پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۲ / ۰۸:۵۷
کد مطلب: 17955
۰
چگونه پایه‌های زندگی خود را استوار کنیم

اعتماد، زيربناي زندگي موفق

داشتن اعتماد از مهم‌ترين فاكتورهاي زندگي مشترك است كه كارشناسان نياز به آن در زندگي مشترك را با نياز به آب براي ادامه حيات، در يك رده قرار مي‌دهند. بر اين اساس، ‌اعتماد زيربناي يك زندگي موفق است و تا زماني كه اين زيربنا محكم باشد، پايه‌هاي زندگي استوار باقي خواهد ماند اما آنجا كه اعتماد از بين رفت، ادامه زندگي مشترك تقريباً غيرممكن خواهد شد.
بررسي پرونده‌هاي درخواست طلاق در دادگاه خانواده اين واقعيت تلخ را نمايان مي‌كند كه بسياري از اين جدايي‌ها به علت از بين رفتن اعتماد است و سايه شك و ترديد ادامه زندگي را براي هر دو طرف غيرممكن كرده است. اما نكته مهم اين است كه اعتماد تا چه اندازه در زندگي مشترك نقش دارد و زوج‌هايي كه در زندگي خصوصي يا رفت و آمدها و همچنين نوع ارتباط يكديگر در محل كار كنجكاوي مي‌كنند، تا چه اندازه در به‌وجود آمدن ديوار بي‌اعتمادي مقصر هستند؟

دكتر حسين ابراهيمي مقدم، روانشناس و مشاور خانواده در اين باره معتقد است اگر احساس اطمينان قلبي وجود نداشته باشد، دل آشوب به‌وجود مي‌آيد و اين شك و ترديد علاوه بر اين كه خود فرد را آزار مي‌دهد، زندگي خانوادگي او را هم تحت تاثير قرار خواهد داد.
وي در گفت‌وگو با تاكيد بر ضرورت داشتن اعتماد به يكديگر مي‌افزايد: مفهوم اعتماد را مي‌توان در ارتباطات اجتماعي هم بررسي كرد. به عنوان نمونه وقتي براي خريد يك بطري شير به فروشگاه مواد غذايي مي‌رويم، مغازه‌دار اين اطمينان را به ما دارد كه با برداشتن بطري شير از داخل يخچال، پول آن را مي‌پردازيم؛ چرا كه اگر اين اعتماد وجود نداشته باشد، او اين اجناس را به راحتي در دسترس ما قرار نمي‌دهد و اين احتمال را مي‌دهد كه ممكن است ما اين اجناس را برداشته و از مغازه خارج شويم. اگر اين حس بي‌اعتمادي در فروشنده وجود داشته باشد، رفتار او نسبت به خريدار هم دستخوش تغيير و موجب رنجش خريدار مي‌شود.

اعتماد؛ حلقه گمشده
دكتر ابراهيمي مقدم مي‌افزايد: اعتماد در زندگي زناشويي هم پايه و اساس دوام است و بي‌اعتمادي موجب مي‌شود كه زندگي خانوادگي به‌شدت دچار آسيب شود. يكي از مشكلاتي كه موجب بي‌اعتمادي در ميان زوج‌ها و به‌ويژه زنان مي‌شود مربوط به محيط كار همسران آنها است.

امروزه در بسياري از ادارات زنان و مردان در كنار يكديگر كار مي‌كنند و به علت شرايط كاري با يكديگر در ارتباط هستند اما برخي زنان نمي‌توانند اين نوع ارتباط همسرانشان را در محيط كار تحمل كنند. به عنوان يك مشاور خانواده تاكيد مي‌كنم، اين زنان بايد ذهنيت خود را نسبت به دنياي اطراف تغيير دهند زيرا قرار نيست هر كسي كه در اين محيط كار مي‌كند، افكارش مسموم باشد.

فراموش نكنيم كه اگر عينك رنگي به چشم بزنيم، هر جا كه برويم دنيا را رنگي مي‌بينيم اما اگر عينك سياه به چشم داشته باشيم، همه جا را سياه و تاريك مي‌بينيم. بنابراين ابتدا بايد عينك افكار خود را تغيير دهيم. دوم اين كه اگر باور داريد در محيط كار همسرتان زناني هستند كه ممكن است شوهرتان به سوي آنها گرايش پيدا كند، ابتدا بايد روي اعتماد به نفس خود كار كنيد و ببينيد همسرتان در زندگي چه كمبودهايي داشته است و با رفع اين كمبودها، مي‌توانيد بر مديريت زندگي حاكم شويد.

صداقت؛ پايه افزايش اعتماد دكتر ابراهيمي مقدم رفتار صادقانه را برطرف كننده بي‌اعتمادي‌ها عنوان و اظهار مي‌كند: افزايش اعتماد يا بي‌اعتمادي به نوع رفتار ما بستگي دارد و هر چه قدر در رفتارمان صداقت داشته باشيم، موجب افزايش اعتماد طرف مقابل مي‌شويم. فراموش نكنيم كه براي ساختن يك ساختمان سال‌ها بايد زمان صرف كرد، اما همين ساختمان را مي‌توان در چند روز خراب كرد.

در روابط بين زوجين هم همين شرايط حاكم است و ممكن است زوج‌ها با گفتن يك كلمه همه ساختار فكري طرف مقابل را چنان به هم بريزند كه براي به وجود آوردن اعتماد دوباره، ماه‌ها وقت نياز باشد.

اين روانشناس به افرادي كه در زندگي به سختي به طرف مقابل اعتماد مي‌كنند، توصيه مي‌كند: زوج‌ها بايد در زندگي نسبت به هم احساس داشته باشند و بدانند كه براي هم مهم هستند و چون همديگر را دوست دارند نسبت به رفت و آمدها يا انجام كارهاي روزانه مراقبت مي‌كنند اما بايد بدانند زماني كه يكي از آنها احساس كند كه دائماً كنترل مي‌شود و شريك زندگي نگاه ترديدآميزي به او دارد، ادامه اين زندگي با چالش‌هاي جدي مواجه مي‌شود، لذا پيشنهاد اين است كه براي كم كردن اين حساسيت‌ها و شناخت راهي كه بتوان اعتماد از دست رفته را پيدا كرد، با يك روانشناس مشاوره كنيد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
مردم هرگز خوشبختی خود را نمیشناسند اما خوشبختی دیگران همیشه جلو دیدگان آنهاست به داشته هاي خود عميق تَر نگاه كنيم