جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۲ / ۲۱:۲۷
کد مطلب: 18063
۰

اعتیاد در زنان پیچیده‌تر و خطرناکتر از مردان است

به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر؛ بابک دین‌پرست گفت: بر اساس آمار اعلامی، وزارت ‏بهداشت 21 مرکز و سازمان بهزیستی 45 مرکز مجاز درمان ‏ویژه زنان دارند.
وی ادامه داد: اعتیاد در زنان ناشی از ‏مشکلات و ناهنجاری‌های اجتماعی و فرهنگی جامعه است و در عمل نیز مشاهده می‌کنیم که ‏بخش قابل توجهی از زنان معتاد، کسانی هستند که درگیر مشکلات و آسیب‌های اجتماعی هستند.

وی با بیان اینکه حدود 9 درصد از معتادان کشور را زنان تشکیل می‌دهند، افزود: درمان اعتیاد به‌عنوان یک بیماری در زنان و مردان تفاوت چندانی ندارد و درمان هر دو گروه ‏در مراکز مجاز درمان و کاهش آسیب (مراکز هشت‌گانه تعریف شده) انجام می‌شود اما آنچه بین این دو گروه ‏تفاوت ایجاد می‌کند اقدامات حمایتی ویژه برای بازگشت زنان بهبودیافته از اعتیاد به جامعه و ‏توانبخشی آسیب‌های اجتماعی است که باید توسط متخصصان مرتبط نظیر ‏مددکار، روانپزشک و روانشناس در مراکز تخصصی صورت پذیرد.

معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان داشت: البته این مراکز در حوزه ‏فعالیت دستگاه‌هایی نظیر بهزیستی، کمیته امداد و... هستند که باید از این زنان فارغ از مسئله ‏اعتیادشان حمایت کنند، با این حال ستاد مبارزه با مواد مخدر در چارچوب ضوابط، به صورت مستقیم یا با حمایت از ‏مؤسسات غیر دولتی فعال در این حوزه، از اقدامات درمانی این افراد حمایت می‌کند.

دین‌پرست افزود: ستاد مبارزه با مواد مخدر با توجه جدی به مسائل فرهنگی و مشکلات زنان برای ‏درمان اعتیاد، اهتمام جدی برای حل مسئله اعتیاد زنان در کشور دارد که راه‌اندازی مراکز ‏درمان اعتیاد زنان در سطح کشور از جمله اقدامات مربوطه است.

وی همچنین به راه‌اندازی مراکز نگهداری، درمان و کاهش آسیب معتادان در سطح کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به نیاز برخی استان‌ها، تاکنون در 17 استان کشور مرکز درمان، نگهداری و کاهش آسیب ‏معتادان (موضوع ماده 16 اصلاحیه قانون مبارزه با مواد مخدر ) راه‌اندازی شده و همچنین این مرکز برای زنان در استان خوزستان در حال راه‌‏اندازی است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
برای شنا کردن به سمت مخالف رودخانه قدرت و جرات لازم است وگرنه هر ماهی مرده ای هم می تواند از طرف موافق جریان آب حرکت کند.