شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۸ تير ۱۳۹۲ / ۰۹:۴۷
کد مطلب: 18244
۱

پيشنهادهايي تابستاني، براي اين تعطيلات طولاني

تابستان فرزندتان را چطور مي گذرانيد؟!
ساعت را براي شش صبح کوک کرده بودم. فردا صبح زود علي کوچولو کلاس زبان داشت، بعدش بايد سريع او را به کلاس موسيقي مي رساندم. تا وقتي او سر کلاس بود من هم در سالن آموزشگاه خودم را سرگرم خواندن کتاب و مجله مي کردم. به محض تمام شدن کلاس ها با سرعت خودمان را به خانه مي رسانديم و بعد از صرف ناهار و کمي استراحت وقت رفتن به فرهنگسرا بود. فرهنگسراي محله ما برنامه هاي خوبي براي تابستان بچه ها دارد، هر چند بردن و آوردن علي خسته ام مي کند، در عوض خيالم راحت است که اين سه ماه را به هدر نداده است. اما راستش با مشکل تازه اي روبه رو شده ام، همين که وقت رفتن به کلاس مي شود علي خودش را به خواب مي زند، گاهي مي گويد دلش درد مي کند، بايد استراحت کند، گاهي هم با التماس از من مي خواهد که در خانه بمانيم، خلاصه دست به هر کاري مي زند تا در خانه وقتش را به بطالت بگذراند.
يادم مي آيد وقتي بچه بودم آرزو داشتم امکانات الان علي در اختيارم بود ولي حالا فرزندم قدر امکاناتش را نمي داند. هر سال با شروع فصل تابستان و آغاز تعطيلات مدارس، نحوه غني سازي اوقات فراغت فرزندان يکي از دغدغه هاي اصلي بسياري از والدين مي شود.
عده اي معتقدند که بايد فرزندان را به حال خود گذاشت تا به هر شکل که راحتند اين ۳ ماه را سپري کنند و در مقابل برخي از والدين نيز براين باورند که بايد از لحظه لحظه اين ايام استفاده کرد و براين اساس فرزند خود را در کلاس هاي متنوع آموزشي از زبان و نقاشي و تئاتر گرفته تا کلاس موسيقي و فوتبال و سفالگري ثبت نام مي کنند و فرقي برايشان نمي کند که فرزندشان به اين رشته ها علاقه مند است يا نه.
به گزارش میگنا خانواده سبز در مطلبي به ارائه نکاتي پرداخته است که مي تواند والدين را در مديريت اوقات فراغت کودکان ياري کند. در ادامه بخشي از اين نکات را مي خوانيد:
از او بپرسيد
اين روزها بسياري از والدين بنا به تشخيص خودشان، ترجيح مي دهند که فرزندشان را به اجبار به کلاس هاي تابستاني بفرستند، غافل از اين که کودک بايد نسبت به چيزي احساس نياز کند و بعد شما آن را در اختيارش قرار دهيد، در بسياري از موارد، اصرار والدين براي کلاس رفتن کودکان سبب دلزدگي آن ها از موضوع کلاس مي شود. بنابراين ابتداي تابستان از او بپرسيد که آيا به کلاس خاصي علاقه دارد يا نه؟

در صورتي که انتخاب کودک تان رفتن به يک کلاس خاص بود مي توانيد با توجه به طول مسافت و بودجه اي که براي کلاس او در نظر گرفته ايد به مراکز کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان، مساجد محله، فرهنگسراها و مدارس مراجعه کنيد.

اين مراکز معمولاً در طول تابستان کلاس هاي خوبي را براي کودکان برگزار مي کنند، اما نکات زير را نيز مدنظر داشته باشيد:
۱ -از برنامه ريزي کردن کلاس هاي آموزشي فشرده براي کودکان پرهيز کنيد:بايد توجه داشته باشيد که کودکان در طول سال به قدر کافي فشارهاي درسي و انضباطي را تحمل مي کنند، بنابراين کلاس هاي علمي و تئوري مثل کلاس زبان فشرده که هر روز هفته تشکيل مي شود، توصيه نمي شود.

۲ -کلاس هاي هنري و ورزشي انتخاب هاي بهتري است: توجه داشته باشيد که سبک زندگي آپارتمان نشيني باعث شده است که کودکان جنب و جوش کمتري داشته باشند ، بازي هاي کامپيوتري، کارتون هايي که ازتلويزيون پخش و سي دي هايي که به وفور در خانه ها يافت مي شود کودکان را به نشستن و بي تحرکي عادت داده است در حالي که کلاس هاي ورزشي علاوه بر داشتن بار آموزشي، کودکان را از رخوت تابستاني خارج مي کند و آ ن ها را به جنب و جوش وامي دارد.

۳ -هنگام ثبت نام به ساعت کلاس ها دقت کنيد: در تابستان ساعات صبح و ساعات نزديک غروب که نور آفتاب به صورت مايل مي تابد ساعات مناسبي براي رفت و آمد به کلاس هاست. در صورتي که خواب صبحگاهي براي فرزندتان اهميت زيادي دارد با او صحبت کنيد که بين آفتاب گرم ظهر تابستان و سختي زود بيدار شدن از خواب يکي را انتخاب کند، اگر دلش مي خواست صبح را بخوابد به انتخابش احترام بگذاريد.

اوقات فراغت در خانه
اما اگر فرزندتان دلش مي خواست تابستان را در خانه بماند و از وجود مادري مسئول چون شما لذت ببرد مي توانيد به پيشنهادهايي که در ادامه بيان مي کنيم هم فکر کنيد:
۱ -فرهنگ کتابخواني را در طول اين سه ماه در خانه خودتان ترويج دهيد: اگر هزينه هاي کلاس ها زياد است يا رفت و آمد برايتان سخت است، کتابخواني يکي از بهترين انتخاب هاي اين ايام است. مي توانيد به عنوان تشويق براي کودکتان کتاب هايي را که دوست دارد، بخريد، به اين ترتيب در طول اين سه ماه کم کم کتابخانه اي کوچک برايش مي سازيد.
۲ -به هيچ وجه بازي هاي دسته جمعي را فراموش نکنيد: تابستان فرصت مناسبي است که با هم بودن را تمرين کنيد؛ اين با هم بودن تنها شامل بازي هاي دو نفره شما نمي شود، بلکه مي توانيد با والدين همکلاسي ها و دوستان فرزندتان قرارهاي هفتگي بگذاريد و يک روز مشخص در هفته همگي به پارک برويد تا هم بچه ها بازي کنند و هم از با هم بودنشان لذت ببرند. اگر امکان ارتباط با همکلاسي ها وجود ندارد با خانواده هايي که بچه دارند و در آپارتمان شما زندگي مي کنند، قرار بگذاريد که بعدازظهرها در حياط آپارتمان به بچه ها اجازه بازي دهيد. مي توانيد خودتان هم بعضي از بازي هاي دوران کودکي مثل لي لي، هفت سنگ، قايم باشک و... را به آن ها ياد دهيد.
۳ -به کودک فرصت تنها بودن بدهيد: اجازه دهيد گاهي به تنهايي بازي کند، براي خودش کتاب بخواند يا حتي روي تختش دراز بکشد و فکر کند. اين تنهايي ها اولين قدم هاي خودشناسي کودک است و سبب مي شود کودک نسبت به توانايي ها و استعدادهايش شناخت بهتري پيدا کند و درباره مجهولاتي که در ذهن دارد از شما بپرسد.
۴ -همه وقت بچه ها را با تلويزيون و رايانه پر نکنيد!: بايد حواس تان باشد که استفاده از کارتون ها و بازي هاي کامپيوتري تمام وقت فرزندتان را به خود اختصاص ندهد، بلکه بايد براساس يک برنامه مشخص و منظم به او اجازه استفاده از اين سرگرمي ها را بدهيد و اين که اجازه ندهيد رقابت با همسايه و اقوام و دوستان، برنامه تان را تحت تاثير قرار دهد؛ کودک را وسيله چشم و هم چشمي نکنيد و به جاي آن، تمام تلاش تان براي تربيت او باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
برای اینکه دوستت داشته باشم و به تو احترام بگذارم، مجبور نیستم با تو هم عقیده باشم.