جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ / ۱۴:۴۶
کد مطلب: 17339
۱

در نمایشگاه امسال کتاب چه خبر است؟

مهر: امسال 457 هزار عنوان کتاب در نمایشگاه به معرض فروش گذاشته شده است که سهم ناشران داخلی که تعدادشان 2545 واحد صنفی است، 207 هزار عنوان و سهم ناشران خارجی که تعدادشان 1600 واحد صنفی است و از 77 کشور جهان آمده‌اند، 250 هزار عنوان کتاب است.
تفاوتی که نمایشگاه امسال با پارسال دارد، این است که امسال همه ناشران داخلی در مصلی هستند و ناشران خارجی به خارج از مصلی (پادگان واقع در رو به روی ضلع جنوبی مصلی در خیابان شهید بهشتی) منتقل شده‌اند و در این قسمت نیز همانند سال‌های گذشته به بخش‌های «لاتین» و «عرب» تقسیم شده‌اند و در واقع ناشران در دو بخش «سالن ریالی لاتین» ‌و «سالن ریالی عرب» فعالیت خواهد کرد.
عرضه 240 هزار عنوان کتاب عربی و لاتین
 در بخش لاتین، ناشران کشورهای اروپایی، آمریکایی، شرق دور و روسیه با 160 هزار عنوان کتاب و در فضایی به مساحت 7500 متر مربع حضور دارند. در بخش عرب نیز حدود 80 هزار عنوان کتاب از ناشران آثار عرب‌زبان در فضایی به وسعت 2500 متر مربع به نمایش گذاشته شده‌اند. آلمان، چین، ژاپن، عمان، کره، آذربایجان، ونزوئلا، روسیه، مکزیک، ترکیه، کویت، قزاقستان، بلژیک، ترکمنستان، آمریکا، کانادا، افغانستان، اسپانیا، لهستان و هند از جمله کشورهای شرکت کننده در نمایشگاه امسال کتاب تهران هستند. در بخش ناشران خارجی همچنین سالنی هم تحت عنوان سالن کشورها و نهادهای بین‌‌المللی به صورت متمرکز و با حمایت سفارتخانه‌های کشورهای خارجی در اختیار اتحادیه‌های ناشران و غرفه‌های ملی قرار گرفته است. بهبود سیستم روشنایی و تهویه سالن‌های نمایشگاه امسال
البته انتقال بخش ناشران خارجی به خارج از مصلی نیازمند تمهیداتی بوده که اصلی‌ترین آنها تسهیل در جابجایی بازدیدکنندگان و غرفه‌داران این بخش به مصلی است. در این راستا مسئولان قول داده‌اند پل عابر پیاده واقع در ضلع جنوبی مصلی در خیابان شهید بهشتی را تا فردا پنجشنبه (روز دوم نمایشگاه) آماده کنند.
در حالی حاضر تردد مابین این دو قسمت از نمایشگاه با استفاده از همان پل عابر قدیمی امکانپذیر است. بخش ناشرن داخلی هم همانند سال‌های گذشته در قالب قسمت فعال است؛ ناشران عمومی که در شبستان مستقر هستند و ناشران دانشگاهی، کودک و نوجوان و آموزشی که به ترتیب از پائین به بالای مصلی در فضای باز به عرضه کتاب‌هایشان می‌پردازند. مسئله‌ای که هر سال مشکلاتی را برای بازدیدکنندگان از نمایشگاه به خصوص شبستان ایجاد می‌کرد، تهویه نامناسب آن بود. امسال با تامین 200 هزار لیتر گازوئیل، سوخت سیستم‌های برودتی مصلی تامین شده و پیش‌بینی می‌شود مشکلات مربوط به گرمای سالن‌ها کاهش داشته باشد. کاستی دیگری که در دوره‌های قبلی نمایشگاه مشاهده شده و در روز بازدید خبرنگاران از روند آماده سازی مصلی هم خودنمایی می‌کرد، روشنایی کم سالن‌ها است که در نمایشگاه سال گذشته مطبوعات، این مسئله حتی منجر به قطع برق سالن شد که یکی دو ساعت ادامه داشت.
امسال برای برطرف شدن این مشکل 10 کیلومتر کابل 20 کیلو ولت فشار ضعیف از روی پنل غرفه‌ها و نیز سه پست تجهیز و پست ثابت مصلی بازسازی شده است. همچنین 30 تابلو توزیع برق ثانویه برای ارتباط کابل‌ها پیش بینی شده است. به این ترتیب شاهد یک افزایش 30 درصدی در تعداد کابل‌های فشار قوی نسبت به سال گذشته هستیم و لذا احتمال قطعی برق در طول برگزاری نمایشگاه کتاب تهران، کم برآورد می‌شود اما به غرفه‌داران توصیه شده به هیچ وجه به سیستم برق غرفه‌ها دست نزنند.
تسهیلاتی که برای بازدیدکنندگان در نظر گرفته شده است
درهای مصلی از امروز 11 اردیبهشت تا 21 اردیبهشت همه روزه از ساعت 10 تا 20 به روی بازدیدکنندگان باز خواهد بود. امسال تمامی بازدیدکنندگان نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از خدمات بیمه مسئولیت مدنی بهره مند خواهند شد.
در این راستا با پنج بیمارستان امام حسین (ع)، 15 خرداد، طرفه، شهدای تجریش و طالقانی برای پذیرش مصدومان احتمالی در نمایشگاه هماهنگی‌های لازم صورت گرفته است.
امسال مرکز فوریت‌ها هم در نمایشگاه و به دلیل گستردگی فضای نمایشگاه و با هدف دسترسی آسان بازدیدکنندگان به کلیه پیمانکاران حاضر در نمایشگاه مانند اورژانس، هلال احمر، مخابرات، برق و آتش‌نشانی راه‌اندازی شده است. بازدیدکنندگان می‌توانند با یک تماس به شماره 88496182 مرکز فوریت‌ها که واقع در ضلع شرقی نمایشگاه، مسئولان را از مشکل یا مشکلات احتمالی به وجود آمده در حوزه‌های مختلف باخبر کنند تا پیمانکار مربوطه برای رفع مشکل به محل اعزام شود. تمهیدات اورژانسی نمایشگاه
امسال همچنین نیروهای آتش‌نشانی در 58 منطقه از محوطه نمایشگاه کتاب تهران مستقر هستند و با 150 نیرو به صورت شبانه روزی در این رویداد فرهنگی حضور خواهند داشت. به غرفه‌داران توصیه شده مواد قابل اشتعال مانند کارتن‌های خالی کتاب را از غرفه‌ها خارج کنند و پیش از ترک غرفه از خاموش بودن برق مطمئن شوند. علاوه بر این سه دستگاه تانكر آب برای هر گونه حادثه احتمالی، 20 دستگاه خودرو حمل مصدوم، 20 دستگاه موتورسیکلت آتش نشانی برای گشت زنی آماده خدمت‌رسانی در ایام برپایی نمایشگاه کتاب هستند.
همچنین در ایام برگزاری نمایشگاه، 4 كانكس مركز اورژانس تهران در نمایشگاه مستقر هستند و با 8 دستگاه آمبولانس و اتوبوس‌، 4 دستگاه موتور لانس و 4 دستگاه موتور ATV به مصدومان احتمالی خدمت رسانی می‌کنند. علاوه بر این 2 دستگاه خودرو فرماندهی مجهز به تجهیزات بحران و یک بالگرد اورژانس در ایام برگزاری نمایشگاه در حالتقرار دارند تا در صورت نیاز به انتقال فوری مصدومان به بیمارستان، نسبت به این کار اقدام کنند. اورژانس تهران در 4 ضلع مصلی از جمله ورودی شبستان، پشت بام شبستان، ضلع شمال، مقابل در 17 و غرفه کودکان مستقر می شود.
از کدام نقطه شهر بهتر است به نمایشگاه بیائید؟
امسال همچنین بازدیدكنندگان از نمایشگاه کتاب تهران می‌توانند از اتوبوس‌های خطوط عمومی این شركت (ردیف 1-2-3-4 -5و6) به پایانه شهید بهشتی، واقع در ضلع جنوب مصلی حضرت امام (ره) مراجعه و با استفاده از خطوط (ردیف 7-8-9 -10و 11) نیز به ایستگاه های ضلع شمال و جنوب مصلی مراجعه کنند.
برای انتقال بازدیدکنندگان از نمایشگاه تهران 10 خط اتوبوسرانی از میدان‌های هفتم تیر، راه آهن، آزادی، خراسان و صنعت به مقصد نمایشگاه کتاب تهران در نظر گرفته شده و شرکت واحد اتوبوسرانی تهران هر روز از ساعت 8 صبح تا 8 شب از این میادین، بازدیدکنندگان را به مصلی جابه جا می‌کند. همچنین با تقویت خطوط منتهی به ایستگاه های مترو و پایانه شهید بهشتی واقع در ضلع جنوبی مصلی (خیابان شهید مفتح ) و خطوط عبوری از ضلع شمالی و جنوبی محل برگزاری نمایشگاه، خطوط ( 2722 ) میدان امام حسین (ع) - پایانه شهید بهشتی، (3011) بیمارستان امام خمینی (ره) - پایانه شهید بهشتی، (6211) انتهای بلوار ارتش (شهرك شهید محلاتی) - پایانه شهید بهشتی، (6315 ) میدان انقلاب اسلامی (ابتدای خیابان كارگر شمالی) - پایانه بیهقی، (2718 ) چهارراه خاقانی (خیابان دماوند) - پایانه شهید بهشتی (8406) میدان رسالت (ضلع شمال میدان) - میدان ونك (چهار راه جهان کودک)، (8809) میدان رسالت - میدان صنعت، (8803) رسالت - شهید مطهری، (8804) فلكه سوم تهرانپارس- شهید مطهری و خط پنج سامانه تندرو (BRT ) پایانه علم و صنعت - پایانه بیهقی، برای تسهیل در روند جابجایی شهروندان به نمایشگاه کتاب در نظر گرفته شده است.
اغذیه‌فروشی‌های متخلف پلمپ می‌شوند
 امسال برای جلوگیری از هر گونه مسمومیت غذایی بازدیدکنندگان، اعلام شده با تخلفات متصدیان غرفه‌های فروش مواد غذایی و آب آشامیدنی برخورد و غرفه مورد نظر پلمب می‌شود. برای این منظور، یک قاضی کشیک در نمایشگاه کتاب حضور دارد تا در صورت لزوم با صدور حکم قضایی، در کمترین زمان ممکن، فروشنده متخلف توقیف و غرفه مورد نظر پلمب شود.
250 هزار کارت خرید کتاب به چه کسانی رسید؟ 
امسال و در پی ثبت نام 250 هزار نفر دانشجویان و طلاب برای دریافت کارت‌های الکترونیکی خرید کتاب، ارائه این کارت‌ها از سوی شعب معرفی شده بانک صادرات ایران در سراسر کشور انجام شد. حدود 100 هزار عدد از این کارت‌ها سهمیه ویژه دانشجویان، 60 هزار کارت ویژه تسهیلات ریالی در بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب و 80 هزار سهمیه نیز مربوط به طلاب، اندیشمندان و محققان است.
هر یک از این کارت‌ها 50 هزار تومان اعتبار دارد که 25 هزار تومان آن را دارنده کارت و 25 هزار تومان دیگر را معاونت فرهنگی وزارت ارشاد تامین کرده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
یک رابطه خوب زمانی است که کسی پذیرای گذشته، پشتیبان امروز و مشوق فردایتان باشد.