایل بودند هرچه زودتر آزمون به پایان برسد.

o  مدیران و معلمان به اجرای آن اعتراض داشتند و حق هم داشتند چون برای درسهایی مثل ریاضی، فیزیک، زبان و ... وقت کافی نداشتند.

o مطالب بسیاری احتمالاً از قلم افتاده اند که از همکاران محترم درخواست می شود با گذاشتن کامنت(ثبت نظر) یاریگر باشید.

پیشنهادها
به نظر می رسد لازم است یک جلسه توجیهی یا ترجیحاً دوره ضمن خدمت، درباره آزمونها برای مشاوران برگزار شود که این شامل آشنایی با انواع آزمونها و و تعاریف و مخصوصاً آشنایی با خرده آزمون های آزمونهای مشاوره ای و هدف از برگزاری و شیوه اجرای آن و آشنایی با تفسیر آنها باشد. مخصوصاً اینکه تعداد زیادی از مشاوران به علت نا متناسب بودن  رشته آنها با پستشان، با آزمونها آشنایی کافی ندارند
· تجدید نظر کلی در آزمون استعداد انجام گرفته و تعداد آنها کاهش یافته و در عین حال دربردارنده  اهداف آزمون باشند.
· زمان خاصی در تقویم تحصیلی برای اجرای آزمونهای مشاوره ای تعریف شود. تا هم دانش آموزان با انگیزه بیشتر پاسخگوی سوالات باشند و هم وقفه ای در تحصیل دانش آموزان ایجاد نشود.
·  کلید و تفسیر آزمونها در اختیار مشاوران قرار گیرد تا بتوانند حتی بدون نیاز به کامپیوتر به تصحیح و تفسیر آنها بپردازند.
در پایان از زحمات کلیه مشاوران عزیز تشکر می شود.  


نوشته: جعفر وارسته مشاور دبیرستان شهید رجایی (شاهد پسران) ايلام
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

روح اله لیاقی
آزمونهای مشاوره ای 1/ استعداد بهتر است در دو مرحله انجام گیرد ، زنگ اول انجام شود 2/ تمام تستها ابتدا معلمان یکبار راهنما با مثال را می خوانند سپس با توجه به زمان امتحان شروع می شود3/ امسال به صورت مدرسه ای شده است و بهتر از شهرستانی 4/ فرصت انجام این تست در یک مدت زمان یک ماهه باشد نه یک هفته ای
م جودکی
Iran, Islamic Republic of
با سلامیکی از مزیت های برگزاری آزمونها در سال جاری این بود که اجرای آزمونها به صورت متمرکز نبودند و این فرصت اجرای مناسب تری را در اختیار مدارس قرار میداد.اما به نظر من خود دانش آموزان از دلایل و لزوم اجرای این تست ها بی اطلاع هستند و بعضا با نگرانی و اضطراب در جلسه شرکت داشتند که این خود در میزان عملکردشان تاثیر بسزایی داشت
مشاوریار
Iran, Islamic Republic of
میگنا از اینکه به مسائل روز مشاوره در مدارس اهمیت داده و ما را در پیشبرد اهداف مشاوره ای یاری رسانده سپاسگزار و منتظر ارائه راهکارهای کلیدی شما هستیم.
صابر علی یاری
سلام جادارد از نقد خوب شما استقبال شود چون آزمون استعداد (یازده پرسش نامه ) باید بخشی های از آن حذف شود چون طولانی بودن زمان موجب شد دانش آموزان فقط 4 پرسشنامه اول را بدقت پاسخ دهند وبقیه به هیچ وجه توجه نکنند .معاون محترم دفتر مشاوره وزارت خانه آقای مصطفوی یکی از مشاوران دلسوز است که واقعا حرفی برای گفتن در مشاوره دارد امیدوارم این مشکل را در نظر بگیرند .صابرعلی یاری مشاور مدرسه از استان گیلان
moshaver
United States
با سلاماز دوستاني كه در سايت ميگنا زحمت ميكشند وسعي در انعكاس مطالب روانشناسي و مشاوره هستند.يكي از بزرگترين ايرادات اين است كه آزمون سلامت روان بايد در مهر ماه برگزار شود نه در بهمن واسفند كه تفسير آن نيز به بعد از عيد نوروز بيفتدو عملا نتوان هيچ استفادهاي از آن كرد.به جاي زمون استعداد كه نزديك به 3 ساعت زمان ميبرد بهتر بودكه ازآزموني كه وقت كمتري نياز داشت استفاده گردد يا حداقل به دو بخش تقسيم ميشد كه بهتر بتوان آن را اجرا كرد.نكته ديگر اينكه در مدارس خيلي از مديران ودبيران محترم همكاري لازم براي برگزاري آزمونها را با همكاران مشاور ندارند
یک پدر
بسیاری از دبیرستانها و هنرستانهای پسرانه تهران مشاور ندارند لذادانش آموزان نه مشاوره می گیرند نه در باره آزمونها و اهمیت آن چیزی می دانندو ...
امجدی- مشاور -مهاباد
باسلام از دوستان سایت میگنا ،همینطور از مدیر ومعاونین وهمکاران محترم که در اجرای بهتر آزمونها با وجود کمبود امکانات سالن وتعطیلی کلاس درس ...همکاری لازم را با دلسوزی وصبر بعمل اوردند ، کمال تشکر را دارم پیشنهاد میکنکم این آزمونها در آغاز سال تحصیلی انجام شود وزمانبندی ازمون استعداد تقسیم شود تا موجب خستگی وبی تفاوتی دانش اموزان نگردد با تشکر مجدد از شما همکار محترم
سیدمحمدصادق میرصالحی
سلاممطالب مد نظر من :1-باید مشاوران توجیه شوند با کلاس های ضمن خدمت تخصصی2- باید جدول زمان بندی برای اجرای آزمون ها کارشناسی و طراحی شود3-اشکالات فنی پاسخنامه سلامت روان( نحوه ی شماره گذاری بخش دوم پاسخ نامه که با شماره سوال همخوانی نداشت)وپیچیده و نامفهوم بودن سوالات برای دانش آموزان و...4-حتما مشاوران با مدیر و معاونان کمیته برگزاری آزمون تشکیل بدن و در خصوص ایجاد انعطاف در برنامه هفتگی بحث کنن تا درس فیزیک ، ریاضی، زبان و .. در روز آزمون نیفته5- آزمون استعداد میشه که در دو نوبت برگزار بشه تا خسته نشن6- هفته ی اول بعد از امتحانات دی ماه خوبه چون نه درسا خوب شروع شدن و حتی تعطیلی هم اشکالی ایجاد نمیکنه
sohrabnezhad
Iran, Islamic Republic of
با سلام خدمت دوستان عزیز اگه میشه یک جواب بده که این آزمون کی روا و پایایش و اثبات کرده تا من یک هدیه واسش بخرم و این افتخارو نصیب خودم بکنم ..... آخه دوستان شما که مشاور و روانشناس هستین بعیده از شما که حرف از زنگ و اول و آخر و اول سال و این مقالع دوست عزیزمون که میگه اشتباه تایپی و.... این آزمون نه مشخص هستش از کجا آمده کی مسول روا و پایایش و جوابگوی صدمات روانی ناشی از نتایج و نحلیل کل نگرانه و مبهم آن ......ول کن سهراب ، حال همه ی ما خوب است ولی تو باور نکن .....
درد دل ما رو گفتی و متاسفانه هیچ وقت به موضوعات علمی در این وادی توجه ی نمی شود
اینجا فقط دانش آموزان لطمه می بینند
مشاور 2
سلام در جواب آقای سهراب نژادتا آنجا که من اطلاع دارم آقای دکتر عابدی از دانشگاه اصفهان کار هنجاریابیش رو انجام دادن ولی نمی دونم که تو استانها کی هنجاریابش را انجام داده ما که متوجه نشدیم.
دلسوز
Iran, Islamic Republic of
سلام به نظر من این ازمونها فی نفسه خوب است ولی برای اهدافی که طراحی شده جوابگو نیست چون هدف این است که علاقه واستعداد دانش آموزان برای هر رشته مشخص شود حالا وقتی مشخص شد که مثلاٌ باید فرد رشته انسانی را انتخاب کنه ولی این رشته رو ما توی مدرسه نداریم(چون نمونه دولتی )است و فرد می خواد توی نمونه بمونه تمامی زحمات اجرا وتصحیحوتفسیر به باد میره ...!!!
باقری از زنجان
نوشته آقای جعفر واذسته بسیار عالی بود و نظرات ما مشاوران را به خوبی انعکاس داده اند .
قوامی
ضمن عرض سلام وتشکر از این همکار عزیز
اینجانب هم انتقادات و پیشنهاداتی دارم :
اولا در نمره گذاری آزمون استعداد که توسط دستگاه انجام می شود اشکالات بسیاری مشهود است طوریکه قریب 95 درصد دانش اموزان در تمامی رشته ها نمره 3 گرفته اند ؟!!!!!!!!!!!
حال آنکه اولین گام در انتخاب رشته شناخت استعدادهاست.
ضمنا بهتر است آزمون سلامت روان در مهرماه اجرا و نمره گذاری گردد تا همکاران مشاور بتوانند از نتایج آن در برنامه ریزی سالانه خود جهت انجام اقدامات لازم بهره گیرند.
و....
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
موفقیت هایی که نصیب افراد صبور می شود،همان فرصت هایی است که توسط افراد عجوا رها می شود