جای خالی آموزش مهارتهای زندگی در درسهای عمومی دانشگاهها
اولین جشنواره «دانشگاه پاک» امروز یکشنبه با معرفی برترینهایش به کار خود پایان داد.
به گزارش ایسنا، محسن فراهانی، رییس جشنواره «دانشگاه پاک» دانشگاههای منطقه \"یک\" وزارت علوم که به عنوان اولین جشنواره دانشگاه پاک در سطح دانشگاههای منطقه یک وزارت علوم به میزبانی دانشگاه شاهد برگزار شد، با بیان اینکه فراخوان آثار جشنواره از آذرماه امسال منتشر شد و تعداد 118 اثر به دبیرخانه رسید، گفت: از تعداد آثار رسیده 14 اثر مربوط به مقاله، 28 اثر ادبی، 74 اثر هنری، یک نشریه و یک کار پژوهشی است.
وی ادامه داد: پس از دو مرحله داوری، تعداد 21 اثر در 13 بخش مختلف برگزیده شدند، که امروز با اهدای لوح سپاس، تندیس و جوایزی از آنها قدردانی خواهد شد.
معاون فرهنگی دانشگاه شاهد با بیان اینکه دانشگاهها در بحث پیشگیری از سوءمصرف مواد مخدر میتوانند چهار رویکرد اساسی را تبیین و استفاده کنند، افزود: اولین رویکرد، پرورش عاطفی است که دانشگاهها در صورت انتخاب آن باید اقدامات خود را در جهت تقویت عزت نفس دانشجویان و بهبود روابط درون و میان فردی برنامهریزی کنند که انجام این امور بیشتر بر عهده مراکز مشاوره دانشگاهها است.
وی افزایش توانمندیهای اجتماعی را دومین رویکرد مقابله با سوءمصرف مواد مخدر در دانشگاهها عنوان کرد و گفت: برای اجرای این موضوع، آموزش مهارتهای عمومی به دانشجویان همچون مقابله با فشارهای اجتماعی و گروه دوستان و مهارت نه گفتن ضرورت دارد.
به گفته فراهانی، از سومین رویکرد نیز میتوان به عنوان «جایگزین» استفاده کرد که طی آن باید فعالیتهای جایگزین مصرف مواد مخدر مانند فعالیتهای تفریحی، اردوهای فرهنگی و غنیسازی اوقات فراغت دانشجویان مدنظر قرار گیرد.
فراهانی اضافه کرد: همچنین آگاهی بخشی نیز رویکرد چهارم در زمینه جلوگیری از ابتلا به مواد مخدر محسوب میشود، که دانشگاهها باید اطلاعات و آگاهیهای لازم را به دانشجویان در این زمینه ارائه کنند.
وی با انتقاد از جای خالی آموزش مهارتهای زندگی در درسهای عمومی دانشگاهها، گفت: دانشجویان باید در قالب درسهای دانشگاهی با مضرات استفاده از قلیان، سیگار و انواع مواد مخدر آشنا شوند.
رییس جشنواره «دانشگاه پاک» دانشگاههای منطقه \"یک\" وزارتعلوم در پایان، خاطرنشان کرد: در این راستا ارائه آموزش مهارتهای زندگی در همه چهار رویکرد، مشترک است که تاثیر مناسبی در پیشگیری از سوءمصرف مواد مخدر دارد.
به گزارش ایسنا، محسن فراهانی، رییس جشنواره «دانشگاه پاک» دانشگاههای منطقه \"یک\" وزارت علوم که به عنوان اولین جشنواره دانشگاه پاک در سطح دانشگاههای منطقه یک وزارت علوم به میزبانی دانشگاه شاهد برگزار شد، با بیان اینکه فراخوان آثار جشنواره از آذرماه امسال منتشر شد و تعداد 118 اثر به دبیرخانه رسید، گفت: از تعداد آثار رسیده 14 اثر مربوط به مقاله، 28 اثر ادبی، 74 اثر هنری، یک نشریه و یک کار پژوهشی است.
وی ادامه داد: پس از دو مرحله داوری، تعداد 21 اثر در 13 بخش مختلف برگزیده شدند، که امروز با اهدای لوح سپاس، تندیس و جوایزی از آنها قدردانی خواهد شد.
معاون فرهنگی دانشگاه شاهد با بیان اینکه دانشگاهها در بحث پیشگیری از سوءمصرف مواد مخدر میتوانند چهار رویکرد اساسی را تبیین و استفاده کنند، افزود: اولین رویکرد، پرورش عاطفی است که دانشگاهها در صورت انتخاب آن باید اقدامات خود را در جهت تقویت عزت نفس دانشجویان و بهبود روابط درون و میان فردی برنامهریزی کنند که انجام این امور بیشتر بر عهده مراکز مشاوره دانشگاهها است.
وی افزایش توانمندیهای اجتماعی را دومین رویکرد مقابله با سوءمصرف مواد مخدر در دانشگاهها عنوان کرد و گفت: برای اجرای این موضوع، آموزش مهارتهای عمومی به دانشجویان همچون مقابله با فشارهای اجتماعی و گروه دوستان و مهارت نه گفتن ضرورت دارد.
به گفته فراهانی، از سومین رویکرد نیز میتوان به عنوان «جایگزین» استفاده کرد که طی آن باید فعالیتهای جایگزین مصرف مواد مخدر مانند فعالیتهای تفریحی، اردوهای فرهنگی و غنیسازی اوقات فراغت دانشجویان مدنظر قرار گیرد.
فراهانی اضافه کرد: همچنین آگاهی بخشی نیز رویکرد چهارم در زمینه جلوگیری از ابتلا به مواد مخدر محسوب میشود، که دانشگاهها باید اطلاعات و آگاهیهای لازم را به دانشجویان در این زمینه ارائه کنند.
وی با انتقاد از جای خالی آموزش مهارتهای زندگی در درسهای عمومی دانشگاهها، گفت: دانشجویان باید در قالب درسهای دانشگاهی با مضرات استفاده از قلیان، سیگار و انواع مواد مخدر آشنا شوند.
رییس جشنواره «دانشگاه پاک» دانشگاههای منطقه \"یک\" وزارتعلوم در پایان، خاطرنشان کرد: در این راستا ارائه آموزش مهارتهای زندگی در همه چهار رویکرد، مشترک است که تاثیر مناسبی در پیشگیری از سوءمصرف مواد مخدر دارد.