پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۲ / ۱۴:۳۶
کد مطلب: 17740
۰

عوامل افزايش فشارخون از ديدگاه طب سنتي

از ديدگاه طب اسلامي بروز هر بيماري علت خاص خود را دارد و پزشک متخصص با يافتن علت بيماري داروهاي لازم را تجويز مي کند.افزايش فشارخون نيز جزو بيماري هايي است که براي آن علت هاي مختلفي ذکر مي شود و بر اساس مزاج فرد و مزاج بيماري توصيه هاي متنوعي ارائه مي شود.

دکتر سيد سعيد اسماعيلي پزشک و محقق طب اسلامي در گفت و گو با خراسان دلايل بروز فشار خون را اين گونه برمي شمارد:افزايش فشارخون از ديدگاه طب سنتي عوامل مختلفي دارد. گاهي علايمي مانند سرخي چهره، برجستگي عروق و نبض قوي که نشانه غلبه خون است، ظاهر مي شود. معمولاً اين افراد عضلاني هستند و در برنامه غذايي شان ميزان استفاده از گوشت بالاست؛ اين امر به افزايش فشارخون مي انجامد.
در اين افراد ممکن است حتي خون ريزي از بيني و لثه نيز ديده شود.درمان اين نوع فشارخون در درجه اول انجام حجامت يا فصد و همچنين محدود کردن مصرف غذاهاي خون ساز است. بايد از خوراکي هايي با طبع سرد استفاده شود تا به اين وسيله کمي از هيجان خون کاسته شود. مصرف خوراکي هايي مانند سماق و گشنيز توصيه مي شود.در برخي از افرادي که دچار فشارخون هستند، علايم غلبه صفرا ديده مي شود.رنگ چهره اين افراد کمي زرد است و احساس عطش و خشکي دهان و بيني مي کنند.حالت تهوع و استفراغ نيز ممکن است ديده شود.
به اين افراد پرهيز از مصرف غذاهاي گرم و ادويه جات مانند فلفل و زنجبيل و غذاهاي چرب و شيرين توصيه مي شود.براي اين افراد مصرف خوراکي هايي که صفرا را کاهش مي دهد مانند شربت سکنجبين و شربت ريواس مفيد است.

گاهي افزايش فشار خون همراه با افزايش سوداست، غلبه سودا باعث مي شود بيمار دچار تصلب شرايين شود.رنگ چهره اين بيماران تيره مي شود و فکر و خيال و وسواس آن ها افزايش مي يابد.
همچنين نبض اين افراد نيز دچار مشکل مي شود. (سفت مي زند) درمان اين دسته از بيماران، انجام فصد و در کنار آن استفاده از داروهايي است که سودا را کاهش مي دهد و باعث آرامش مي شود.به اين افراد توصيه مي شود از گياهاني مانند گل گاوزبان، سنبل الطيب، استوقودوس، افتيمون و... استفاده کنند.

به ندرت افراد دچار فشارخون بالا، داراي علايم غلبه بلغم هستند. غلبه خلط بلغم در اين افراد به صورت بلغم لزجي است که باعث افزايش غلظت خون آنان شده است. اين افراد چاق هستند و رنگ پوستشان سفيد و ترشح آب دهان در اين افراد زياد است اما فعاليت به ويژه فعاليت مغزي در آنان کند است.

اين افراد بايد از مصرف ماست، دوغ و سالاد بپرهيزند و از خوراکي هاي گرم بيشتر استفاده کنند.مصرف آويشن و سياهدانه کمک کننده است.بنابراين از ديدگاه طب سنتي فشارخون علت هاي متفاوتي دارد که هر يک درمان خاص خود را دارد و نبايد انواع مختلف آن را به يک روش درمان کرد. در واقع بايد نوع خلط مزاحم شناسايي و بر اساس آن درمان انجام شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
سخت است حرفت را نفهمند سخت تر این است که حرفت را اشتباهی بفهمند حالا میفهمم که خدا چه زجری میکشد وقتی این همه آدم حرفش را که نفهمیده اند هیچ اشتباهی هم فهمیده اند. دکترعلی شریعتی