جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۲ / ۱۴:۲۷
کد مطلب: 18606
۰
فوق تخصص کلیه کودکان هشدار داد

«سنگ کلیه» در کمین کودکانی که کم آب می‌نوشند

نیلوفر حاجی‌زاده در گفت‌وگو با فارس، اظهارداشت: اصطلاح سرما خوردن کلیه یا گرم نگه داشتن کلیه پایه علمی ندارد چرا که خداوند کلیه را طوری قرارداده که بافت چربی و عضلات از آن محافظت کرده به طوری که درجه حرارت بیرونی روی کلیه تأثیر ندارد.

فوق تخصص کلیه کودکان گفت: برای محافظت از کلیه کودکان باید به چند نکته توجه کرد؛ اولین نکته پیشگیری از عفونت ادراری است که شایع‌ترین مشکل در کودکان است و می‌تواند عوارض سویی بر کلیه به جای بگذارد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: برای پیشگیری از عفونت ادراری باید به کودکان مایعات فراوان خورانده شود همچنین به آنها یاد داد که هر زمان که احساس کردند مثانه‌شان پُر است و نیاز به دستشویی پیدا کرده‌اند چه در داخل منزل چه در خارج منزل ادرار خود را نگه نداشته، هرچه سریعتر آن را تخلیه کنند.

متخصص بیماری‌های کلیه مرکز طبی کودکان ادامه داد: علاوه بر این به پسر بچه‌ها توصیه می‌کنیم که برای ساعات طولانی از لباس زیر تنگ یا شلوار تنگ استفاده نکنند و دختر بچه ها نیز لباس زیر خود را خشک نگه دارند.
وی افزود: همچنین کودکانی که سابقه یا ابتلا به عفونت ادراری دارند در حمام سرپا دوش بگیرند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان داشت: خانواده‌ها به محض دیدن تب بدون علامت، سوزش، تکرر و بی اختیاری ادراری، کودک را حتماً نزد پزشک برده تا از نظر عفونت ادراری معاینه و دستورات لازم داده شود.
فوق‌تخصص کلیه کودکان گفت: درمان یبوست نیز در پیشگیری از عفونت ادراری موثر است.
حاجی‌زاده به کودکانی که افزایش وزن دارند اشاره کرد و افزود: کودکانی که فعالیت کم دارند و زیاد پای تلویزیون می نشینند و از فست‌فود و تنقلات پرنمک استفاده می‌کنند کلیه شان در معرض آسیب است. این استاد دانشگاه تصریح کرد: استفاده از نمک زیاد باعث افزایش فشار خون و افزایش عملکرد کلیه ها می‌شود و در نهایت به کلیه‌ها آسیب می‌رساند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان این مطلب که کشور ما در کمربند سنگ قرار دارد و شیوع سنگ‌های کلیه در ایران زیاد است، گفت: ما باید برای پیشگیری به کودکانمان آموزش دهیم که آب زیاد بنوشند و تا آنجا که می‌شود از نمک اضافی بپرهیزند.
وی ادامه داد: مصرف بعضی از داروها نیز می‌تواند عوارض کلیوی ایجاد کند. متخصص بیماری‌های کلیه مرکز طبی کودکان افزود: مصرف بعضی از داروها مثل پروفن و آنتی بیوتیک‌ها که به عنوان تب‌بر استفاده می‌شود به صورت سرخود و به طور مرتب می‌تواند عوارضی برای کلیه ایجاد کند.
این استاد دانشگاه، شایع ترین مورد ابتلا به بیماری‌های کلیه در ایران را ازدواج فامیلی و مشکلات ژنتیکی دانست. حاجی‌زاده افزود: برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌هایی که به کلیه آسیب می‌زنند تشخیص سریع و توجه به علائم مهم و کارساز است.
وی ادامه داد: علاوه بر علائم عفونت ادراری که در بالا به آن اشاره شد، ورم در ناحیه اطراف پلک چشم که بر اثر گسترش می‌تواند همه قسمت‌ها را شامل شود- به علاوه تغییر رنگ یا حجم ادرار، رنگ پریدگی، بی‌حالی، استفراغ و سردرد می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات کلیوی باشد که باید هرچه سریعتر توسط پزشک بررسی و دستورات لازم داده شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: در خانواده‌هایی که سابقه بیماری کلیوی دارند، کودکان باید زیر نظر پزشک معالج قرار گیرند تا از نظر بیماری‌های کلیوی ارثی - ژنتیکی بررسی‌ شوند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
دو بیگانه همدرد، از دو خویشاوند بی‌درد یا ناهم‌درد، با هم خویشاوندترند… علی شريعتی