پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۱ / ۱۱:۱۵
کد مطلب: 16445
۰

توصیه‌هایی برای سلامتی پوست در سرما

پوست انسان در برابر سرما بسیار آسیب‌پذیر است، به همین دلیل افراد باید در فصل زمستان مراقبت‌های بیشتری از پوست خود داشته باشند.

همچنین به‌دلیل افزایش میزان آلودگی هوا در فصل زمستان و بروز پدیده وارونگی هوا، پوست انسان بیشتر از هر عضو دیگری در معرض آسیب‌های ناشی از آن قرار می‌گیرد. به گفته متخصصان، آلودگی هوا خشکی پوست را تشدید می‌کند چون در هوای آلوده میزان ذرات معلق و آلرژن‌ها (حساسیت‌زاها) افزایش می‌یابد. اما برای مراقبت از پوست در این فصل چه باید کرد؟ در این زمینه با دکتر بهزاد‌خلیل پارسی‌نژاد، متخصص پوست، مو و لیزر گفت‌وگو کرده‌ایم.

در هوای سرد و فصل زمستان چه مشکلاتی برای پوست پیش می‌آید؟

در فصل‌های مختلف سال پوست نیاز به مراقبت با شرایط همان فصل‌ها را دارد. با شروع فصل سرد یکی از شایع‌ترین اتفاقاتی که برای پوست می‌افتد خشکی است که طبیعتا هر چه هوا سردتر شود این مشکل بیشتر خود را نشان می‌دهد. در فصل سرما نقاطی از پوست که بیشتر در معرض سرماست مانند صورت و دست‌ها، بیشتر خشک می‌شود و شدت این خشکی در افرادی که سابقه آلرژی و اگزما دارند به حدی است که گاه با زخم و خونریزی همراه است.

از سوی دیگر با توجه به اینکه در این فصل از وسایل گرمازا مثل بخاری، شوفاژ و... بیشتر استفاده می‌شود، رطوبت فضای اتاق در خانه یا محل کار کم می‌شود و نهایتا این مسئله می‌تواند سبب خشکی، خارش و ترک‌خوردن پوست شود. همانطور که گفته شد این مشکل در افراد دارای حساسیت‌های مختلف شایع‌تر است. آلودگی هوا خشکی پوست را تشدید می‌کند چون در هوای آلوده میزان ذرات معلق و آلرژن‌ها افزایش می‌یابد. نواحی‌ای از پوست که بیشتر شسته می‌شوند مانند دست‌ها نیاز به مراقبت بیشتری دارند.

چه کسانی با مشکلات پوستی بیشتری در فصل سرد مواجهند؟

کسانی که سابقه حساسیت و آلرژی دارند و افرادی که به واسطه شغلشان مجبورند بیشتر از مواد شوینده استفاده کنند مانند کادر بهداشتی و درمانی و فروشنده‌های مواد غذایی.

برای مراقبت از پوست در این شرایط چه کاری باید انجام داد؟

یکی از ساده‌ترین کارهایی که می‌توان برای رفع خشکی پوست در هوای سرد انجام داد این است که در فضاهای بسته سعی کنیم رطوبت هوا را در حد مناسبی نگه داریم و از سوی دیگر شوینده‌ای که استفاده می‌شود مناسب پوست باشد چون تأثیر منفی شوینده‌ها در زمستان بیشتر آشکار می‌شود. افراد دارای پوست حساس و کسانی که پوستشان بیشتر در معرض شوینده‌هاست باید از صابون‌های ملایم مانند صابون‌های کرم‌دار و گلیسیرینه استفاده کنند.

آیا از کرم‌های چرب هم می‌توان استفاده کرد؟

مرطوب‌کننده‌ها دو نوع هستند؛ کرم و پماد که پماد‌ها دارای چربی شبیه وازلین هستند و کرم‌ها روان‌ترند و بیشتر برای پوست‌های چرب استفاده می‌شوند. کرم‌های چرب برای پوست‌های خشک بسیار مناسب‌ترند. ما وازلین را بهترین محافظ پوست‌های خشک می‌دانیم که البته برای صورت توصیه نمی‌شود. وازلین با ایجاد یک لایه محافظ بین پوست و هوا، هم مانع تبخیر رطوبت پوست می‌شود و هم درمانی برای خشکی پوست است. وازلین بهداشتی رنگ و بو ندارد و باعث تغییر رنگ پوست هم نمی‌شود مگر اینکه در آن اسانس یا رنگ به‌کار رفته باشد.   منبع: همشهری

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
از آدمهای حسود؛ متنفر نباشید، دلیل حسادت آنها این است که فکر می کنند شما از آنها بهتر هستید... پائولو کوئلیو