پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۲ / ۲۳:۳۱
کد مطلب: 18106
۱

پنج اصل پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر

پنج اصل پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر
برای پیشگیری از اعتیاد، اصولی برای کمک به والدین، معلم‌ها، افرادی که در هدایت جامعه نقش ایفا می‌کنند و نیروهای اجرایی وجود دارد.
به گزارش خبرنگار بهداشت ودرمان فارس، عوامل حافظت کننده و خطرزا اولین اصل موثر در پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر است.
برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد باید سبب افزایش عوامل حفاظت کننده و کاهش عوامل خطرزا شوند. خطر تبدیل شدن به مصرف کننده مواد مخدر شامل ارتباط با انواع عوامل خطر زا (نگرش و رفتار منحرف ) و حفاظت کننده ( حفاظت والدین ) می‌شود.
اصل اول
 - تاثیر بالقوه و خاص عوامل خطرزا و حفاظت کننده با تغییر سن تغییر می کند. برای مثال، وجود عوامل خطر زا در خانواده تاثیر مخربی بر کودک می‌گذارد، در حالی که اعتیاد به مواد مخدر می تواند عامل خطر زایی برای نوجوان باشد.
- مداخله زود هنگام در عوامل خطر زا ( عدم کنترل خویش و رفتارهای پرخاشگرایانه ) موثرتر از مداخله دیرهنگام برای تغییر مسیر زندگی یک کودک از مشکلات و رفتارهای منفی به جاده صلاح است.
- باید توجه داشت تاثیر عوامل خطرزا و حفاظت کننده بر افراد جامعه در سن، فرهنگ، جنسیت، قومیت و اقلیم‌های مختلف گوناگون و متفاوت است.

اصل دوم
برنامه های پیشگیری از اعتیاد باید اشکال مختلف اعتیاد به مواد مخدر و داروهای تجویز شده توسط پزشک را در سنین مختلف (حتی پیش از رسیدن به سن قانونی ) معرفی کنند.
اصل سوم
برنامه های پیشگیری از اعتیاد باید علاوه بر معرفی اشکال مختلف اعتیاد به مواد مخدر
- عوامل خطرزا
- عوامل حفاظت کننده را نیز معرفی کنند.

اصل چهارم
برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد باید عوامل خطرزا را متناسب با شخصیت (سن، جنسیت و قومیت ) افراد شرکت کننده در جامعه معرفی کنند تا نتیجه بهتری گرفته شود.

اصل پنجم
برنامه های پیشگیری از اعتیادی که مبتنی بر خانواده هستند باید بتواند پیوندها، روابط خانوادگی و مهارت های والدین ( بحث و گفت و گو، کمک به استقلال فرزندان و اجرای سیاست های مقابله با مصرف مواد مخدر در خانواده ) را ارتقا دهند. نزدیکی و صمیمیت اعضای خانواده اساس ارتباط میان والدین و فرزندان است. صمیمیت اعضای خانواده می تواند باعث ارتقای مهارت های آموزشی والدین در حمایت از فرزندان و رابطه با آنها شود.
- نظارت والدین در امر پیشگیری از اعتیاد حیاتی است. با ارائه روش های علمی نظارت و ستایش از رفتارهای مناسب فرزند که با قوانین خانواده منطبق باشند می توان تاثیر نقش خانواده در پیشگیری از اعتیاد فرزندان را ارتقا داد.
- باید دانش والدین و معلم ها درباره انواع مواد مخدر و روش های مصرف را ارتقا داد تا آنها با تشریح عواقب هولناک مصرف مواد مخدر برای دانش آموزان از اعتیاد به مواد مخدر پیشگیری کنند.
- به طور خلاصه باید گفت، مداخلاتی که بر خانواده متمرکز باشند تاثیر مثبتی بر تغییر رفتار والدین دارند و از تعدد عوامل خطر زایی که منجر به اعتیاد به مواد مخدر می شوند می کاهند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
یک رابطه خوب زمانی است که کسی پذیرای گذشته، پشتیبان امروز و مشوق فردایتان باشد.