پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۲ / ۲۲:۵۹
کد مطلب: 17745
۰

تشنج، اعتیاد و سکته های قلبی و مغزی از عوارض مصرف ریتالین

مدیر کل دفتر سلامت اجتماعی، اعتیاد و روان وزارت بهداشت گفت: افزایش عملکرد در زمینه درسی با مصرف داروی ریتالین ثابت نشده است و حتی بر عکس ممکن است به کاهش نمرات دانشجو یا دانش آموز مصرف‌كننده منجر شود.

عباسعلی ناصحی در گفت وگو با ایلنا، در مورد مصرف ریتالین از سوی برخی دانشجویان در ایام امتحانات گفت: ریتالین دارویی است که تنها برای دو مورد بیماری تجویز می شود یکی اختلال بیش فعالی كه بیشتر در کودکان و نوجوانان دیده می شود و دیگری در اختلال حملات خواب بی اختیاراست.
وی با اشاره به اینكه افراد مبتلا به این بیماری ها تمرکز و توجه پایین دارند، افزود:‌ مصرف ریتالین تنها در این دو مورد بیماری به دلیل تقویت تمرکز اثر درمانی دارد و در بقیه موارد تجویز نمی شود.

تقویت تمرکز با مصرف ریتالین درافراد سالم ثابت نشده است
 ناصحی با تاکید بر اینکه تقویت تمرکز با مصرف ریتالین در افرادی که به این بیماری ها مبتلا نیستند ثابت نشده است، افزود: حتی ممکن است مصرف ریتالین بر روی عملکرد این افراد تاثیر منفی نیز داشته باشد، بنابراین به هیچ وجه توصیه نمی شود که دانشجویان یا دانش آموزان برای تقویت تمرکز خود در ایام امتحانات از این دارواستفاده کنند.

كاهش عملکرد ذهنی دانشجویان در جلسه امتحان با مصرف ریتالین
مدیر کل دفتر سلامت اجتماعی، اعتیاد و روان وزارت بهداشت تصریح کرد: برخی از دانشجویان و دانش آموزان به قصد اینکه خوابشان کاهش یابد و بیشتر درس بخوانند در شب امتحان از این دارو استفاده می کنند اما عملکرد آنها به خاطر کم خوابی در جلسه امتحان کاهش پیدا می کند و ممکن است به ضرر آنها تمام شود.

تشنج، اعتیادو سکته های قلبی و مغزی از عوارض مصرف ریتالین
ناصحی با اشاره به عوارض مصرف ریتالین تصریح کرد: مصرف ریتالین بدون تجویز پزشکی باعث افزایش فشار خون، بی نظمی و اختلال در ضربان قلب، ایجاد سکته های قلبی و مغزی،عوارض گوارشی، بی اشتهایی، لاغری، کاهش وزن، حالت تهوع، استفراغ، سردرد، سر گیجه حساسیت های پوستی، خشکی دهان، یبوست و بی خوابی می شود.

وی خاطرنشان کرد: مصرف ریتالین دو عارضه بسیار مهم دارد که می توان گفت خیلی خطرناک است یکی ابتلا به تشنج تا جایی که ممکن است منجر به مرگ شود و دیگری ایجاد وابستگی و اعتیاد به ریتالین به گونه ای که دیگر فرد نمی تواند مصرف این دارو را کنار بگذارد وحتی دوز آن را به تدریج بیشتر می کند ازهمین رومی توان گفت اعتیاد دركمین دانشجویان ودانش آموزانی است كه ریتالین مصرف می كنند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا آماری از میزان مصرف ریتالین از سوی دانش آموزان ودانشجویان دارید، افزود: آمار دقیقی نداریم اما چند تحقیق دراین زمینه انجام شده است كه نشان می دهد موارد سو مصرف این دارو از سوی دانشجویان و دانش آموزان بالاست.

عملکرد خوبی در جلسه امتحان توهم دانشجو است
 ناصحی تصریح کرد: بی خوابی ناشی از مصرف ریتالین باعث می شود عملیات ذهنی که برای یادگیری و پاسخ به سوالات لازم است به خوبی انجام نشود، از همین رو فرد را متضرر می سازد.
وی با اشاره به اینکه اما دانشجو یا دانش آموزی که این دارو را مصرف می کند دچار توهم شده و فکر می کند بر اثر مصرف دارو عملکرد خوبی در جلسه امتحان داشته است، افزود: افزایش عملکرد در زمینه درسی با مصرف ریتالین همان طور که گفتم ثابت نشده است و حتی بر عکس ممکن است به کاهش نمرات فرد منجر شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
موفقیت هایی که نصیب افراد صبور می شود،همان فرصت هایی است که توسط افراد عجوا رها می شود