شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۹۲ / ۱۳:۳۱
کد مطلب: 17269
۰
بررسی کارنامه نظام آموزشی 6.3.3

عقبگرد سیستم آموزشی با اجرای نظام 6.3.3

احتمال تغییرات مجدد توسط وزیر بعدی
یک کارشناس مسائل آموزشی گفت: اجرای نظام جدید آموزشی در قالب نظام 6.3.3 به نوعی نشان دهنده عقب گرد سیستم آموزشی به سالهای قبل از 1345 است که هیچگونه نوآوری نیز در آن دیده نمی شود. بسیاری معتقدند که با آمدن وزیر جدید آموزش و پرورش این نظام از سیستم آموزشی کشور حذف می شود.
شیرزاد عبداللهی در گفتگو با خبرگزاري مهر با بیان این مطلب گفت: قبل از سال 1345شمسي نظام آموزشي ما 3- 3- 6 بود. يعني 6 سال ابتدايي، 3 سال دوره اول متوسطه و 3 سال دوره دوم متوسطه، آنچه كه در سال تحصیلی جاری به عنوان نظام جديد يا ساختار جديد معرفي و در مدارس اجرا شد، در حقیقت بازگشت به نظام آموزشي قبل از سال 1345 شمسي است.
وی افزود: بر خلاف صحبت های انجام شده و تاکید وزیر آموزش و پرورش هیچ گونه نوآوری در نظام جدید آموزشی دیده نمی شود و بسیاری از معلمان ابتدایی معتقدند در سال تحصیلی آینده با آمدن وزیر جدید کلاس ششم ابتدایی حذف می شود.

عبداللهی بای بیان اینکه بهتر است پروژه کوتاه و یا بلند کردن دوره های آموزشی که بازی مورد علاقه وزیر است کنار گذاشته می شود، توضیح داد: متاسفانه اجرای نظام 6.3.3 مدارس ابتدایی و راهنمایی را دچار آشفتگی کرد.
تعداد زیادی از معلمان دوره راهنمایی که اغلب در یک درس تبحر و تخصص دارند، سر کلاس ششم دبستان با 10 ماده درسی رفتند.
این کارشناس آموزشی ادامه داد: این گروه از معلمان بسیار از اجرای این طرح ناراضی بودند. در واقع آنها احساس می کنند که از نظر موقعیت تنزل پیدا کرده، کارشان سنگین تر و روزهای
حضورشان در مدرسه یک روز بیشتر شده است. عبداللهی درباره تبعات اجرای نظام جدید آموزشی در سال تحصیلی 92-91 گفت: آموزش و پرورش در نتیجه اجرای نظام جدید آموزشی تعدادی از معلمان پنجم و سوم را به پایه ششم منتقل کرد. در برخی مدارس برای پرکردن جای خالی معلمان پایه سوم، از نیروهای خدماتی استفاده کرد که این به نوع خود فاجعه در نظام آموزشی کشور است، چرا که این افراد هیچگونه سابقه تدریس آنهم در کلاس ششم ابتدایی نداشتند.
به گفته وی، تالیف کتاب های ششم به صورت عجولانه از دیگر تبعات اجرای نظام جدید بود به گونه ای که در کمتر از یکسال اشکالات کتابهای درسی ششم یکی پس از دیگری آشکار شد.
این کارشناس مسائل آموزشی با انتقاد از عملکرد وزیر آموزش و پرورش توضیح داد: متاسفانه وزیر آموزش و پرورش علاقه زیادی به كارهاي پرسرو صدا و زودبازده و به قولي پروژه‌اي دارد. به عنوان نمونه مي‌توان از تغيير ساختار مقاطع آموزشي ، تعطيلي روزهاي پنجشنبه مدارس، موظف كردن ادارات به دادن افطاري در ماه رمضان (اين كار قبلا بدون هزينه دولتي و به صورت خودجوش در مدارس انجام مي‌شد)، نام برد.

عبداللهی معتقد است که اقدامات اساسي مانند مقاوم‌سازي مدارس يا افزايش كيفيت و بازده آموزشی در مدارس و... حالت پروسه ای دارند و معمولا ديربازده هستند و اغلب وزرا سراغ آنها نمي‌روند.
وی درباره اجرای نظام 3.3.3.3 و اینکه آیا اجرای آن در سال تحصیلی آینده در مدارس ابتدایی کشور امکانپذیر است، گفت: آنچه كه در سند آموزش
و پرورش آمده، و ظاهرا مبنای تغییرات همان است ساختار آموزشی شامل چهار دوره آموزشي 3 ساله است، یعنی آنچه که امسال اجرا شد ، منطبق بر سند تحولی نبود .اين پرسش بسيار مهم است كه چرا وزير ساختار تصریح شده در سند را اجرا نکرد؟

پاسخ وزير اين است كه شرايط و امكانات براي اجراي چهار دوره آموزشي فراهم نبود. باز هم مي‌توان پرسيد كه اگر شرايط فراهم نبود چرا ابتدا شرايط را فراهم نكرديد؟ عبداللهی صبحت های خود را اینگونه تکمیل کرد: ظاهرا انجام كارهاي كوچك و ديربازده با روحيات وزير فعلی آموزش و پرورش همخوانی ندارد. او در سخنراني‌هاي سال گذشته خود چند بار گفت كه بايد يكسال ديگر به طول دوره ابتدايي اضافه شود و این دوره 7 ساله شود.
بعيد نيست كه اگر حاجی بابایی در آموزش و پرورش ماندگار شود در نهایت دوره ابتدایی به 12 سال می رسد! وی پیشنهاد داد: بهتر است مسوولان آموزش و پرورش به جای تغییر نظام آموزشی سیستم خطرناک گرمایشی مدارس را اصلاح کنند و به قول یکی از فرهنگیان کشور کاش وزیر آموزش و پرورش کمی هم به به عرض دوره های آموزشی یا همان کفیت اموزش در مدارس توجه می کرد.
عبداللهی در پایان توضیح داد: برای جا افتادن نظام 3-3-3-3 به 5-6 سال زمان نیاز است. در چنین شرایطی اجرای کامل سند تحول در آموزش و پرورش به دو- سه قرن زمان نیاز دارد. چرا که سند تحول 131 بند دارد و اگر هر وزیری یک بند آن را اجرا کند، یکصدو سی امین وزیر پس از حاجی بابایی جشن پایان تحول در آموزش و پرورش را برگزار خواهد کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
زندگی آنقدر ابدی نیست که هر روز بتوان مهربان بودن را به فردا موکول کرد