پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۱ / ۰۴:۳۵
کد مطلب: 16331
۲
۱

روش هاي کاهش استرس در کودکان

ترس از تاريکي، استرس ناشي از انجام تکاليف مدرسه و رقابت درسي با همکلاسي ها و... را هر کودکي تجربه مي کند. براي رهايي از اين فشارها خوب است روش هاي موثر و آرام بخش را به کودکانتان بياموزيد تا بتوانند با استرس هاي روزانه خود کنار بيايند.به نقل از سايت «نيوزويک» روش هاي متفاوتي براي کاهش استرس و ايجاد آرامش وجود دارد که هر يک تأثير متفاوتي دارد. در ابتدا به کودک يک يا ۲ روش را ياد بدهيد و سپس به مرور زمان بر حسب آمادگي وي اين روش ها را اضافه کنيد.


نفس عميق
اين روش براي کاهش واکنش طبيعي بدن به استرس موثر است. ضربان قلب را کند مي کند و فشار خون را کاهش مي دهد. براي انجام اين کار ابتدا بايد نفس عميق کشيد، نفس را براي لحظه اي نگه داشت و سپس به آرامي رها کرد. اين کار بايد تکرار شود تا فرد احساس آرامش کند.


آرامش عضله
اين روش که به کاهش استرس کمک مي کند با انقباض و سپس شل کردن عضله انجام مي شود.۱ - صورت- از کودک بخواهيد صورت خود را جمع کند به طوري که بيني به طرف بالا قرار گيرد (مانند زماني که چيز بدبويي را استشمام مي کند) سپس عضلات صورت را شل کند، اين کار را ۳ بار تکرار کند. ۲ - فک- از کودک بخواهيد فک را محکم به هم فشار دهد و سپس آزاد کند. (اين کار ۳ بار تکرار شود.)۳ - دست و شانه- دست ها به سمت جلو، سپس به سمت بالا تا حدامکان کشيده شود. دست ها را شل کند و به کنار بيندازد. (اين کار ۳ بار تکرار شود.)۴ - معده- از کودک بخواهيد به پشت دراز بکشد و براي لحظه اي عضله معده را محکم منقبض و سپس شل کند. (اين کار را ۳ بار تکرار کند، در حالت ايستاده نيز اين ورزش را انجام دهد.)۵ - پا و زير مچ پا تا انگشت:از کودک بخواهيد بايستد و انگشتان پا را به سمت کف فشار دهد به مانند وقتي که انگشتان را در شن فرو مي کند، سپس عضلات را شل کند. (اين کار ۳ بار تکرار شود.)۶ - دست و کف دست:به او بگوييد، تصور کند با يک دست محکم پرتقال را فشار مي دهد سپس آن را روي زمين رها مي کند و دست ها را کنار بدن شل آويزان کند. (براي هر دست ۳ بار تکرار شود.)


ورزش
راه رفتن، دويدن و شنا کردن از ورزش هاي مورد علاقه کودکان است. اين ورزش ها در رفع استرس موثر است.


تجسم کردن
در اين روش، از قدرت تجسم کودک بهره بگيريد تا وي از فکرهاي منفي و نگراني رها شود. اين روش به ويژه پس از انجام ورزش بسيار مفيد است. تصور يک مکان زيبا و آرام نوعي تجسم است که هر کودکي مي تواند به آساني براي کاهش استرس از اين روش استفاده کند. تجسم رنگ ها نيز به آرامش کودک کمک مي کند.

۱ - از کودک بخواهيد رنگي را که دوست دارد و به او احساس آرامش و امنيت مي دهد، تجسم کند.

۲ - او بايد تصور کند، احساس آرامشي را که از ديدن رنگ به دست مي آورد با هر نفسي که مي کشد، به بدن وارد مي کند و با خارج کردن نفس، آن را به تمامي اعضاي بدن مي فرستد.

- به جاي رنگ، مي توان بوي خاص، احساس گرما يا گرمي نور خورشيد را هم تجسم کرد.


خنده
خنديدن باعث احساس آرامش مي شود. کودک با شنيدن لطيفه، يا تماشا کردن کارتون هاي خنده دار مي خندد.


ورزش هاي کششي
ورزش هاي کششي باعث تقويت عضلات مي شود، بنابراين به او اين حرکات را بياموزيد تا با انجام آن احساس راحتي کند.


نرمش و ورزش هاي ذهني
نرمش در رفع استرس موثر است. در ادامه مطلب به چند نرمش ساده که کودک مي تواند هم در منزل و هم مدرسه انجام دهد، اشاره شده است.

۱ - هنگام نشستن روي تخت يا صندلي در منزل يا پشت ميز قبل از آغاز درس، دست هاي خود را روي پاها قرار دهد و به آرامي چشم هاي خود را ببندد.


نفس کشيدن منظم
نفس عميق بکشد و به آرامي هوا را خارج کند، سپس چشم هاي خود را باز کند.


بغل کردن
استرس کودک با بغل کردن فرد مورد علاقه، کاهش مي يابد. به طور کلي اين امر باعث کاهش فشار خون و توليد هورمون هاي استرس مي شود. بنابراين کودک را تشويق کنيد تا شما را بغل کند.


انقباض انگشتان پا
اين حرکت ساده هر بار ۱۰ مرتبه تکرار شود.

۱ - از کودک بخواهيد به پشت دراز بکشد و انگشتان پاي خود را حس کند.

۲ - با استفاده از عضله پا، تمامي انگشتان را به سمت صورت بکشد و تا ۱۰ بشمارد.۳ - سپس عضله را شل کند.اين روش ها براي هر سني مفيد و موثر است، بنابراين والدين هم مي توانند همراه کودک اين حرکات را انجام دهند.   آموزش شيوه هاي آرام بخش به کودکان پيش دبستاني
شرکت در کلاس هاي آرام بخش براي بسياري از مادران و کارمندان که به دليل مشکلات روزمره زندگي دچار استرس هستند، راه حل مناسبي است. اما اين روزها برپايي اين کلاس ها براي بچه هاي پيش دبستاني نيز توصيه مي شود تا بتوانند از انرژي منفي رهايي پيدا کنند. اين کودکان با حضور در کلاس هاي يک ساعته روش هايي مانند آرام بخشي و قصه گويي را آموزش مي بينند. به نقل از سايت «هلث نيوز» اين کلاس ها براي پيش گيري از ناراحتي هاي فکري و روحي در کودکان موثر است. به گفته يک محقق امروزه تقريباًتمام وقت کودکان صرف کارهاي مدرسه مي شود و وقت چنداني براي تفريح ندارند، اين امر باعث بالا رفتن آمار بيماري رواني در کودکان مي شود. خيلي از نوجوانان نيز قادر به کنترل رفتار عاطفي خود نيستند اين کلاس ها به کودکان مي آموزد تا بتوانند رفتارهاي خود را کنترل کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

سید جلال خدایی
جالب بود خسته نباشی برار
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند ، هر چه بیشتر اوج بگیری کوچکتر خواهی شد.