چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - 17 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۲ / ۱۴:۰۱
کد مطلب: 17793
۰

مردان اندازه بدن را با شنیدن صدا تخمین می‌زنند!

تحقیقی جدید نشان می‌دهد مردان در ارزیابی اندازه بدن افراد براساس صدای آنها به‌طور قابل توجهی بهتر از زنان عمل می‌کنند.
به گزارش ایسنا، دانشمندان انگلستانی طی پژوهش نشان داده‌اند که مردان با استفاده از "فرمانت" صدای مخاطبانشان قله‌های طیف فرکانسی صوت را فرمانت می‌نامند می‌توانند بسیار بهتر از زنان، اندازه ظاهری مخاطب را بگویند.
فرمانت‌ها عناصر مهم آوایی صدای انسان هستند که پستانداران با استفاده از آن سایز بدن جفت یا رقیبان احتمالی خود را ارزیابی می‌کنند.
این تحقیق از نخستین مطالعاتی است که احتمال تکامل "درک فرمانت" را طی یک گزینش جنسی نشان می‌دهد.
دکتر بنجامین چارلتون و تیم تحقیقاتش 18 پسر و 37 دختر 17 تا 20 ساله را طی این پژوهش مورد بررسی قرار دادند. شرکت‌کنندگان 60 محرک جفتی را با فرمانت‌های متفاوت شنیدند که معرف دو حیوان مختلف بود و آنها باید تصمیم می‌گرفتند که کدام یک بزرگتر به نظر می‌رسد.
محققان توانایی شنونده‌ها در تشخیص تفاوت‌های اندک سایز حیوانات را براساس طیف وسیعی از فرمانت‌هایی که دامنه صدای انسانی را در برداشت مورد آزمایش قرار دادند.
فرمانت‌های گفتاری که به انسان قدرت آواهای صوتی خاص را می‌دهد بر اساس طول دستگاه صوتی هستند و بنابراین مستقیما به سایز بدن مربوط است. در حقیقت مردان با استفاده از فرمانت‌های شنیده شده می‌توانند اندازه بدنی طرف خود را محاسبه کنند اما به نظر می‌رسد که زنان زیر و بمی صدا را در درک صدای مردان در نظر می‌گیرند.
پژوهشگران نتیجه گرفته‌اند که تفاوت‌های جنسی مشاهده شده در این تحقیق می‌تواند مادرزادی یا اکتسابی باشد؛ گرچه محققان با نتایج به دست آمده موافق هستند اما می‌گویند که ممکن است این مهارت از این حیث در مردان قدرتمند باشد که این دست اطلاعات در تبادلات اجتماعی روزمره برایشان مهم است!
حتی ممکن است که این تفاوت جنسی بسته به نوع فرهنگ‌ها نیز باشد به ویژه در جوامعی که نقش جنسیت‌ها به طور قابل توجهی از یکدیگر متفاوت است.
گام بعدی محققان سنجش تاثیر آموزش و شخصیت و نیز عوامل فرهنگی و اجتماعی در این تفاوت مهارتی خواهد بود. این پژوهش در مجله "Biology Letters" منتشر شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
با خودت صادق باش و نگران آنچه دیگران درباره ات فکر می کنند نباش . تعریفی را که آنها از تو دارند نپذیر ، خود ، خودت را تعریف کن