پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۹ تير ۱۳۹۲ / ۲۰:۴۶
کد مطلب: 18586
۰
متخصص پوست، مو و زیبایی:

اختلالات هورمونی سبب ریزش مو می‌شود

به گزارش فارس از اصفهان، معضل ریزش مو این روزها به‌ویژه در بین جوانان شایع شده است و از ریزش موهای خود در روز دچار نگرانی هستند، باید گفته شود که هر فرد روزانه 100 تار موی خود را از دست می‌دهد، این بدان معنی نیست که شما به زودی دچار طاسی خواهید شد، حدود 90 درصد از یک‌صد هزار فولیکول مو، در هر زمانی در حال تولید مو هستند، 10 درصد دیگر در حال استراحت (تلوژن) هستند و پس از دو تا سه ماه می‌ریزند و موی جدیدی جایگزین موهای ریخته می‌شود و این چرخه رشد ادامه خواهد داشت.
در این مورد سید حسن موسوی شفق در این راستا اظهار کرد: در هر زمانی 10 درصد موهای سر در فاز استراحت هستند و بعد از گذشت 2 تا 3 ماه، موهای در فاز استراحت می‌ریزند و موهای جدید به جای آنها می‌رویند و این رویش حدود 2 تا 6 سال بعد تمام می‌شود و در این فاز، هر تار مو، ماهیانه یک سانتی‌متر رشد می‌کند.
بنابراین ریزش چند تار مو در هر روز به عنوان بخشی از این سیکل طبیعی است، اما بعضی افراد بیش از حد طبیعی ریزش مو دارند که این ریزش مو می‌تواند در کودکان، مردان و زنان باشد.
در این راستا با متخصص پوست و مو دیگری گفت‌وگویی داشتیم در این گفت‌وگو مهرو صادق‌پور در مورد علت‌های ریزش مو افزود: ریزش مو می‌تواند علت‌های مختلفی داشته باشد، اما مهم‌ترین علت‌های آن عبارتند از اختلالات هورمونی، هورمون‌های مردانه، چربی پوست سر، تغذیه، استرس، حاملگی، داروها و عفونت است.

*استرس و اضطراب عامل ریزش مو است
 وی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آیا تراشیدن موی سر در رشد و پرپشت شدن موی سر اثری دارد، اظهار کرد: تراشیدن موی سر شاید سبب تقویت و از بین رفتن مو خوره و شادابی موی سر شود، اما بر رشد یا پر پشت شدن مو اصلا اثر ندارد و این عقیده پیشینیان است و خرافاتی بیش نیست.
متخصص پوست و مو در مورد اختلالات هورمونی که سبب ریزش مو می‌شود، ادامه داد: از عوامل دیگر ریزش مو اختلالات هورمونی است و اگر مشکل تیروئیدی داشته باشید، چه پرکاری و چه کم کاری، می‌تواند سبب ریزش مو شود که برای درمان ریزش مو باید مشکل تیروئید حل می‌شود و ممکن است هورمون‌های زنانه (استروژن) یا مردانه ( آندروژن) دچار عدم تعادل شده باشند که باز می‌تواند از علل ریزش مو باشد و متعادل کردن این هورمون‌ها نیز سبب درمان ریزش مو می‌شود.
وی در مورد استرس که یکی از عوامل موثر در ریزش مو است، بیان کرد: یکی دیگر از عوامل مهم ریزش مو، استرس، اضطراب، نگرانی و شوک ناگهانی است که کاهش و کنترل استرس می‌تواند سبب درمان ریزش مو شود.

*رژیم غذایی نامتعادل سبب ریزش مو می‌شود
صادق‌پور در مورد مهم‌ترین عامل ریزش مو که می‌تواند رژیم غذایی نامتعادل باشد، بیان کرد: مهم‌ترین عامل ریزش مو می‌تواند رژیم غذایی نامتعادل باشد و هنگامی که تغذیه فولیکول مو به طور کامل باشد، موی سالم ایجاد می‌شود، اما هنگام تغذیه ناقص این بخش سلول‌های این ناحیه دچار سوء‌ تغذیه شده و به تدریج می‌میرند و یا وظیفه خود را به درستی انجام نمی‌دهند.
وی در پایان در مورد درمان تغذیه‌ای تاکید کرد: کاهش نمک مصرفی،‌ حذف یا محدود کردن مصرف اسید چرب اشباع، کاهش مصرف آجیل، شکلات، غذاهای سرخ کردنی و پرادویه و مصرف فراوان آب، سبزی و میوه تازه می‌تواند در جلوگیری از سفید شدن مو و ریزش آن، ابتلا به شوره سر و شکنندگی مو مفید باشد.
متخصص پوست و مو اضافه کرد: رژیم غذایی باید حاوی انواع مواد‌غذایی باشد و برای کاهش و درمان ریزش مو، غذای پر پروتئین و آهن کافی، لازم است و همچنین مصرف میو‌ه‌ها، سبزی‌های تازه و سالادها نیاز است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
هم اکنون که در حال نفس کشیدن هستید، کس دیگری دارد نفس های آخرش را می کشد. پس دست از گله و شکایت بردارید و بیاموزید چگونه با داشته هایتان زندگی کنید.