شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۲ / ۱۳:۰۴
کد مطلب: 18595
۰
جزئیات کتاب جدیدالتألیف زبان انگلیسی اول «متوسطه اول» اعلام شد

پایان‌ترس‌دانش‌آموزاززبان‌انگلیسی

آموزش با صدای یک انگلیسی ‌زبان
پایان‌ترس‌دانش‌آموزاززبان‌انگلیسی
به گزارش فارس، امسال تمام کتب پایه سوم ابتدایی و اول «متوسطه اول» (اول راهنمایی) جدید‌التألیف است و تغییرات اساسی در آنها صورت گرفته است.
یکی از درس‌هایی که همواره درباره آن نقدهای متعدد وجود داشته، درس زبان انگلیسی است؛ درسی که به گفته تعدادی زیادی کارشناسان تعلیم و تربیت نتوانسته است تاکنون به اهداف مورد نظر آموزش در بحث زبان‌های خارجه دست یابد. اما امسال کتاب زبان انگلیسی پایه اول «متوسطه اول» با رویکرد جدید تولید شده است و به گفته حجت‌الاسلام والمسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، این کتاب بر همسو با برنامه درسی ملی تولید شده است.
* رویکرد برنامه درسی زبان انگلیسی «ارتباط‌ محور» است

 حجت الاسلام محمدیان به خبرنگار فارس گفت: در بحث آموزش زبان انگلیسی، روش، محتوا و شیوه با روش و محتوای قبلی متفاوت است. وی ادامه داد: برنامه آموزش زبان انگلیسی در دوره قبل عمدتاً به دو مهارت خواندن (Reading) و نوشتن (writing) توجه داشت و دانش‌آموز مجبور بود متنی را بخواند و به پرسش‌هایی که از وی خواسته بودند، جواب دهد که عمدتاً به عنوان یک مهارت دریافتی منجر به حفظ کردن گرامر زبان خارجی منجر می‌شد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه تغییر در درس زبان خارجی براساس برنامه درسی ملی است، افزود: در برنامه درسی ملی در حوزه یادگیری زبان، رویکرد ارتباطی را تعقیب می‌کنیم که نتیجه آن تقویت زبان انگلیسی و حفظ فرهنگ ملی کشورمان است، یعنی با ارزش‌های محوری خودمان در محیط پیرامون ایجاد ارتباط می‌کنیم و در زندگی روزمره از محتوای آموزشی زبان انگلیسی استفاده می‌کنیم.
وی با بیان اینکه در رویکرد ارتباط‌ محور علاوه بر خواندن و نوشتن، مهارت صحبت کردن هم مطرح است، گفت: پیش‌نیاز مهارت صحبت کردن در آموزش زبان، گوش دادن است؛ یعنی برای صحبت کردن نیازمند هستیم که اول خوب گوش دهیم.

* عمده فعالیت در برنامه درسی زبان انگلیسی، گوش دادن است
 حجت‌الاسلام محمدیان، دوره گوش دادن را دوره سکوت مهارت زبانی عنوان کرد و ادامه داد: دوره مهارت سکوت زبانی وقتی است که گوش با آهنگ، الفاظ و هجاها آشنا می‌شود؛ برای آموزش زبان دوم باید شرایطی را فراهم کنیم که به طور نسبی سکوت زبانی اتفاق بیفتد، به همین جهت برای ما مهارت گوش دادن اهمیت بسزایی دارد و این مهارت باید در دانش‌آموزان تقویت شود. وی ادامه داد: عمده فعالیت در برنامه درسی جدید، گوش دادن است؛ به این معنی که سی‌دی یا نوار آموزشی پخش می‌شود و دانش‌آموز گوش می‌دهد و فعالیت‌هایی که از دانش‌آموز خواسته‌اند مبتنی بر دانش بصری است نه دانش حفظی.

* ابتدا دانش‌آموزان تست می‌شوند
معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش به درس‌های ارائه‌شده در کتاب زبان انگلیسی متوسطه اول اشاره کرد و اظهار داشت: درس اول، خوشامد welcome است که البته این درس را درس صفر نام گذاشتیم که همان تست کردن دانش‌آموزان است تا ببینیم چقدر با زبان انگلیسی آشنا هستند.
وی اضافه کرد: در درس صفر به دانش‌آموز تصاویری را نشان می‌دهیم و از او می‌خواهیم آن دسته از تصاویری که برای وی آشنا هستند را علامت بزند که البته اشکالی هستند که معتقدیم دانش‌آموز در دوره دبستان با آن برخورد کرده است مانند هتل، پست، فوتبال، آمبولانس، سی‌دی، استارت کردن در کامپیوتر، تلفن، بانک، پلیس.
حجت‌الاسلام محمدیان ادامه داد: در بخش دیگری از همین درس، از دانش‌آموز می‌خواهیم هر واژه‌ای که می‌تواند، به انگلیسی بنویسد یا هر حروفی را که می‌شناسد، علامت بزند.
وی افزود: در بخش دیگری از این درس از دانش‌آموز می‌خواهیم شماره‌هایی را که می‌شناسد علامت بزند که البته دانش‌آموزان عمدتاً باید اعداد را بشناسند چون در درس ساعت دوره سوم ابتدایی، اعداد انگلیسی را یاد گرفته‌اند یا از دانش‌آموز می‌خواهیم شماره تلفن خود را به انگلیسی بنویسد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی اضافه کرد: براساس درس صفر، معلم پیش‌زمینه‌ای را از دانش‌آموزان کلاس به دست می‌آورد و بر همان اساس برای تدریس دانش‌آموزان برنامه‌ریزی می‌کند.

* آموزش زبان انگلیسی با صدای یک انگلیسی زبان
این مقام مسئول در آموزش و پرورش به درس اول زبان انگلیسی پایه اول «متوسطه اول» اشاره کرد و گفت: در درس اول، مهارت شنیداری مورد تأکید قرار گرفته است که دیالوگ است؛ به این معنی که دانش‌آموزان سی‌دی را گوش می‌دهند. وی ادامه داد: در این سی‌دی، مکالمه‌ها توسط کسی بیان می‌شود که زبان بومی‌اش، انگلیسی است؛ یعنی با همان لهجه انگلیسی اما هم‌سن و سال دانش‌آموزان است و بر این اساس مهارت گوش دادن و سپس مهارت صحبت کردن تقویت می‌شود.

* دانش‌آموزان خواهند توانست با یکدیگر مکالمه کنند
 حجت الاسلام با بیان اینکه ترس دانش‌آموزان باید از درس زبان انگلیسی بریزد، افزود: خروجی درس زبان انگلیسی این است که دانش‌آموزان بتوانند با یکدیگر مکالمه و محاوره‌های ساده را داشته باشند و خودشان را معرفی کنند؛ ضمن اینکه بتوانند در محیطی خارجی که قرار می‌گیرند، ارتباط برقرار کنند. وی ادامه داد: در مهارت خواندن نیز دانش‌آموزان باید بتوانند متن‌های ساده را بخوانند و در مهارت نوشتن حداقل یک مقاله 10 سطری را به زبان انگلیسی بنویسند.

* دو کتاب، سی‌دی و فلش کارت
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه دو کتاب برای دانش‌آموزان اول متوسطه اول در درس زبان انگلیسی پیش‌بینی شده است، افزود: کتاب درسی و کتاب تمرین‌های خانه با همان مدل‌هایی که در خیلی از مراکز آموزشی زبان انگلیسی ارائه می‌شود، پیش‌بینی شده است؛ البته رویکرد فرهنگی و تربیتی در آن لحاظ شده است.
وی اضافه کرد: در کنار این دو کتاب، سی‌دی مدرسه و فلش‌کارت برای آشنایی دانش‌آموزان با لغات پیش‌بینی شده است و در تلاش هستیم که همراه با کتاب‌های زبان انگلیسی، سی‌دی نیز الصاق به آن ارائه شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
کلمات بیش از آنچه که شما تصور می کنید تاثیر گذارند. همیشه پیش از صحبت کردن فکر کنید.