کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

معرفي رشته طراحي صنعتي از نگاه رتبه 45 کنکور

11 مرداد 1392 ساعت 1:58

من بهناز شعباني، در کنکور سراسري سال 1385 با کسب رتبه­ ي کل 45 و زير گروه 35 موفق به ورود در رشته­ي طراحي صنعتي دانشگاه هنر تهران شدم.


 يکي از دلايلي که باعث شد من با وجود معدل خوب در ديپلم رياضي فيزيک تغيير رشته داده و با تحصيل در پيش دانشگاهي هنر، در کنکور هنر شرکت کنم، علاقه­ ي من به ايجاد تغييرات در محصولات پرکاربرد و در عين حال پر مشکل اطرافمان بود. چراکه رشته­ ي طراحي صنعتي مي­کوشد بين صنعت، هنر و آسايش جسمي و روحي انسان، ارتباط ايجاد کند.
يک طراح صنعتي سعي دارد با استفاده از فکر و قوه­ي ابتکار و اصول زيبايي شناسي، خشونت صنعت را خنثي کرده و اشياء و محيطي زيبا و مناسب براي بشر خلق کند. متخصصان اين رشته علاوه بر نظارت بر شکل ظاهري و روند توليد محصولات، مي­توانند در شاخه ­هاي طراحي بسته بندي و فضاهاي کاري نيز تسلط پيدا کنند. يک طراح صنعتي براي بروز افکار و ايده­هاي خود به ابزاري همچون ماژيک، مداد رنگي، راپيد، چوب، گِل مجسمه سازي، گچ، دوربين عکاسي، کامپيوتر و ... نياز دارد که روش کار با اين ابزار بر حسب مورد در دانشگاه تدريس مي­شود. البته لازم به ذکر است که يک طراح صنعتي خوب و زبردست، براي تکميل دانش خود به مباحث و دروس دانشگاهي بسنده نکرده و هر روز خود را درگير کشف و يادگيري از منابع مختلف مي­کند.
يک طراح براي ارائه­ ي محصولي بي عيب و نقص، نياز به قوه­ي تخيل، صبر و حوصله­ي بالا، دستان چالاک و چشمان تيزبين و حس مردم گرايانه­ دارد که علاوه بر اين­ها، اطلاعات پايه­ ي رياضي و هنر و همچنين شناخت مواد گوناگون همچون پلاستيک­ها، فلزات، شيشه، چوب، سراميک و انواع چسب­ها مي­تواند در بهبود شرايط و محصولات ايفاي نقش کند. آينده­ ي کاري يک طراح صنعتي ارتباط تنگاتنگي با تخصص­ هايي همچون مهندسين مکانيک، صنايع، کامپيوتر و همچنين نقشه کش صنعتي، گرافيست، مدير فروش و بازاريابي و ... دارد که بسته به کالايي که قرار است توليد شود امکان کم شدن و يا اضافه شدن به اين تخصص­ها وجود دارد. مي­توان گفت هر جا که به بهبود شرايط توليد و ايجاد طرح هاي نوين جهت آسايش مشتري و جذب آن مي­ انديشند، وجود يک طراح صنعتي ماهر و توانا ضروري است.
اگر علاقه­ منديد در آينده، در اين وادي مشغول به کار شويد، از هم اکنون بايستي سه مقوله را سرلوحه­ ي خود قرار دهيد: خوب ديدن، خوب انديشيدن و خوب طراحي کردن.
اين رشته جزء رشته­ هاي هنري بوده و در دانشگاه­ هاي معتبري در ايران تا مقطع کارشناسي ارشد و در خارج از کشور تا مقطع دکتري تدريس مي­شود.
در زير چند عنوان درسي که در زير شاخه­ي دروس کارشناسي اين رشته تدريس مي­شود را ملاحظه مي­کنيد:
- مباني هنرهاي تجسمي
- کارگاه طراحي
- مدلسازي دستي
- عکاسي
- حجم سازي
- هندسه
- رياضي
- فيزيک
- ارگونومي
- نقشه کشي صنعتي
- طراحي فني
- مدلسازي کامپيوتري
- تاريخ طراحي صنعتي
- اقتصاد
- جامعه شناسي
- مواد و روش­هاي ساخت
- بسته بندي
- محيط زيست
- مبلمان
- بيونيک
- و ...

کانون آموزش


کد مطلب: 18750

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/18750/معرفي-رشته-طراحي-صنعتي-نگاه-رتبه-45-کنکور

میگنا
  https://www.migna.ir