کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اندازه واقعي شهاب سنگ منفجر شده در روسیه چقدر بود

30 بهمن 1391 ساعت 9:47


دانشمندان ناسا اعلام کردند که شهاب سنگی که روز جمعه 27 بهمن ماه در مرکز روسیه منفجر شد، بزرگتر و قویتر از چیزی بوده که پیشتر تصور می شد.به گزارش خبرگزاری مهر، انفجار شهاب سنگ شهر چلیابنیسک روسیه در روز 27 بهمن ماه به زخمی شدن بیش از یک هزار نفر و شکستن شیشه ساختمانهای بسیاری در این منطقه منتهی شد.

عصر همان روز، دانشمندان ناسا این شهاب سنگ را یک سنگ فضایی 15 متری تخمین زدند که انفجاری معادل 300 کیلوتن داشته است اما براساس تخمینهای بعدی آنها اعلام کردند که انرژی حاصل از انفجار این شهاب سنگ 470 کیلوتن بوده است.

ناسا پس از بازبینی این تخمینها درباره اندازه و قدرت این انفجار در جدیدترین نتایج خود طی بیانیه ای اعلام کرده است که این شهاب سنگ 17 متر بوده و قدرت انفجار آن 500 کیلوتن بوده است.

این شهاب سنگ در واقع بزرگتر از چیزی بوده که در تخمينهای اولیه به نظر رسیده است. تخمین های اولیه نشان می دهد که حجم این سنگ 7 هزار تن بوده است اما دانشمندان آزمایشگاه رانش جت ناسا در کالیفرنیا اکنون اظهار داشتند که این شهاب سنگ وزنی معادل 10 هزار تن داشته و هنگام انفجار با سرعت 64 هزار و 373 کیلومتر در ساعت حرکت می کرده است.

مقامات آزمایشگاه رانش جت ناسا طی بیانیه ای اظهار داشتند: این تخمین های جدید با استفاده از اطلاعات جدید صورت گرفته که توسط پنج ایستگاه ریز صوت در اطراف جهان ارائه شده است. نخستین ایستگاه رویدادهای آلاسکا، 6500 کیلومتری چلیابینسک را ثبت می کند.

این ایستگاه های زیر صوت قادر به تشخیص امواج صوتی با فرکانس پایین هستند که شهاب سنگهای درحال انفجار را همراهی می کنند.

شهاب سنگی که به جو زمین نزدیک شد و در سال 3:20 به وقت گرینویچ بر فراز چلیابینسک منفجر شد، این شهاب سنگ برای مدت کوتاهی از خورشید هم نورانی تر شد. این رویدادها درست چند ساعت پیش از عبور یک سیارک 45 متری از کنار زمین بود که دانشمندان از مدتها پیش در انتظار آن بودند.

براساس اظهارات مقامات ناسا، سیارک 2012 DA14 نیز با فاصله 27 هزار کیلومتری از کنار زمین عبور کرد و هیچ خطری برای زمین ایجاد نکرد. عبور این سیارک و انفجار شهاب سنگ در روسیه مسیرهای متفاوت داشته و  ارتباطی با هم نداشتند.

اواخر روز جمعه یک گلوله آتشین دیگر در بی ایریا سان فرانسیکو در ایالت کالیفرنیا مشاهده شد که این رویداد نیز به دو رویداد دیگر بی ارتباط است. جدا از یک نمایش نور غیرقابل انتظار در سانفرانسیسکو، این گلوله آتشین در این منطقه تأثیرات کوچکی از خود به جای گذاشته است.

براساس اظهارات دانشمندان ناسا، این شهاب سنگ روسیه پس از انفجار سال 1908 در سیبری ، یک رویداد نادر بوده است.


کد مطلب: 16565

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/16565/اندازه-واقعي-شهاب-سنگ-منفجر-شده-روسیه-چقدر

میگنا
  https://www.migna.ir