جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۲ تير ۱۳۹۲ / ۰۹:۵۳
کد مطلب: 18477
۰
سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد:

مرگ سالانه شش میلیون نفر بر اثر مصرف دخانیات

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد با وجود تلاش های بهداشت عمومی، سیگار کشیدن هنوز یکی از مهمترین عوامل قابل پیشگیری مرگ و میر در جهان است و سالانه بیش از شش میلیون نفر در کشورهای کم درآمد و دارای درآمد متوسط، بر اثر استعمال دخانیات جان خود را از دست می دهند.
به گزارش مهر، این سازمان جهانی در کنفرانسی در پاناما اعلام کرد اگر روند کنونی حفظ شود، تعداد مرگ و میر ناشی از دخانیات در سال 2030 به هشت میلیون نفر در سال می رسد. حدود هشتاد درصد از مرگ های مرتبط با مصرف دخانیات پیش بینی شده برای سال 2030 در کشورهای دارای درآمد پایین و متوسط روی می دهد.

دکتر مارگارت چان دبیرکل سازمان بهداشت جهانی گفت: اگر تبلیغات سیگار را ممنوع نکنیم و اقدامات پیشگیرانه تشویق و حمایت را انجام ندهیم، با صنعت دخانیاتی که بیش از پیش تهاجمی شده است، نوجوان و جوانان بیشتر به دام مصرف دخانیات کشیده می شوند. وی افزود: تمامی کشورها در حفاظت جمعیت خود از بیماری، ناتوانی و مرگ مرتبط با دخانیات مسئولند.
WHO اعلام کرده است: در بین مرگ و میرهای امسال، پنج میلیون، مصرف کننده دخانیات و یا کسانی بودند که مصرف سیگار را ترک کرده بودند، در حالی که 600 هزار نفر از این قربانیان کسانی بودند که در معرض دود سیگار دیگران قرار داشتند. اعتقاد بر این است مصرف دخانیات عامل مرگ 100 میلیون نفر در قرن بیستم بوده است. بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی این میزان مرگ و میر برای قرن حاضر به یک میلیارد نفر خواهد رسید.
دکتر "داگلاس بچر" مدیر اداره پیشگیری از بیماری های غیرمسری سازمان بهداشت جهانی در کنفرانس پاناما گفت: می دانیم فقط ممنوعیت کامل تبلیغات دخانیات، تشویق و حمایت موثر است.
به گفته وی کشورهایی که علاوه بر ممنوعیت کامل، دیگر اقدامات کنترل دخانیات را انجام داده اند توانسته اند مصرف دخانیات را به طور چشمگیری طی فقط چند سال کاهش دهند.
این گزارش اشاره دارد که 2.3 میلیارد نفر از 92 کشور از برخی اشکال محدودیت های دخانیات سود می برند؛ این میزان بیش از دو برابر تعداد افرادی است که پنج سال پیش از این محدودیت ها ذینفع بودند. با این حال این رقم هنوز نشان دهنده یک سوم جمعیت جهان است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
ز باغ رعيت، گر مَلك خورد سيبي / برآرند غلامان، درخت از بيخ