شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۲ / ۱۳:۵۹
کد مطلب: 18641
۰

نقشه ساعت بيولوژيکي بدن کشف شد

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از بخش علم و تکنولوژي خبرگزاري ANSA ايتاليا،اولين نقشه ساعت بيولوژيکي مغز کشف شد. براساس اين گزارش، اين ساعت به ما اجازه مي دهد که در مغز نوعي از دکمه تنظيم مجدد آلي داشته باشيم. اين دکمه در زماني که ما براثر انطباق با تغييرات فصل و چرخه روز و شب تحت فشار قرار مي گيريم فعال مي شود.
گزارش اين کشف با توجه به کار يک گروه هماهنگ شده توسط اريک هرتزوگ از دانشگاه واشنگتن در سنت لوئيس انجام شده ، در مجله نورون منتشر شده است.
اين کشف مي تواند پيامدهايي براي سلامت افرادي که شيفت شب کار مي کنند و براي درمان اختلالات jetlag مفيد باشد . نقشه برداري از عملکرد ساعت شبانه روزي ممکن است با ضبط سيگنال هاي الکتريکي سلول هاي عصبي 100توسط الکترودها به طور همزمان بوده باشد.
در اين راه رسولان بيولوژيکي، بيوشيميايي دکمه تنظيم مجدد توسط دو انتقال دهنده هاي عصبي (به نام پرنيان و گابا) که با سلول هاي عصبي بوسيله ساعت بيولوژيکي، بين آنها ارتباط برقرار شده، کشف شد . ريتم روزانه خواب و سوخت و ساز بدن بر اساس يک ساعت بيولوژيکي در ساختار مغز به نام هسته Suprachiasmatic (SCN) واقع شده و از 20،000 نورون ساخته شده ، که هر يک از آنها مي تواند زمان روزانه را به صورت جداگانه نگه دارد و اداره کند .
با اين حال، اين سلول هاي عصبي را با نرخ هاي مختلف مي شناسند چون اگر قرار باشد ساعت بيولوژيکي به خوبي کار کند سلول هاي عصبي بايد با يکديگر همگام کار کنند. در اينجا انتقال دهنده عصبي VIP. وظيفه خود را براي تغيير بيان ژن ساعت که بستگي به توانايي زمان ساختار (SCN) نورون دارد، براي سرعت بخشيدن و يا کم کردن سرعت نورونها تا همه آنها هماهنگ شوند، استفاده مي کند.
هرتزوگ مي گويد: اما براي اينکه ساعت بيولوژيکي دقيق انتقال دهنده عصبي GABA که عملکرد آنها به ما اجازه وفق پيدا کردن با محرک هاي محيطي از قبيل، تغييرات فصلي و شب وروز را مي دهد. با اين حال، اين دکمه تنظيم مجدد بيولوژيکي بسيار زودتر از ساعتهاي مکانيکي، چراغ هاي مصنوعي، و سفر با سرعت بالا تکامل يافته و به ما اجازه تطبيق سريع با تغييرات سريع مانند مناطق زماني متفاوت را مي دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
شاید باورتون نشه اما دنیا به کوچک‌ترین خوبی‌های شما نیاز داره، خوب بمونید.