پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۱ / ۱۶:۳۸
کد مطلب: 16360
۰
۲

سهم دانشگاهها در جذب دانشجویان جدید رشته روانشناسی

 
رئیس گروه روانشناسی وزارت علوم با اشاره به تعداد واحدهای درسی رشته روانشناسی که پس از حذف گرایش در این رشته، در نظر گرفته شده، به سهم دانشگاههای کشور در جذب دانشجویان روانشناسی هم اشاره کرد.


به گزارش میگنا، دکتر علی فتحی آشتیانی، رئیس گروه روانشناسی وزارت علوم طی گفتگویی با مهر، از حذف گرایشهای روانشناسی در کارشناسی، حذف رشته مشاوره در این مقطع و بررسی این رشته در دانشگاههای جهان خبر داد.

عدم تناسب جنسیتی میان دانشجویان روانشناسی

وی با تاکید بر بررسیهای همه جانبه ای که میان جمعیت دانشجویی رشته روانشناسی صورت گرفته، با اشاره به عدم تناسب جنسیتی میان دانشجویان این رشته در ایران، اظهار داشت: هیچ تناسب جنسیتی میان دانشجویان روانشناسی لحاظ نشده، به طوری که در دوره کارشناسی 83 درصد دانشجویان دختر و 17 درصد پسر هستند. این نسبت در کارشناسی ارشد برای دانشجویان دختر 72 درصد و سهم دانشجویان پسر 28 درصد اعلام شده است؛ اما میزان دانشجویان دختر و پسر در مقطع دکتری 50 - 50 مشاهده می شود.

سهم دانشگاهها در جذب دانشجویان روانشناسی

وی در ادامه بررسیهای صورت گرفته میان دانشجویان رشته روانشناسی، با اشاره به سهم دانشگاهها از میزان جذب دانشجوی روانشناسی، دانشگاه پیام نور را رکورد دار تعداد دانشجویان موجود در این رشته دانست و گفت: 63 درصد دانشجویان رشته روانشناسی مقطع کارشناسی در دانشگاه پیام نور، 26 درصد در دانشگاه آزاد و مابقی یعنی 11 درصد در دانشگاههای دولتی تحصیل می کنند، بنابراین به این نتیجه رسیدیم که تناسبی هم میان دانشجویان از نظر محلی که در آن تحصیل می کنند، وجود ندارد.

روانشناسی بدون گرایش در آمریکا، اروپا و آسیا

رئیس کارگروه روانشناسی شورای تحول و ارتقای علوم انسانی، گام بعدی بررسی رشته روانشناسی در سطح وزارت علوم و شورای تحول را مطالعه وضعیت این رشته در کشورهای آمریکایی، اروپایی و آسیایی عنوان کرد.

فتحی آشتیانی در این باره، اظهار داشت: بررسیهای ما در 10 دانشگاه معتبر آمریکا، 10 دانشگاه معتبر اروپا و تعدادی دانشگاه آسیای شرقی مثل چین، ژاپن و مالزی همچنین چند دانشگاه کشورهای اسلامی صورت گرفت تا وضعیت این رشته در دانشگاهها برایمان محرز شود.

وی با بیان اینکه در هیچ کجای دنیا رشته روانشناسی در مقطع کارشناسی گرایش ندارد، تاکید کرد: در این کشورها، دانشجویان این رشته بدون هیچ گرایشی در مقطع کارشناسی تحصیل می کنند، یکی دیگر از نتایج به عمل آمده این بود که رشته مشاوره به هیچ عنوان در مقطع مذکور راه اندازی نشده است.

تبعیت از دانشگاههای خارجی در حذف گرایشها

فتحی آشتیانی با نابجا و نادرست دانستن اقدامات گذشته در خصوص ایجاد گرایش در مقطع کارشناسی روانشناسی دانشگاههای داخل، از حذف گرایشهای این رشته در مقطع کارشناسی خبر داد و اظهار داشت: در ادامه حذف گرایشهای مقطع کارشناسی روانشناسی، رشته مشاوره هم در این مقطع حذف شد؛ بنابراین همه دانشجویان به زودی در مقطع کارشناسی فقط رشته روانشناسی می خوانند و ایجاد گرایش به مقاطع ارشد و دکتری منتقل شد.

ارائه 138 واحد درسی رشته روانشناسی از سال 92

رئیس انجمن ایرانی روانشناسی همچنین به برنامه های جدید درسی رشته روانشناسی در مقطع کارشناسی اشاره کرد که از سال تحصیلی آینده دانشجویان موظف به گذراندن واحدهای تعریف شده، هستند.

وی در این باره گفت: از سال تحصیلی آینده، دانشجویان ورودی جدید رشته روانشناسی موظف به گذراندن 72 واحد دروس پایه، 36 واحد دروس تخصصی، 10 واحد دروس اختیاری و 20 واحد دروس عمومی هستند که در کل 138 واحد را تشکیل می دهد؛ برای این تعداد واحد، 68 درس اختصاص یافت.

تکلیف دانشجویان فعلی روانشناسی

رئیس کارگروه روانشناسی شورای تحول و ارتقای علوم انسانی، درباره تکلیف دانشجویانی که در مقطع کارشناسی روانشناسی دارای گرایش می خوانند، گفت:  تمام دانشجویانی که در حال حاضر با همان گرایشهای بالینی، عمومی، صنعتی سازمانی، استثنایی، تربیتی، مشاوره و غیره تحصیل می کنند، به تحصیلشان در همین گرایشها ادامه خواهند داد.


مطلب مرتبط: فهرست 9 گرایش جدید رشته روانشناسی
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

زهره
با سلام من دانشجوی رشته حسابداری هستم و دیپلم هنرستان میخواستم بدانم برای اینکه وارد رشته روانشناسی بشم باید چکار کنم و فقط میخواهم در دانشگاه پیام نور شرکت کنم چون ساعات کلاس کمتر است و نیاز نیست مدام کلاس ها رو شرکت کنی
شیما
Iran, Islamic Republic of
جناب فتحی آشتیانی اگر کتاب روانشناسی بالینی دکتر شاملو را خوانده بودند دلیل گرایش داشتن روانشناسی در مقطع کارشناسی را می دانستند! روانشناسی بالینی هنگام ورود به ایران دانشجویان دکتری پیوسته در رشته روانشناسی بالینی جذب کرد تا این رشته در ایران پا بگیرد پس از اینکه به قدر کافی دکترای روانشناسی بالینی ترییت شد رشته از دکتری پیوسته خارج شد اما گرایش آن هنوز حفظ شده.
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
زبان هیچ استخوانی ندارد اما آنقدر قوی هست که بتواند قلبی را بشکند. پس مراقب حرف هایتان باشید.