جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۲ / ۱۴:۱۴
کد مطلب: 17945
۰

ترفندهای جدید برای فریب کنکوری‌ها

ترفندهای جدید برای فریب کنکوری‌ها
یکی ادعا می کند که می تواند سوالات کنکور را در ازای دریافت مبلغی در اختیار فرد کنکوری قرار دهد و دیگری می گوید که سوالات احتمالی کنکور در دستان اوست.

روز گذشته، سازمان سنجش در اطلاعیه ای به داوطلبان آزمون سراسری 92 درباره تبلیغات کذب و فعالیت های اغواگرایانه افراد سودجو و برخی موسسات آموزشی کنکور هشدار داد و از آنان خواست در این مدت کوتاه مانده به برگزاری کنکور، فریب این گونه بازار گرمی ها را نخورند.
در این اطلاعیه آمده است که افراد سودجو و برخی موسسات و آموزشگاه های به اصطلاح علمی و آموزشی، با انجام تبلیغات موهوم و غیرواقع و با اتخاذ شیوه ها و شگردهای مختص خود، اقدام به فریب داوطلبان و خانواده های آنان کرده و از این رهگذر، سودهای هنگفتی به صورت غیرقانونی کسب می کنند. از جمله شگردهای این افراد و موسسات در جهت اغوا و فریب داوطلبان، دادن وعده های واهی از قبیل قبولی 100 درصد تضمینی، فروش سوالات کنکور یا فروش تست های احتمالی کنکور با مبالغ سرسام آور است یا این که خود را به نوعی وابسته به سازمان سنجش معرفی و در تبلیغات، همکاری با سازمان سنجش را القا می کنند بنابراین، سازمان سنجش به داوطلبان و خانواده آنان در باره این گونه اعمال این موسسات هشدار داده تا فریب آنها را نخورند. مثلا یکی دیگر از شگردها این است که دفترچه ای مشابه دفترچه آزمون سراسری به داوطلبان فروخته می شود و فروشنده ادعا می کند این دفترچه، دقیقا همان دفترچه اصلی کنکور است که به دلیل شباهت ظاهری زیاد به دفترچه واقعی، برخی داوطلبان ممکن است فریب این کلاهبرداری را بخورند و حاضر شوند برای خرید این دفترچه پول بپردازند.
ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش نیز درباره ترفند دیگر کلاهبرداران به جام جم می گوید: این روزها احتمال دارد گروه هایی ادعا کنند که با روش های حرفه ای و مهندسی می توانند نحوه انتخاب جواب درست را به داوطلب آموزش دهند که این حرف ها از اساس غلط است و با مفهومی شدن سوالات کنکور طی سال های اخیر، احتمال تشخیص جواب درست بدون درس خواندن و فهمیدن سوال وجود ندارد.

در این روش، به داوطلب گفته می شود که مثلا با جمع بستن یا تقسیم دو جواب بر همدیگر، جواب درست را می توان حدس زد و اساس این روش مهندسی بر پایه حدس و گمان است که بسیاری از داوطلبان نیز ممکن است اسیر این کلاهبرداری ها شوند. وی ادامه می دهد: همچنین با این که امسال همه داوطلبان در کنکور 92 پذیرفته می شوند، از داوطلبان می خواهیم گول ترفند «قبولی 100 درصد در کنکور» را نخورند و بدانند با توجه به افزایش ظرفیت آموزش عالی، هر داوطلبی با هر رتبه ای می تواند در دانشگاه پذیرفته شود.
در انتهای اطلاعیه سازمان سنجش نیز تاکید شده است که این سازمان هرگونه ارتباط و همکاری خود را به هر نوع و شکلی با این دسته از افراد و موسسات بشدت تکذیب می کند و تقاضا دارد در صورت برخورد با این گروه های سودجو، داوطلبان یا خانواده های آنان، تخلف را به اداره کل حراست و حفاظت آزمون های سازمان سنجش اطلاع رسانی کنند.
احتمال فروش سوالات واقعی کنکور، صفر است
 سالی نیست که باندها و گروه های مختلف به دلیل سودجویی از طریق کنکور سراسری دستگیر نشود و البته هر ساله هم با نزدیک شدن به ایام کنکور، فعالیت این افراد شدیدتر می شود. حتی برخی باندهای کنکور ادعا می کنند می توانند با نفوذی که در سازمان سنجش دارند، نتیجه کنکور داوطلب را تغییر دهند.
جلال طباطبایی، معاون پیشین اجرایی سازمان سنجش به جام جم می گوید: در طول سال ها کارکردن در سازمان سنجش، با افراد مختلفی روبه رو شدم که ادعا می کردند سوالات کنکور را در اختیار دارند، اما مطمئن باشید هیچ یک از این ادعاها واقعیت ندارد و هیچ فردی هم در سازمان سنجش با این افراد در ارتباط نیست.
وی می افزاید: مثلا ساخت دفترچه تقلبی کنکور از سوی باندهای سودجو که ادعا می کردند این دفترچه سوالات واقعی کنکور است، از جمله شگردهای این افراد است که البته برخی داوطلبان ناآگاه نیز این سوالات تقلبی را می خرند.
این استاد دانشگاه ادامه می دهد: حتی ما موردی داشتیم که فردی سر جلسه کنکور می نشست و چند دقیقه پس از شروع آزمون، با دفترچه سوالات از جلسه خارج می شد، سپس با کمک گروهی که در بیرون از محل برگزاری آزمون تشکیل داده بود، جواب سوالات را به فرد دیگری در داخل جلسه انتقال می داد، اما با پیگیری سازمان سنجش، این فرد نیز دستگیر شد، یا حتی هنوز هم افرادی هستند که ادعا می کنند طراح سوالات کنکور هستند که تمام این ادعاها بکلی کذب است.
طباطبایی با اشاره به وجود چند لایه امنیتی در کنکورها، یادآور می شود: حتی طراحان سوالات کنکور هم نمی دانند از سوالاتشان در کنکور استفاده می شود یا خیر. به همین دلیل با قدرت می توانم به داوطلبان این اطمینان را بدهم که فردی جز رئیس سازمان سنجش یا نماینده انتخابی او که معمولا مدیر اجرایی سازمان است، از متن سوالات خبری ندارد و هیچ کسی نمی تواند ادعا کند از سوالات کنکور 92 باخبر است.
معاون پیشین اجرایی سازمان سنجش تصریح می کند: چند لایه امنیتی در حین طراحی سوالات، در چاپخانه، در قرنطینه و در حوزه های امتحانی کنکور وجود دارد و حتی رئیس حراست سازمان سنجش هم که مسئول امنیت آزمون است، از محتوای سوالات بی خبر است و به همین دلیل می توانم به داوطلبان این اطمینان خاطر را بدهم که سوالات کنکور 92 در سلامت کامل، طراحی و برگزار خواهد شد.
مشکل از کجا آب می خورد؟
 امسال بالغ بر یک میلیون و 83 هزار و 571 داوطلب در کنکور 92 شرکت می کنند. با آن که سال گذشته، کنکور 11 هزار کدرشته محل کم متقاضی حذف شد، اما بیشتر داوطلبان کنکور امسال، متقاضی رشته های پرطرفدار آزمون سراسری هستند.

عبدالوحید فیاضی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ضمن انتقاد از حضور گروه های سودجو در کنکور 92 به «جام جم» می گوید: هر کسی که به کذب هم ادعا کند سوالات کنکور را در اختیار دارد، بلافاصله باید دستگیر شود. با برخورد سفت و سخت تر با این گروه ها می توان از افزایش تعداد این افراد سودجو جلوگیری کرد.

وی تاکید می کند: نقص های فعلی نظام پذیرش دانشجو در کشور باعث شده است که سرنوشت تحصیلی دانشجو به یک آزمون چند ساعته مرتبط باشد و همین موضوع، باعث بزرگ شدن کنکور شده و تب و تاب منفی در کشور ایجاد کرده است.
فیاضی با بیان این که تنها راه قطعی حذف این گروه های سودجو، اصلاح نظام پذیرش دانشجوست، عنوان می کند: هرقدر هم با این گروه ها تند برخورد شود، باز هم نمی توانیم بگوییم تعداد افرادی که از کنکورها سودجویی می کنند به صفر می رسد، بلکه باید کار به صورت ریشه ای حل شود و به گونه ای عمل کنیم که نظام پذیرش دانشجو تنها متکی بر کنکور نباشد.
جدای از ادعاهای فروش سوالات کنکور، برخی موسسات نیز با ترفندهای بظاهر قانونی تلاش می کنند در این روزهای پایانی، به هر نحوی که شده از کنکور 92 درآمدی داشته باشند؛ مثلا اگر به آگهی های این موسسات در رسانه های مختلف توجه کنید با تبلیغاتی مثل «در ده روز، زبان انگلیسی را بالای 90 درصد بزنید» یا «تضمین ریاضی 90 درصد در دو هفته» تنها نمونه ای از صدها تبلیغ فریبنده است.

بدیهی است این قبیل آگهی ها نیز با واقعیت مطابقت ندارد و هیچ معلم یا دارویی نمی تواند سطوح علمی داوطلبی را در این دو هفته مانده به کنکور، زمین تا آسمان دگرگون کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
شايد شخصي آنقدر ميل به درك شدن دارد، ميل به دوست داشته شدن ندارد