کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سهم دانشگاهها از "تولید ملی" در سالی که گذشت

2 فروردين 1392 ساعت 11:31

بیشترین تمرکز دانشگاهها برای تحقق شعار سال گذشته، ساخت تجهیزات آزمایشگاهی و تلاش برای افزایش سطح تولیدات علمی و پژوهشی بود. دانشگاهها در این سال همه دغدغه شان را بر حمایت از تولید داخلی و عدم خرید تجهیزات از خارج کشور گذاشتند.


به منظور تحقق شعار تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی دانشگاه ها اقدامات مهمی را نظیر محدود کردن خرید تجهیزات خارجی، اختصاص گرنت به محققان برای تولیدات داخل و نظارت بر پروژه های پژوهشی با رویکرد نیازهای روز جامعه را در سال 91 در دستور کار خود قرار دادند. به گزارش خبرنگار مهر، با توجه به اینکه مقام معظم رهبری سال91 را سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی نامیدند، بخشی بزرگی از تحقق این شعار بر عهده نهادهای علمی و فناوری کشور بود و دانشگاهها سهم زیادی را در این زمینه متقبل شدند. بیشترین تمرکز دانشگاهها برای تحقق شعار سال گذشته، ساخت تجهیزات آزمایشگاهی و تلاش برای افزایش سطح تولیدات علمی و پژوهشی بود. دانشگاهها در این سال همه دغدغه شان را بر حمایت از تولید داخلی و عدم خرید تجهیزات از خارج کشور گذاشتند. در همین راستا معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری در سال 91 در اولین گام تحقق این شعار، حمایت از تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاه ها و مراکز پژوهشی داخل را در دستور کار خود قرار داد و با اختصاص اعتباراتی، تمهیدات لازم برای ساخت تجهیزات آزمایشگاهی داخل و ممنوعیت خرید این تجهیزات از خارج را اتخاذ کرد. بسیاری از دانشگاهها نیز برنامه هایی را در دستور کار قرار دادند که برخی از اقدامات آنها از سوی مسئولان اعلام شد.
فشار غرب برای توقف پژوهش تجهیزات آزمایشگاهی
دکتر رضا روستا آزاد - رئیس دانشگاه صنعتی شریف از ممنوعیت خرید تجهیزات آزمایشگاهی خارجی در این دانشگاه خبر داد و آن را حرکتی مقدس عنوان کرد که توسط وزارت علوم در حمایت از تولید ملی صورت گرفته است. وی در راستای رسیدن به خودکفایی برای تحقق شعار سال گذشته ساخت تجهیزات آزمایشگاهی در این دانشگاه را مثالی از این دست ذکر کرد و گفت: دستگاه آزمایشگاهی که به قیمت 700 هزار دلار از کانادا خریداری کرده بودیم را پس از مدتی توانستیم با قیمت 40 میلیون تومان در کشور تولید کنیم.
رشد مقالات علمی دانشگاه علامه در جهت تولید ملی
سید صدرالدین شریعتی - رئیس دانشگاه علامه طباطبایی نیز از رشد مقالات علمی در راستای تولید ملی در حوزه علوم خبر داد و گفت: سال گذشته بازنگری علوم انسانی را ادامه دادیم همچنین در جهت توسعه علوم، پژوهشکده‌های علوم توسعه می یابد.

ساخت 20 دستگاه آزمایشگاهی توسط محققان دانشگاه صنعتی اصفهان
دکتر محمد اسماعیل همدانی گلشن - رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان درباره برنامه دانشگاه در زمینه تولید تجهیزات داخلی و حمایت از تولیدات داخلی گفت: تولید تجهیزات آزمایشگاهی از سال گذشته در دستور کاری دانشگاه قرار گرفته است از این رو قرارداد ساخت 20 طرح آزمایشگاهی با هیات علمی دانشگاه منعقد شد و بعد از نهایی شدن این دستگاه ها، نسبت به ساخت دیگر دستگاه های مورد نیازمان اقدام می کنیم.

ساخت تجهیزات آزمایشگاهی در داخل کشور
سیدعلی محمد میرمحمدی میبدی - رئیس دانشگاه یزد نیز با اشاره به ممنوعیت خرید تجهیزات آزمایشگاهی خارجی گفت: ساخت بسیاری از دستگاه ها و تجهیزات آزمایشگاهی در داخل کشور میسر است به شرط آنکه از اساتید و محققان دانشگاهی حمایت لازم صورت گیرد. وی افزود: در جهت عملیاتی کردن فرمایشات مقام معظم رهبری، کارگروه‌هایی در دانشگاه ایجاد شد که در زمینه چگونگی کیفی سازی تولیدات داخلی مشغول تحقیق و بررسی هستند.

اجتناب از خرید تجهیزات مشابه داخلی از خارج
اسماعیل اسدی رئیس دانشگاه شهرکرد نقش دانشگاه‌ها در سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی را بسیار مهم دانست و گفت: دانشگاه‌ها به عنوان مغز متفکر جامعه توانستند در این جهت پیش رو و بستر ساز تولید داخلی و حمایت از آن باشند.

حمایت از پژوهشگران تولید کننده تجهیزات داخلی
به اعتقاد دکتر محمد موذنی رئیس دانشگاه شیراز این دانشگاه 250 آزمایشگاه دارد و رویکرد آن استفاده از تجهیزات داخلی است مگر اینکه امکان تولید آن در داخل کشور وجود نداشته باشد بر همین اساس از محققان و پژوهشگرانی که در زمینه تولید تجهیزات آزمایشگاهی و تولیدات داخلی فعالیت کنند با اختصاص گرنت‌های ویژه حمایت خواهد کرد.

الزام به استفاده از تولیدات داخلی
جهانشیر امینی رئیس دانشگاه کردستان هم تأکید کرد که مردم باید به این باور برسند که استفاده از تولیدات داخلی ارزش است، اکنون در دانشگاه کردستان تمام پیمانکارهای دانشگاه موظف هستند، از تولیدات داخلی استفاده کنند. وی البته عنوان کرد: اجرایی شدن این امر نیازمند عزم ملی است.

کم‌رنگ شدن اثر تحریم ها با تولید تجهیزات داخلی
محمدرضا میری - رئیس دانشگاه بیرجند نیز در همین زمینه گفت: دانشگاه‌های ما ظرفیت تولید تجهیزات مورد نیاز کشور از جمله تجهیزات آزمایشگاهی را دارند. دانشگاه بیرجند هم چند سالی است که تولید تجهیزات آزمایشگاهی و دیگر تجهیزات مورد نیاز دانشگاه را در راستای کم رنگ کردن تحریم ها آغاز کرده است.
واگذاری ساخت تجهیزات به دانشجویان دکتری
دکترمحمد علی زلفی گل رئیس دانشگاه بوعلی سینا نیز یکی دیگر از روسای دانشگاهها است که در همین راستا برنامه هایی را برای عملیاتی کردن شعار سال گذشته به کار گرفته وی در این باره از ارائه اعتباری به مدیر دفتر استعداد درخشان دانشگاه خبر داد تا از افرادی که طرح و برنامه ای برای ارایه دارند و قابلیت عملیاتی شدن دارد حمایت شود. زلفی گل یاداورشد: اگر اعتبار لازم و کافی در اختیار دانشگاه ها قرارگیرد، قرارداد ساخت تجهیزات مورد نیاز دانشگاه را به دانشجویان ارشد و دکتری واگذار می کنیم. به گزارش مهر، سال گذشته اگرچه در برخی موارد مانند کمبود بودجه و نداشتن برخی تجهیزات مهم، دانشگاهها را با مشکلاتی مواجه کرد اما تأکیدات رهبری در آغاز سال و سیاستهای وزارت علوم برای تحقق این منویات باعث شد آنها عزم خود را برای به کار گرفتن تمام توان خود در راستای تولید تجهیزات جزم کنند و ارتباطات بیشتری را با صنعت برقرار کنند.


کد مطلب: 16819

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/16819/سهم-دانشگاهها-تولید-ملی-سالی-گذشت

میگنا
  https://www.migna.ir