شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۲۵ مرداد ۱۳۹۲ / ۰۰:۳۸
کد مطلب: 18959
۰

خوشحالي شانس مي آورد

خوشحالي شانس مي آورد
شادي ، يک حس مسري است؛ تحقيقات جديد روانشناسي ثابت کرده است که زماني که فردي در يک جامعه خوشحال است احتمال آنکه خواهر، برادر، دوست، همسر و حتي همسايه او خوشحال شوند ، هشت تا ۳۴ درصد افزايش مي يابد.
طبق اين تحقيقات، احساس شادي تا فاصله يک کيلومتري به ديگران سرايت مي کند و احساس شاد بودن حتي تا يک سال مي تواند بر يک فرد تاثيرگذار باشد.
شادي و نشاط يکي از نيازهاي اساسي هر انساني است؛ شادي به زندگي معنا مي بخشد و موجب نشاط روحي و سلامتي و افزايش توانايي ها مي شود.
انسان شاد مي تواند قله هاي رفيع موفقيت را به سرعت طي کرده و در جامعه، نقش سازنده اي داشته باشد.
جامعه‌شناسان نيز معتقدند شاد بودن جامعه از بروز آسيب‌هاي اجتماعي پيشگيري مي‌کند، ناهنجاري‌ها را به حداقل مي‌رساند و با پررنگ کردن هنجارها موجب رشد و پيشرفت جامعه مي‌شود. خوشحالي، خرسندي يا شادي يک حالت رواني است که در آن فرد احساس عشق ، لذت، خوشبختي يا شادي مي‌کند.شادي را نداشتن غم، احساس سرور، خلق خوش، داشتن آرامش ، درکنار عزيزان بودن و داشتن نگرش مثبت نيز تعريف کرده اند.

**تاثير شادي بر سلامت اجتماعي، جسمي و رواني
روانشناس و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي ايران درباره شادي مي گويد: حالت هاي هيجاني انسان به دو گروه خوشايند و ناخوشايند ، تقسيم بندي مي شوند که هرچه هيجانات خوشايند در جامعه اي بيشتر باشد، ميزان سطح سلامت اجتماعي، جسمي و رواني افراد آن جامعه نيز افزايش خواهد يافت.
دکتر علي اصغر اصغر نژاد در گفت و گو با ايرنا، هيجان مثبت را شامل شادي، عشق و محبت عنوان مي کند و مي افزايد: تحقيقات نشان داده است که بين خلق خوش و ايده هاي خلاق، همبستگي مثبتي وجود دارد.
وي ادامه مي دهد: زندگي مملو از موقعيت هايي است که بايد براي مشکلات نيز راه حلي پيدا کرد که با داشتن خلق خوش، مي توانيم از عهده اين امور برآييم.اين روانشناس مي گويد: شادي و نشاط ، تاثير مشخصي در ايجاد توانايي حل مسايل و مشکلات دارد.

اصغرنژاد در ادامه به تاثير شادي بر سلامت جسمي اشاره مي کند و مي افزايد: شادي، سيستم ايمني بدن و گلبول هاي سفيد ( ياخته هاي خوني مبارزه کننده با عوامل بيماري زا) را تقويت مي کند.
وي ادامه مي دهد: اگر شرايط روحي و رواني فردي بد باشد، مقاومت بدن در برابر بيماري ها کم شده و زمينه براي ابتلا به انواع بيماري ها فراهم مي شود.
عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي ايران خاطرنشان مي کند: شادي و نشاط و خلق خوب در روابط فردي و بين فردي نيز تاثير مثبت دارد؛ فردي که خلق خوب دارد، واکنش خوبي هم دريافت مي کند. اصغرنژاد تاکيد مي کند: هنگامي که فردي ، فکر بد و منفي دارد، ديگران هم از آثار ناشي از آن اذيت مي شوند.

**چگونه شاد باشيم؟
بسياري از افراد فکر مي کنند که براي داشتن حس شادي حتما بايد شرايط ويژه اي مانند رفاه کامل اقتصادي و اجتماعي ايجاد شود در حالي که مي توان با پيروي از الگوهاي ساده ، احساس شادي و نشاط داشت تا در زندگي خود نيز موفق تر باشيم. پذيرش واقعيت، توجه به رفتار خود و درک شرايط ديگران از جمله عواملي است که موجب مي شود بتوانيم حس شادي را در خود ايجاد کنيم.
عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي ايران مي گويد: هر فردي مي تواند به خود کمک کند تا احساس شادي داشته باشد فقط کافي است يک کاغذ و قلم در دست گرفت و عوامل ايجاد کننده حس شادي را فهرست کرد.اصغر نژاد مي افزايد: ورزش، خيرخواهي، رفتن به طبيعت، مصاحبت با افراد حکيم و خوش خلق و خواندن مطالب فکاهي از جمله مواردي است که مي تواند احساس شادي ايجاد کند.

**توصيه هايي براي ايجاد حس شادي
متخصصان علم روانشناسي همواره توصيه هايي را براي ايجاد حس شادي و نشاط ارايه کرده اند يکي از آنها اين است که با يک دوست معتمد تماس گرفته و درباره مشکلات خود با او صحبت کنيد تا ذهن شما از مشکلات خالي شود.
تماشاي يک فيلم کمدي، خوردن يک غذاي خوشمزه، ديدار يک دوست يا خويشاوند، سفر کوتاه درون شهري، رفتن به خريد، کشيدن نقاشي، يادآوري خاطرات خوب، دوش گرفتن، گوش دادن به موسيقي، چرت زدن، نوشتن خاطرات روزانه، پياده روي طولاني، خواندن کتاب، نگاه کردن عکس هاي دوران کودکي و حتي گريه کردن مي تواند احساس شادي و نشاط ايجاد کند.
به هرحال هر چه شادي و نشاط، خلق خوش و سطح سلامت رواني مردم افزايش يابد، جامعه هم سالم تر خواهد بود؛ بنابراين نبايد از نقش شادي بر سلامت عمومي افراد غافل شويم.

ایرنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
تا حالا هيچ آدم قوى اى كه گذشته آسونى داشته باشه نديدم .