شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۲۴ خرداد ۱۳۹۲ / ۱۵:۳۹
کد مطلب: 17990
۰
وزارت بهداشت:

قلیان ۱۰ برابر از سیگار اعتیاد‌آورتر است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، رضا دواساز، مسئول واحد سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد مرکز بهداشت استان خوزستان گفت: در زمینه استفاده از قلیان باورهای غلطی در بین برخی از مردم وجود دارد و فکر می‌کنند دود قلیان به دلیل عبور از آب، فیلتر شده و باعث صدمه به ریه نمی شود و مضرات آن نسبت به سیگار کمتر است.

وی گفت: حقیقت این است که نیکوتین موجود در دود قلیان پس از عبور از آب سنگین تر شده و مدت زمان بیشتری در ریه می‌ماند و باعث صدمه بیشتر به ریه می‌شود. رضا دواساز ایرانی ادامه داد: برخی افراد نیز می‌گویند که تنباکوی قلیان گیاهی است و نمی‌تواند برای بدن مضر باشد. در حالی که توتون سیگار نیز گیاهی است و این ویژگی دلیلی بر سرطان زا نبودن آن نیست. مسئول واحد سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد مرکز بهداشت استان خوزستان افزود: دود حاصل از سوختن تنباکو توسط زغال بالای آن سرطان‌زاست و 8 تا 10 برابر بیشتر از سیگار اعتیاد آور است و مضرات مصرف قلیان حداقل با مصرف یک پاکت سیگار برابر است.

دواساز ایرانی انجام فعالیتهای ورزشی را از راهکارهای مقابله با مصرف قلیان دانست و افزود: قطع ارتباط با افرادی که مصرف کننده قلیان هستند و دوست شدن با افراد غیر قلیانی یکی دیگر از راههای مقابله با مصرف قلیان است چرا که اشخاص قلیانی اطرافیان خود را به مصرف قلیان دعوت می‌کنند و برخی افراد به دلیل رودربایستی، عدم قدرت نه گفتن و دلایل دیگر به استفاده از قلیان مبادرت می ‌رزند در حالی که لازم است فرد قدرت نه گفتن را در خود تقویت کند.

وی افزود: نداشتن برنامه مشخص در زندگی و همچنین داشتن وقتهای آزاد و بدون برنامه می‌تواند شخص را در معرض مصرف قلیان قرار دهد که برای رفع این مشکل، شخص باید یک برنامه منظم در زندگی داشته باشد.
قلیان کشیدن دیدنی در اوج ترافیک

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
برای موفقیت لازم نیست نابغه باشی فقط کافیه یه قدم جلوتر باشی/ انیشتن