جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۹ آذر ۱۳۸۹ / ۰۵:۵۴
کد مطلب: 1786
۰

هشدار 5 برابری شیوع ایدز

«آنچه برای ما خطر جدی است مسائل مربوط به ارتباطات اخلاقی است که منجر به بیماری ایدز شده و پیش بینی می کنیم با روندی که پیش رو داریم تعداد مبتلایان در چند سال آینده پنج برابر شود.»
این بخشی از اظهارات وزیر بهداشت است که در حاشیه همایش بررسی راهکارها و برنامه ریزی جهت توسعه بیوتکنولوژی پزشکی مقابل تحریمها، بیان کرد.
اظهارات وزیر بهداشت در خصوص اپیدمی سوم ایدز در ایران حقیقتا نگران‌کننده است. سوم از این لحاظ که ورود ایدز به ایران به سه مرحله تقسیم‌بندی می شود، موج اول که با ورود خون‌های آلوده به کشور آغاز شد و در دور دوم گسترش ایدز، معتادان تزریقی قربانیان و حاملا‌ن این مرحله از مرگ و نابودی بودند. حال موج سوم ایدز با گسترش روابط نامشروع و نابهنجار در میان مردان و زنان آسیایی و البته حتی در میان ایرانیان در حال گسترش و اپیدمی است. گزارش سازمان بهداشت جهانی نیز نگرانی خود را از گسترش ایدز به دلیل نابهنجاری‌های اخلا‌قی در آسیا پنهان نکرده است.
در این میان باید با اظهار تاسف بیان کرد که بر اساس محاسبات این سازمان‌ها و نهادهای مستقل، از بین تمام افراد آلوده به HIV در جهان نیمی از آنها را افراد زیر 25 سال تشکیل می‌دهند که تمام آنها نیز قبل از رسیدن به 35 سالگی جان خود را از دست خواهند داد.
نکته دردناک‌تر آنکه حدود 95 درصد از افراد ایدزی را ساکنان کشورهای در حال توسعه تشکیل می‌دهند در این میان نرخ سن مبتلا‌یان به ایدز در ایران حتی پایین‌تر از کشورهای دیگر آسیایی قرار دارد. این امر به دلیل گستره جمعیت جوان کشور است. متاسفانه شرایط خاص اخلا‌قی و اجتماعی در ایران و برخی ملا‌حظات اخلا‌قی در پنهان‌کاری امور اخلا‌قی مربوط به جنسیت و روابط جن سی تی سبب شده پدیده‌های ناهنجار از جمله ایدز به صورت مخفیانه و زیرزمینی گسترش یابد.
در حالی که در اکثر کشورهای در حال توسعه، برنامه‌های صریح و شفافی درخصوص آشنایی نسل‌جوان با پدیده ایدز از طریق روابط ج نس ی و امکان جلوگیری از اپیدمی شدن این بیماری صورت می‌گرفت، در ایران سیاست‌های پیشگیری بسیار کند و البته دیر آغاز شد.
با این همه می‌توان اینگونه اظهار کرد که در سال‌های اخیر اقدامات فرهنگی، رسانه‌ای و آموزشی مناسبی برای آگاهی جامعه از این بحران خطرناک صورت گرفته است.
ایدز اینک در میان کشورهای آسیایی در حال رشد است و تنها می‌توان از طریق ارتقای سطح دانش و آموزه‌های خانوادگی، پایبندی اخلا‌قی و اعتقادات مستحکم دینی و روابط سالم جنسی با آن به مقابله پرداخت؛ انتظاری که از جامعه دینی ایران می‌رود. / ايسكانيوز
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
طوری زندگی كن كه اسمت با جسمت زیر خاك نرود