کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ساخت موزاییک های مولد برق توسط محقق ایرانی

مهندس نیوز , 16 تير 1392 ساعت 20:31

محققان کشور موفق به تولید موزاییک های مولد الکتریسته ای شدند که انرژی آن از راه رفتن افراد بر روی این موزاییک ها تولید می شود.


راه رفتن امری طبیعی است و اتلاف انرژی در زمان راه رفتن نیز یک موضوع بدیهی است.اما محققان ایرانی می گویند می توان از این انرژی و با استفاده از روش های مکانیکی برق تولید کرد.
جعفر رام بجندی، مخترع این طرح در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار داشت: تولید برق از راه رفتن در مکان های پرتردد، علاوه بر کاهش هزینه های تولید انرژی غیرفسیلی و تجدیدپذیر، در عملیاتی کاملا سالم و بدون ایجاد آلایندگی در هوا و محیط زیست صورت می گیرد.
این مخترع با بیان اینکه این اختراع وی تاکنون به دلیل عدم حمایت مالی شرکت ها و سازمانهای ذیربط به مرحله تولید انبوه نرسیده است گفت: این درحالی است که استفاده از این دستگاه دارای صرفه اقتصادی و محیطی، اشتغال زایی خواهد شد و حتی می توان در صورت بازاریابی خارجی آن را به کشورهای دیگر نیز صادر کرد.
وی با بیان اینکه این طرح تاکنون مراحل طراحی، ساخت، آزمایش و ثبت ملی را پشت سر گذرانده است، گفت: در روش های مشابهی که توسط دیگران مورد استفاده قرار گرفته است، علاوه بر اتلاف انرژی بسیار بالا تعمیر و نگهداری دستگاههای مورد نیاز نیز بسیار مشکل بود.
این مخترع گفت: آخرین نمونه این دستگاه نیز به مدت سه ماه در ایستگاه شهید بهشتی متروی تهران مورد آزمایش قرار گرفته است.
رام بجندی در بیان مشخصات فنی این دستگاه گفت: استفاده از بلبرینگ KK بریا، تولید حرکت یک طرفه و انتقال نیرو به شفت برای به حرکت درآوردن ژنراتور، استفاده از یک پلیت لاستیکی برای جلوگیری از ایجاد مانع هنگام عبور افراد و گام زدن بر روی موزاییک ها، از جمله مشخصات فنی این دستگاه است.
وی افزود: در این دستگاه از ژنراتور dc( برق یک طرفه) و ذخیره آسان به وسیله یک دیود در باتری استفاده شده است که با استفاده از این روش می توان حداکثر برق از کالری از دست رفته افراد را به دست آورد.


کد مطلب: 18394

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/18394/ساخت-موزاییک-های-مولد-برق-توسط-محقق-ایرانی

میگنا
  https://www.migna.ir