جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۹ / ۱۰:۲۸
کد مطلب: 1859
۰

جزئیات ثبت، پردازش و اشاعه پایان‌نامه

رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران از عملیاتی شدن فاز نهایی نظام ثبت، پردازش و اشاعه پایان نامه ها خبر داد و گفت: بزودی امکان دسترسی و جستجو در پایان نامه ها به صورت آنلاین فراهم می شود همچنین با موافقت دانشگاهها امکان دسترسی کامل به پایان نامه های دانشجویی وجود خواهد داشت.
سید امید فاطمی در گفتگو با خبرنگار مهر، نظام ثبت، پردازش و اشاعه پایان نامه ها را یکی از اهداف اجرای مدیریت اطلاعات در حوزه پژوهش عنوان کرد که از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری حدود 5/1 سال است که تعریف و به پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران ابلاغ شده است. وی در تشریح مزایا و وضعیت فعلی نظام ثبت، پردازش و اشاعه پایان نامه ها به عملیاتی شدن پایگاه ثبت پایان نامه ها (www.irandoc.ac.ir ) اشاره کرد و ادامه داد: مشاهده پذیری کارهای تحقیقاتی یکی از اهداف بزرگی است که در پایگاه ثبت پایان نامه ها به آن توجه شده است.
 
رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران به جلوگیری از تکرار ناخواسته عناوین و موضوعات، شناسنامه دار شدن پایان نامه ها به دلیل ثبت با کدملی و به دنبال آن رعایت حقوق معنوی و مادی و مالکیت قانونی به عنوان دیگر فواید راه اندازی پایگاه ثبت پایان نامه ها اشاره کرد و گفت: هم اکنون با داشتن پایگاه ثبت و نظام نامه این پایگاه، مشخص می شود که پایان نامه ها با چه ضابطه ای در اختیار دانشجو قرار گیرند.
 
ارائه آنلاین پایان نامه ها در "ایران داک" 
 
فاطمی از سیستم آنلاین ثبت پایان نامه ها و قابل مشاهده بودن آنها در کمتر از یک هفته خبر داد و به مهر گفت: با جستجو در پایگاه " ایران داک" به راحتی امکان مشاهده پایان نامه های ثبت شده یک هفته گذشته ممکن است به این معنی که روند آنلاین دسترسی به پایان نامه ها شکل گرفته است.
 
رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران افزود: در شیوه نامه نظام ثبت پایان نامه ها، حقوق مادی و معنوی اثر، تعیین شناسه برای اثر، فیلدهای مورد نیاز که در ثبت باید به آن توجه شود، بحث محرمانه بودن آن و نمایش تمام متن و مباحث مالی آن تعریف شده است.
 
توافق با دانشگاهها برای دسترسی به متن کامل پایان نامه ها
 
فاطمی با بیان اینکه طبق این شیوه نامه برای ارائه کل اثر، اخذ اجازه دانشگاه لازم است، اضافه کرد: هم اکنون عنوان، چکیده، پدیدآورندگان و کلید واژه ها در پایگاه ایران داک به صورت رایگان و عمومی قابل دسترسی است اما برای استفاده از کل اثر در حال مذاکره با دانشگاهها برای توافق نهایی هستیم.
 
وی افزود: برای دریافت کامل متن پایان نامه ها توافقاتی صورت خواهد گرفت تا مشخص شود چه کسانی مجاز به مشاهده کامل اثر هستند ، چه کسانی اجازه پرینت یا دانلود دارند و چه کسانی تنها می توانند با حضور در محل پژوهشگاه از این پایان نامه ها استفاده کنند.
 
رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران گفت: این طرح برای دانشگاههای دولتی و آزاد انجام می شود. هم اکنون الزام همکاری با پژوهشگاه از سوی وزارت علوم برای دانشگاههای دولتی ابلاغ شده اما مابقی دانشگاهها به صورت داوطلبانه در این زمینه با ما همکاری دارند.
 
ثبت 26 هزار و 188 پایان نامه در پایگاه "ایران داک"
 
فاطمی با اشاره به شمار ثبت نام کنندگان و بازدیدکنندگان از پایگاه ثبت پایان نامه ها خاطرنشان کرد: از بهمن ماه سال 87 تا آبان ماه امسال تعداد 26 هزار و 188 پایان نامه توسط دانشجویان در این پایگاه به ثبت رسیده که دانشگاهها 20 هزار و 805 مورد را تایید کرده اند.
 
وی با بیان اینکه هم اکنون روزانه 100 پایان نامه در این سایت تایید می شود و متوسط روزانه ثبت پایان نامه ها در این پایگاه در دو سال اخیر 50 ثبت است، اظهار امیدواری کرد که این رقم به روزانه 200 پایان نامه برسد.
 
رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران در مورد بررسی پیشنهاده (پروپوزال) و الزام تایید از سوی این پژوهشگاه نیز گفت: این الزام از سوی یک سری دانشگاهها برای دانشجویان درنظر گرفته شده تا تحقیقی که قرار است صورت گیرد دارای نمونه مشابه نباشد در این راستا دانشجویان با نامه دانشگاه برای بررسی نمونه مشابه تحقیق خود به پژوهشگاه مراجعه می کنند.
 
وی اضافه کرد: بزودی فرآیند بررسی پایان نامه برای تصویب نهایی به صورت آنلاین می شود و دانشجو می تواند با مراجعه به پایگاه ایران داک برای تصویب طرح و جستجو در آن، پرینت جستجوی خود را ضمیمه پروپوزال کند و به دانشگاه ارائه دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
چه سكوتی دنیا را فرا می‌گرفت اگر هركس به اندازه عملش صحبت می‌كرد