رابطه آموزش شاخصهای علمی شادی، بر کاهش افسردگی
نتایج یک پژوهش دانشگاهی نشان داد :
آموزش شاخصهای علمی شادی، تأثیر معنیداری بر کاهش افسردگی دارد
نتایج یک پژوهش دانشگاهی نشان داد که ارائه آموزشهای مرتبط با شاخصهای علمی شادی، تأثیر معنیداری بر کاهش افسردگی داشته است.
به گزارش ایسنا، افسردگی یکی از اختلالات شایع جوامع انسانی است که آسیبهای مختلف فردی و اجتماعی را باعث میشود. لذا پژوهشی به منظور بررسی اثربخشی رویارویی با شاخصههای علمی شادی (بخشش، قدردانی و اعمال مهربانانه غیرمشروط) بر کاهش علایم افسردگی اساسی از جمله احساس غم، احساس بیلذتی، احساس بیارزشی و احساس درماندگی توسط مریم سیوندیپور، کارشناس ارشد روانشناسی بالینی از دانشگاه علوم پزشکی کرمان و همکارانش انجام شد.
این پژوهش نیمهتجربی بر روی 150 نفر از دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان، انجام شد. ابتدا پرسشنامه افسردگی Beck به عنوان پیشآزمون اجرا شد و 60 نفر از دانشجویان که نمره بالایی در افسردگی کسب کرده بودند، به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. سپس پرسشنامههای شاخصههای علمی شادی در دو گروه تکمیل شد. طی یک جلسه محرکهای دیداری و شنیداری به صورت ناخودآگاه به گروه آزمایش ارائه، و پسآزمون افسردگی و پرسشنامههای بخشش، قدردانی و مهربانی اجرا شد. در مرحله بعد، گروه آزمایش آموزشهای مربوط به سه شاخصه علمی شادی را دریافت کرد. پس از اتمام جلسات آموزشی، پسآزمون افسردگی و بخشش، قدردانی و مهربانی در هر دو گروه اجرا شد. از آزمون t برای تجزیه و تحلیل اطلاعات استفاده شد.
یافتهها حاکی از آن است که ارائه آموزشهای مرتبط با شاخصهای علمی شادی، تأثیر معنیداری بر کاهش افسردگی داشته است. همچنین نمرههای آزمودنیها در هر سه شاخصه افزایش را نشان داد. اما ارائه محرکهای دیداری و شنیداری به صورت ناخودآگاه به آزمودنیها در کوتاه مدت تأثیر معنیداری بر کاهش افسردگی نداشت.
نتایج این پژوهش نشان داد: تغییرات ایجاد شده در افسردگی دانشجویان، در اثر رویارویی با شاخصههای علمی شادی بوده است. با توجه به یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت رویارویی با شاخصههای علمی شادی نقش قابلتوجهی در کاهش افسردگی دارد.
شایان ذکر است این پژوهش در مجله علوم پزشکی رفسنجان منتشر شده است.
آموزش شاخصهای علمی شادی، تأثیر معنیداری بر کاهش افسردگی دارد
نتایج یک پژوهش دانشگاهی نشان داد که ارائه آموزشهای مرتبط با شاخصهای علمی شادی، تأثیر معنیداری بر کاهش افسردگی داشته است.
به گزارش ایسنا، افسردگی یکی از اختلالات شایع جوامع انسانی است که آسیبهای مختلف فردی و اجتماعی را باعث میشود. لذا پژوهشی به منظور بررسی اثربخشی رویارویی با شاخصههای علمی شادی (بخشش، قدردانی و اعمال مهربانانه غیرمشروط) بر کاهش علایم افسردگی اساسی از جمله احساس غم، احساس بیلذتی، احساس بیارزشی و احساس درماندگی توسط مریم سیوندیپور، کارشناس ارشد روانشناسی بالینی از دانشگاه علوم پزشکی کرمان و همکارانش انجام شد.
این پژوهش نیمهتجربی بر روی 150 نفر از دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان، انجام شد. ابتدا پرسشنامه افسردگی Beck به عنوان پیشآزمون اجرا شد و 60 نفر از دانشجویان که نمره بالایی در افسردگی کسب کرده بودند، به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. سپس پرسشنامههای شاخصههای علمی شادی در دو گروه تکمیل شد. طی یک جلسه محرکهای دیداری و شنیداری به صورت ناخودآگاه به گروه آزمایش ارائه، و پسآزمون افسردگی و پرسشنامههای بخشش، قدردانی و مهربانی اجرا شد. در مرحله بعد، گروه آزمایش آموزشهای مربوط به سه شاخصه علمی شادی را دریافت کرد. پس از اتمام جلسات آموزشی، پسآزمون افسردگی و بخشش، قدردانی و مهربانی در هر دو گروه اجرا شد. از آزمون t برای تجزیه و تحلیل اطلاعات استفاده شد.
یافتهها حاکی از آن است که ارائه آموزشهای مرتبط با شاخصهای علمی شادی، تأثیر معنیداری بر کاهش افسردگی داشته است. همچنین نمرههای آزمودنیها در هر سه شاخصه افزایش را نشان داد. اما ارائه محرکهای دیداری و شنیداری به صورت ناخودآگاه به آزمودنیها در کوتاه مدت تأثیر معنیداری بر کاهش افسردگی نداشت.
نتایج این پژوهش نشان داد: تغییرات ایجاد شده در افسردگی دانشجویان، در اثر رویارویی با شاخصههای علمی شادی بوده است. با توجه به یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت رویارویی با شاخصههای علمی شادی نقش قابلتوجهی در کاهش افسردگی دارد.
شایان ذکر است این پژوهش در مجله علوم پزشکی رفسنجان منتشر شده است.