کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اعتیاد در زنان پیچیده‌تر و خطرناکتر از مردان است

خبرگزاری فارس , 27 خرداد 1392 ساعت 21:27

معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: اگر چه در خصوص درمان اعتیاد تفاوتی بین درمان زنان و مردان وجود ندارد اما اعتیاد در زنان پیچیده‌تر و خطرناکتر از مردان است.


به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر؛ بابک دین‌پرست گفت: بر اساس آمار اعلامی، وزارت ‏بهداشت 21 مرکز و سازمان بهزیستی 45 مرکز مجاز درمان ‏ویژه زنان دارند.
وی ادامه داد: اعتیاد در زنان ناشی از ‏مشکلات و ناهنجاری‌های اجتماعی و فرهنگی جامعه است و در عمل نیز مشاهده می‌کنیم که ‏بخش قابل توجهی از زنان معتاد، کسانی هستند که درگیر مشکلات و آسیب‌های اجتماعی هستند.

وی با بیان اینکه حدود 9 درصد از معتادان کشور را زنان تشکیل می‌دهند، افزود: درمان اعتیاد به‌عنوان یک بیماری در زنان و مردان تفاوت چندانی ندارد و درمان هر دو گروه ‏در مراکز مجاز درمان و کاهش آسیب (مراکز هشت‌گانه تعریف شده) انجام می‌شود اما آنچه بین این دو گروه ‏تفاوت ایجاد می‌کند اقدامات حمایتی ویژه برای بازگشت زنان بهبودیافته از اعتیاد به جامعه و ‏توانبخشی آسیب‌های اجتماعی است که باید توسط متخصصان مرتبط نظیر ‏مددکار، روانپزشک و روانشناس در مراکز تخصصی صورت پذیرد.

معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان داشت: البته این مراکز در حوزه ‏فعالیت دستگاه‌هایی نظیر بهزیستی، کمیته امداد و... هستند که باید از این زنان فارغ از مسئله ‏اعتیادشان حمایت کنند، با این حال ستاد مبارزه با مواد مخدر در چارچوب ضوابط، به صورت مستقیم یا با حمایت از ‏مؤسسات غیر دولتی فعال در این حوزه، از اقدامات درمانی این افراد حمایت می‌کند.

دین‌پرست افزود: ستاد مبارزه با مواد مخدر با توجه جدی به مسائل فرهنگی و مشکلات زنان برای ‏درمان اعتیاد، اهتمام جدی برای حل مسئله اعتیاد زنان در کشور دارد که راه‌اندازی مراکز ‏درمان اعتیاد زنان در سطح کشور از جمله اقدامات مربوطه است.

وی همچنین به راه‌اندازی مراکز نگهداری، درمان و کاهش آسیب معتادان در سطح کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به نیاز برخی استان‌ها، تاکنون در 17 استان کشور مرکز درمان، نگهداری و کاهش آسیب ‏معتادان (موضوع ماده 16 اصلاحیه قانون مبارزه با مواد مخدر ) راه‌اندازی شده و همچنین این مرکز برای زنان در استان خوزستان در حال راه‌‏اندازی است.


کد مطلب: 18063

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/18063/اعتیاد-زنان-پیچیده-تر-خطرناکتر-مردان

میگنا
  https://www.migna.ir