کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دانشمندان قدیمی‌ترین دی ان ای دنیا را شناسایی کردند

خبرگزاری مهر , 8 تير 1392 ساعت 11:35

دانشمندان از یک استخوان فسیل شده کوچک یخ زده در یوکان کانادا کد ژنتیکی یک اسب باستانی 700 هزار ساله را رمزگشایی کردند.


به گزارش مهر، دانشمندان با استفاده از تکنیکهای جدید و محاسبات رایانه ای دی ان ای تکه فسیل 12 سانتیمتری را که قسمت اعظم آن با باکتریهای مدرن پوشیده شده بود را شناسایی کرده و تصویر ژنتیکی مطلوبی از یک اسب باستانی به دست آورند.

این اسب 700 هزار ساله حدوداً 10 برابر قدیمی تر از هر حیوان دیگری است که تا امروز ژنوم آن شناسایی شده است. محققان نتایج تحقیقات خود را در مجله نیچر منتشر کرده و آن را طی یک همایش علمی در شهر هلسینکی، پایخت فنلاند به بحث گذاشتند.

این تحقیقات بینش بهتری نسبت به تکامل یکی از پستاندارانی فراهم می کند که بیشترین مطالعات روی آن انجام شده است و شاید احتمالهای جدیدی را برای تعیین نقشه ژنتیکی تمام حیوانات باستانی پیش روی محققان قرار بدهد.

قدیمی ترین فسیلهایی که تاکنون از نظر ژنتیکی بررسی شده بودند اقوام باستانی نئاندرتالهایی بودند که قدمت آنها به 75 هزار سال پیش باز گشته و در غاری در سیبری پیدا شده بودند. براساس اظهارات محققان، این اسب باستان اندازه اسبهای عربی امروز بوده است و ژنهای آن مشابه گونه های امروزی که دارای ماهیچه های بزرگ و مناسب مسابقه بود، نیست.

تکنیکهای جدید نقشه برداری ژنتیکی که دانشمندان استفاده کردند و تمام انواع تغییرات تکنیکی را در بردارد نه تنها برای فسیلهای مناطق یخ زده چون یوکان کانادا و سیبری روسیه به کار می رود بلکه می توان آن را برای شرایط جوی متعادل تری به کار برد که در نهایت می تواند این امکان را برای دانشمندان فراهم کند تا نقشه ژنوم حیوانات یک میلیون سال پیش را مشخص کنند.


کد مطلب: 18246

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/18246/دانشمندان-قدیمی-ترین-دی-ان-دنیا-شناسایی-کردند

میگنا
  https://www.migna.ir