شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۲ / ۱۲:۱۱
کد مطلب: 17787
۰

ردیابی پیامهای عصبی به مغز با فناوری نانو

پژوهشگران دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در تحقیقات میدانی بر روی قابلیت‌های فناوری نانو در قمست داروها و ‏علوم اعصاب موفق به ارائه و معرفی راه‌های ارتباط بین این دو علم به یکدیگر شده و روشی برای ردیابی پیام رسان‌ها در مغز شدند.

به گزارش مهر، دکتر محسن جهانشاهی عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل با اشاره به مطالعات میدانی بر روی قابلیت‌های فناوری نانو در بخش دارو، گفت: علاوه بر آن تحقیقاتی با دانشگاه اوتاوا در زمینه مشکلات رشته علوم اعصاب انجام شد که نتایج نشان داد فناوری نانو می‌تواند به دانشمندان علوم مغز و اعصاب یاری رساند.
جهانشاهی با اشاره به راه‌های استفاده از فناوری نانو در حوزه علوم اعصاب توضیح داد: ‏فناوری نانو در اکثر تحقیقات مربوط به مغز و ‏اعصاب، تولید دارو‌ها برای بیماری‌های مغزی و همچنین دارورسانی به قسمت‌های بسیار خاص مغز و اعصاب، کاربرد دارد ضمن آنکه این فناوری در علوم پزشکی و صنایع دارویی و زیست‌فناوری نیز نفوذ بسیاری داشته است.
رئیس پژوهشکده فناوری نانو دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، با بیان اینکه بر اساس نظریه‎های جدید حافظه در حقیقت همان ذخیره اطلاعات در سیناپس‌ها است، خاطرنشان کرد: از این رو ‏شناخت سیناپس‌ها در حال حاضر نیاز روز جامعه علوم اعصاب است و در این تحقیقات ما با معرفی قابلیت‌های فناوری نانو در این حوزه مسیر ‏جدیدی را پیش پای محققان علوم اعصاب در همکاری با محققان فناوری نانو قرار ‏داده‌ایم.
وی ادامه داد: به بیان ساده سیناپس‌ها به کمک مواد بسیار ریزی به نام انتقال دهنده‌های عصبی اقدام به ارسال پیام‌های مغزی ‏و همچنین ذخیره اطلاعات می‌کنند. ما با فناوری نانو قادر به ردیابی این پیام رسان‌ها هستیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
چه سكوتی دنیا را فرا می‌گرفت اگر هركس به اندازه عملش صحبت می‌كرد