شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۲ / ۱۴:۰۷
کد مطلب: 18769
۰
۱
درواکنش به طرح بکارگیری پزشکان عمومی درارائه خدمات رادیولوژی

چه کسی مسوول عمر تلف شده دانشجویان رشته رادیولوژی است؟

یک متخصص رادیولوژی در واکنش به طرح بکارگیری پزشکان عمومی در ارائه خدمات رادیولوژی اظهار کرد: اگر با چند ماه آموزش نیاز به تخصص از بین می‌رود، پس رزیدنت‌های تمام رشته‌ها بویژه رشته رادیولوژی طی سال‌های دستیاری چه چیزی فرا گرفته‌اند و چه کسی مسوولیت عمر تلف شده این دانشجویان را برعهده می‌گیرد.

دکتر حسن محمود زاده در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه تصمیم وزیر بهداشت مبنی بر برقراری دوره سه ماهه برای پزشکان عمومی شهرهای دورافتاده جهت واگذار کردن مسوولیت انجام خدمات رادیولوژی و سونوگرافی در این مناطق به آنها به منظور کمک رسانی به مردم محروم این شهرها بوده است، یادآور شد: باید توجه داشت عدم دسترسی این مردم تنها به امکانات رادیولوژی و سونوگرافی مربوط نمی شود بلکه این امر در مورد سایر رشته ها همچون زنان و جراحی عمومی نیز صدق می کند، لذا اقدام برای رفع این مشکلات نباید تنها به حوزه رادیولوژی و سونوگرافی مرتبط شود.

وی ادامه داد: در تصمیم گیری‌هایی از این دست باید به خاطر داشت اگر با چند ماه آموزش یک فرد تخصص کسب می‌کند پس رزیدنت تمام رشته‌ها بویژه رشته رادیولوژی طی این چند سال دستیاری چه چیزی فراگرفته‌اند و چه کسی مسوولیت عمر تلف شده این دانشجویان را برعهده می‌گیرد.

دکتر محمودزاده همچنین یادآور شد: لازم به ذکر است فارغ از در نظر گرفتن سایر مسائل حاشیه‌ای، آموزش تخصصی، کاربری و تنظیم دستگاه سونوگرافی خود حداقل به سه ماه کلاس فیزیک عملی و تئوری نیاز دارد.
این مسوول انجمن رادیولوژی استان آذربایجان غربی با بیان این مطلب که اجرای آزمایش این قبیل طرح‌ها بهتر است به جای شهرهای دورافتاده در شهری همچون تهران برقرار شود، افزود: چرا که پایش نتایج آن توسط مسوولین وزارتخانه سهل الوصول‌تر بوده و در صورت بروز مشکل دسترسی به تجهیزات برای بیماران آسانتر است و بدینوسیله جان مردم مورد حفاظت بیشتری قرار خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: در طرح استفاده از پزشکان عمومی به جای متخصصان رادیولوژی در مناطق محروم چنانچه به دلیل نبود مهارت کافی پزشک عمومی در حوزه رادیولوژی و سونوگرافی، فرصت طلایی تشخیص از دست رفته و بدین وسیله بیمار متحمل صدمات جانی شود؛ مسوولیت حقوقی آن برعهده تصمیم گیرندگان این طرح خواهد بود.

بطوری که آیا شخص وزیر بهداشت به شخصه راضی می شود که فرزند خود را با تشخیص سونوگرافی توسط پزشک عمومی به زیر تیغ جراحی بفرستد؟ این عضو هیات مدیره سازمان نظام پزشکی مرکز استان آذربایجان غربی، خواستار تصمیم گیری‌های بهتر و حساب شده تر همچون توزیع نیروی انسانی متخصص در نقاط مختلف کشور برای رفع مشکلات بیماران شهرهای محروم شد و افزود: می توان از وجود رزیدنت‌های سال سوم و چهارم همه رشته‌ها بویژه رادیولوژی برای پوشش دهی خدمات رادیولوژی و سونوگرافی در مناطق کم برخوردار بهره گرفت. یا اینکه تخصص جدیدی طراحی شود تا غالب رشته های مورد نیاز این مناطق توسط فرد آموزش دیده شود و عملا بتوان با بکارگیری یک شخص متخصص ضمن جبران کمبودهای موجود، چندین تخصص را نیز در این شهرها ایجاد کرد.
وی اظهار داشت: آیا بهتر نیست قبل از اعلام رسمی تصمیمات این چنینی با کارشناسان بویژه اعضای سازمان نظام پزشکی و انجمن‌های تخصصی تبادل افکار و مشورت صورت گیرد؛ چرا که انجام این عمل به تدوین تصمیات مناسب تر و اجرای هرچه بهتر آنها به وزارت بهداشت کمک خواهد کرد. دکتر محمود زاده با اشاره به سخنان وزیر بهداشت و درمان پیرامون طرح بکارگیری پزشکان عمومی به جای متخصصین رادیولوژی در مناطق کم برخوردار، اظهار کرد: از صحبت‌های وزیر بهداشت می توان برداشت کرد که گویا رادیولوژیست‌ها کمر مردم را در زیر فشار هزینه ها شکسته‌اند؛ اما مشخص نیست این چه کمری است که زیر بار حق العمل های 30 میلیون تومانی جراحی عروق قلب و 20 میلیون تومانی جراحی دیسک کمر در زیرگوش وزارتخانه خم به ابرو نیاورده و نمی شکند اما در پرداخت هزینه های 20 هزار تومانی مربوط به یک سونوگرافی معمولی تاب تحمل نداشته و خرد می شود.

وی اضافه کرد: در میان سخنرانی شخص وزیر بهداشت از درآمدهای 200 میلیون تومانی رادیولوژیست‌ها صحبت به میان آمده و یکی از دلایل اجرای این طرح نیز جلوگیری از کسب درآمدهای گزاف متخصصین این رشته عنوان شده است؛ بنابراین به نظر می‌رسد محرومیت مردم در شهرهای دورافتاده تنها انگیزه اصلی این تصمیم نیست. اما گفتنی است با در نظر گرفتن ظرفیت کاری یک مطب فعال رادیولوژی-سونوگرافی طی هرگونه محاسبه با نرخ تعرفه های موجود، مبلغی بیش از مابین 15 تا 25 میلیون تومان دریافتی این مرکز نخواهد بود، که یک سوم آن سهم دارایی است و از مابقی مبلغ سود سرمایه مستهلک شده نیز کسر می شود.

در نتیجه معمول نیست رقم 200 میلیون تومان ذکر شده از کجا بدست آمده است. این متخصص رادیولوژی در پایان توجه به موارد یاد شده و توقف در اجرای طرح آموزش دوره سه ماهه به پزشکان عمومی و استفاده از آنها به جای متخصص رادیولوژی در شهرهای محروم را از شخص وزیر بهداشت و درمان خواستار شد و از وی تقاضا کرد بهتر است در رفع مشکلات سلامت مردم و بخش بهداشت و درمان اولویت بندی در نظر گرفته شود بطوری که تامین داروهای بیماران سرطانی از جمله مهمترین موارد در این حوزه محسوب می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

خدا خیرت بده رادیولوژی که از بهترین رشته هاست همیشه هم براش کار خوب هست حتی با مدرک کاردانی. رشته هایی مثل زمین شناسی که خیل سخت و درهم برهم با دروس شدیداً غیر مرتبط هست،حتی با مدرک دکترا هم بیکار باید بمونی چی؟لیسانسش به لعنت خدا هم نمیارزه. بچه های رادیولوژی خداشون رو هم شکر کنند.
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
هرگز با آدم نادان مجادله نكنيد، تماشاگران ممكن است نتوانند بين شما را تشخيص دهند