جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۱ / ۰۶:۴۰
کد مطلب: 16670
۰

زياده روي در مصرف این ماده = افزایش خطر سرطان معده

مصرف زیاد نمک و خوردن مداوم غذاهای شور خطر ابتلا به سرطان معده را به میزان قابل ملاحظه ای افزایش می دهد.
بر اساس تحقیقاتی که توسط صندوق جهانی تحقیقات سرطان در انگلیس، به مدت 11 سال  و بر روی 40 هزار نفر در ژاپن انجام شد مشخص گردید که کاهش مصرف نمک خطر ابتلا به سرطان معده را کم می‌کند.
با مشخص شدن نتیجه این تحقیق از شرکت های تولید کننده مواد غذایی خواسته شد که مقدار مصرف نمک در محصولات خود را کاهش دهند و میزان دقیق آن را بر روی یرچسب مواد غذایی درج نمایند.
از سال ها پیش ارتباط بین مصرف زیاد نمک و پرفشاری خون و همچنین افزایش خطر بیماری های قلبی- عروقی  و سکته مغزی همواره مورد تاکید متخصصان بوده است.
یکی از مدیران  صندوق جهانی تحقیقات سرطان در انگلیس اظهار داشت: درمان موفقیت آمیز بیماری سرطان معده بسیار دشوار است زیرا در اغلب موارد این بیماری در مراحل پیشرفته تشخیص داده می شود.

وی افزود: این مسئله به اهمیت انتخاب شیوه زندگی برای جلوگیری از ابتلا به بیماری سرطان معده اشاره دارد که در این ارتباط می‌توان به لزوم کاهش مصرف نمک در غذا و افزایش مصرف میوه ها و سبزیجات پی برد.
برپایه این گزارش، توصیه شده است که مصرف روزانه نمک درحدود 6 گرم یعنی معادل یک قاشق کوچک باشد. بر اساس مطالعات افزایش سرطان در کسانی مشاهده شد که روزانه 12 تا 15 گرم نمک مصرف می نمودند.
سرطان معده چهارمین سرطان رایج در جهان است اما دومین سرطان کشنده در ژاپن می باشد زیرا در این کشور مصرف غذا های شور و دودی بسیار رایج است. مطالعات نشان می دهند که علاوه بر مصرف نمک، کشیدن سیگار، مصرف الکل، افراط در مصرف غذاهای فرآیند شده و کنسروها و همچنین مصرف ناکافی میوه ها و سبزیجات خطر سرطان معده را افزایش می دهند. - چگونه می توان مصرف نمک خود را کاهش داد ؟

- اگر از غذای آماده استفاده می کنید حتماً برچسپ آنرا مطالعه کنید. به خاطر داشته باشید که حداکثر مصرف سدیم شما باید 2400 میلی گرم باشد پس اگر غذائی که شما انتخاب کردیدmg 600 سدیم دارد به این معنا است که شما 4/1 مقدار نمک مصرفی خود را که باید در طول روز مصرف کنید با خوردن آن غذا، مصرف کرده اید .

- سعی کنید اگر از غذاهای آماده مصرف می کنید،انواعی را که بر چسپ کم نمک، بدون نمک، سدیم پائین دارد را بیشتر استفاده کنید.

- این غذاها را کمتر مصرف کنید. انواع گوشت کنسرو شده و یا دودی شده، سوسیس و کالباس،انواع کنسرو ماهی،چیپس پرنمک،پنیر،ماکارونی های آماده مصرف و برنج سریع پخت فرآوری شده،پیتزا، کنسروهای سبزی های معمولی،سوپهای آماده،انواع سس، آجیل و تنقلات شور، انواع چاشنی های شور مثل خیار شور، کنسروهای زیتون در آب نمک.

- این غذاها را بیشتر مصرف کنید : گوشت مرغ یا بوقلمون تازه و بدون چربی، گوشت قرمز بدون چربی ، ماهی تازه و یا یخ زده ، شیر 1% چربی ، پنیر کم نمک، انواع حبوبات و غلات ( چه گرم و چه آماده مصرف بشرط کم نمک بودن ) برنج ساده سبزی های تازه و یا نوع کنسرو شده ولی کم نمک آن(و نه نوع معمولی و نمکدار آن) ،میوه ها، سوپهای آماده کم نمک، روغن گیاهی، مارگارین، پودر سیر، ادویه ها، سرکه، آب میوه، نانهای کم نمک، چیپسهای کم نمک ، آجیل بدون نمک.

- در هنگام پختن غذا از نمک کم استفاده کنید : همانطور که گفتیم یکی دیگر از منابع نمک، اضافه کردن نمک به غذا هنگام طبخ غذا است . تا آنجا که امکان دارد باید نمک کمتری را به غذا اضافه کرد و از ادویه های دیگر و یا گیاهان خوشبو کننده و طعم دهنده برای طعم غذا استفاده نمود و نه از نمک . مثلاً میتوان در غذاهائی که سبزی ها جزئی از آن هستند از پاشیدن آب لیمو روی آن برای بهبود طعم غذا استفاده کرد و یا هنگام آماده کردن گوشت یا ماهی برای طبخ، قبلاً آنها را در سیر ، پیاز یا گیاهان معطری که شما علاقه دارید بخوابانید تا طعم بهتری پیدا کند .

 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
تا حالا هيچ آدم قوى اى كه گذشته آسونى داشته باشه نديدم .