شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۱ تير ۱۳۹۲ / ۰۹:۴۷
کد مطلب: 18297
۱

۹ خرافه معروف درباره بارداري

۹ خرافه معروف درباره بارداري
گاه به قدري اين شايعات در نظر مادر قطعي و حتمي جلوه مي کند که حتي اظهارات پزشک متخصص و جواب انواع آزمايش ها و سونوگرافي ها هم نمي تواند نظر مادر را درباره جنسيت يا سلامتي جنينش تغيير دهد.
خبرآنلاين، در مطلبي به صحت و سقم ۹خرافه معروف در زمان بارداري پرداخته است. خرافه هايي که اگر در شرف مادر شدن هستيد بايد بشنويد ولي باورشان نکنيد.

اگر شکمت پهن نشده است، حتما پسردار مي شوي يا «حالا که شکمت پهن شده بچه ات دختر است».
شايد يکي از بي اساس ترين باورها در زمينه بارداري تعيين جنسيت جنين باشد که بدون کوچک ترين مدرک مستند علمي نسل به نسل و دهن به دهن در بين برخي خانم ها مي گردد. شايد زماني که سونوگرافي و آمنيوسنتز اختراع نشده بود، حدس درست اطرافيان درباره جنسيت جنين کار خارق العاده اي به نظر مي رسيد و هر زني که باردار مي شد، ابتدا سري به پيشگوي جنسيت مي زد اما امروزه اثبات شده که تمام تغييرات ظاهري و داخلي بدن مادر در دوران بارداري دلايل علمي دارد و هيچ ارتباطي هم به جنسيت فرزندش ندارد. يادتان باشد که شکل شکم مادر به ماهيت منحصر به فرد او بستگي دارد.
«اگر دست هايت را ببري بالاي سرت، بند ناف دور سر جنين مي پيچد.» حرکات اندام هاي بالايي کوچک ترين تأثيري بر اندام هاي مياني و تحتاني ندارد. متخصصان زنان و زايمان به برخي از مادران باردار توصيه مي کنند که در دوران بارداري به کلاس هاي آمادگي بارداري بروند و تمرين هاي ورزشي مخصوص اين دوران را زير نظر پزشک متخصص انجام دهند.
ورزش مناسب براي مادر باردار بسيار مفيد است و اگر قرار بود با بالا بردن دست، بند ناف دور گردن جنين بپيچد، الان جمعيت کره زمين اين قدر زياد نبود!
البته احتمال پيچيدن بند ناف دور گردن جنين وجود دارد اما اين موضوع به وضعيت رحم مادر مربوط مي شود نه دست هاي مادر.

«اگر به ماه گرفتگي نگاه کني، بچه ات لب شکري مي شود»
لب شکري مرا ياد يک چيز مي اندازد. اصغر مهربان داستان زيباي «بادبادک باز» اما گذشتگان و بعضي از امروزي ها چنين نظري ندارند. آن ها معتقدند که خسوف، نيشي است که رخ ماه را زده است و اگر زن باردار به آن نگاه کند، همين بلا سر فرزندش مي آيد و به همين دليل مادر بايد هميشه يک سنجاق تيز به لباسش وصل کند تا اين بلا دفع شود اما اين داستان عجيب هيچ توجيه علمي ندارد و لب شکري شدن به دنبال عوامل پيچيده ژنتيکي و محيطي در افرادبروز مي کند نه پديده هاي نجومي آميخته با خرافات!
«اگر سر دلت مي سوزد بچه ات پر مو مي شود.»
تعداد فوليکول هاي نوزاد شما به ويژگي هاي ژنتيکي اش بستگي دارد که از شما و همسرتان به ارث برده است. سوزش سر دل در دوران بارداري، ناشي از عواملي چون حساسيت بيشتر بافت هاي دستگاه گوارش به هورمون هاي دوران بارداري و فشار رحم به معده است.
«اگر زياد ميوه نخوري، بچه ات موقع به دنيا آمدن کثيف مي شود.»
خوردن ميوه از عادت هاي تغذيه اي بسيار خوب و سالم است به خصوص در دوران بارداري، زيرا اين گروه خوراکي ها مقدار زيادي ويتامين، موادمعدني و فيبر را به بدنتان مي رساند اما هيچ ربطي به وجود داشتن يا نداشتن چربي روي بدن نوزاد ندارد. متأسفانه همه انتظار دارند وقتي فرزندشان متولد مي شود، مثل آن بچه هاي سفيد و تپل تبليغات تلويزيون باشد اما همه نوزادان در بدو تولد با لايه اي از چربي محافظ به نام ورنيکس پوشيده شده اند.
صورتت پف کرده است پس حتما «دختر داري» يا «پهلوهايت بزرگ شده! پس پسر داري».
اضافه وزن خانم باردار به دليل وزن جنين، مايع آمنيوتيک و چربي هايي است که در بدنش ذخيره مي شود. اگر چربي هاي خانمي در اين دوران به صورت موضعي انباشته شده، حتي اگر باردار نبود و چاق مي شد، باز هم اضافه وزنش در آن ناحيه بيشتر بود و اين قضيه ربطي به جنس بچه ندارد.
«اگر به فرد زشتي نگاه کني، بچه ات شبيه او مي شود!»
اول اين که داشتن صورت زيبا همه چيز نيست! دوم، زشتي يا زيبايي، نسبي و سليقه اي است و سوم اين که ويژگي هاي وراثتي هر فردي به ژن هايي که مادر و پدرش به او بخشيده اند، بستگي دارد و بنا به قوانين علم پيچيده ژنتيک، هر بچه اي مخلوطي از ژن هاي خانواده مادر و پدرش را بروز مي دهد.
«مبادا در دوران بارداري وارد وان حمام شوي! آب وان جنين را مريض مي کند.»
 آب ولرم با دماي ملايم براي مادر باردار بسيار آرامش بخش است به خصوص در ماه هاي پاياني بارداري. بابت مضر بودن آب وان و رسيدن آن به جنين هم نگران نباشيد زيرا جنين در پوششي مخاطي در کيسه آمنيوتيکي قرار گرفته است و آب وان به او نمي رسد.
«اگر زياد شير و پنير بخوري سر بچه ات جوش سفيد مي زند.»
جوش هاي سفيدي که روي سر بسياري از نوزادان وجود دارد، ناشي از مقدار زياد چربي در جمجمه نوزاد است، اين جوش ها معمول و بي خطر است و ايجاد آن ها ربطي به ميزان لبنياتي که مادر در طول دوران بارداري مصرف کرده، ندارد.
يادتان باشد لبنيات از مهم ترين و ضروري ترين مواد غذايي براي بدن به ويژه در دوران بارداري است و کلسيم اين گروه براي رشد جنين حياتي و استفاده آن با دستور پزشک مفيد است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
سخن گفتن با خدا مانند صحبت کردن با یک دوست پشت تلفن است... ممکن است او را در طرف دیگر نبینیم، اما می دانیم که دارد گوش می دهد...