شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۲ / ۱۴:۰۴
کد مطلب: 18914
۰

خاک باغچه خانه‌تان 2,000,000 سال عمر دارد

برای اینکه به این سوال پاسخ دهید، اول باید مشخص کنید منظور شما از خاک چیست. میلان پاویچ، زمین‌شناس سازمان نقشه‌برداری آمریکا در پاسخ به این سوال می‌گوید: «قدیمی‌ترین صخره‌های رسوبی زمین که در گرینلند واقع شده‌اند، حدود 3.9 میلیارد سال سن دارند. در آن زمان، این صخره‌ها به شکل خاک بودند. سن آنها بسیار نزدیک به زمانی است که زمین شکل گرفته است.» این صخره‌ها صرفا اثبات می‌کنند که سن خاک روی زمین به آن تاریخ باز می‌گردد. اما ماده‌ای که در حیاط خانه‌های ما وجود دارد، بسیار جوان‌تر است.
پاویچ می‌گوید: «بخش اعظم خاکی که امروزه مشاهده می‌کنید طی دو میلیون سال گذشته شکل گرفته است.» حدود دو میلیون سال قبل، سیاره زمین دو تغییر مهم را پشت سر گذاشت که منجر به شکل‌گیری خاک تازه شد.
خشک‌شدگی و خنک‌شدگی جهانی باعث گسترش بیابان‌های زمین شد، و طوفان‌های غبار باعث باز توزیع خاک در سراسر زمین شد. هم‌زمان، توسعه یخچال‌های قطبی صخره‌ها، گیاهان و هر چیز دیگری را که سر راهش قرار داشت، آسیاب و به خاک تبدیل کرد، و آن را در سراسر زمین پخش کرد. از طرف دیگر، اگرچه در مقیاسی به مراتب کوچک‌تر، خاک پیوسته در حال تولید است. در زیر لایه خاک سطحی زمین، صخره‌ها از سویی به طور دائمی با آب باران یا آب زیرزمینی واکنش می‌دهند؛ و از سوی دیگر به آرامی همدیگر را خرد کرده و به مواد معدنی ریزتر تبدیل می‌شوند.
بنابراین اگر از این جنبه به قضیه نگاه کنیم، خاک واقعا سنی ندارد. اما پاویچ یادآور می‌شود که از جنبه دیگری هم می‌شود به مساله نگاه کرد. بخش اعظم ماده‌ای که طی مهبانگ تولید شد در واقع غبار بود؛ که متراکم شدن آن باعث شکل‌گیری ستارگان، و بعدها سیارات شد. وی می‌گوید: «اگر به این صورت به مساله نگاه کنید، خاک و منشاء آن پیرتر از تمام ستارگان هستند.»
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
برای انسان نابینا شیشه و الماس فرقی ندارد اگر کسی قدرتان را ندانست فکر نکنید شیشه اید یقین بدانید که او نابیناست ...