جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۲ / ۱۰:۳۶
کد مطلب: 19022
۱

کودکان را بیش از چهار ساعت به مهدکودک نسپارید

یک دکترای روانشناسی تربیتی به خانواده‌ها توصیه کرد، در روز کودکان خود را بیشتر از سه تا چهار ساعت به مهد کودک نفرستند.
دکتر جواد تجر در گفت‌وگو با ایسنا خاطرنشان کرد: زمان مناسب برای نگهداری کودکان در مهدهای کودک، یک شیفت در روز و به میزان سه تا چهار ساعت است و به خانواده‌ها توصیه می‌شود کودکان خود را در دو شیفت به مهد کودک نسپارند.
وی، سپردن کودکان زیر دو سال به مهدهای کودک را مناسب ندانست و گفت: از آنجایی که در این سنین کودک با خانواده خود اخت شده و نسبت به آنها دلبستگی پیدا می‌کند، توصیه می‌شود خانواده‌ها تا حد امکان از سپردن کودکان زیر دو سال خود به مهدهای کودک خودداری کنند.
تجر عنوان کرد: در جامعه امروز، علت اصلی سپردن کودکان به مهدهای کودک شاغل بودن مادران آنها نیست، چرا که در دنیای امروز با کاهش تعداد فرزندان و گرایش خانواده‌ها به تک فرزندی کودکان برای تعامل با گروه همسالان خود با محدودیت‌هایی مواجه هستند که به نظر می‌رسد مهدهای کودک می‌توانند این خلاء را به نحوی منطقی پر کنند.
به گفته این دکترای روانشناسی تربیتی، تعامل با گروه همسالان برای کودکان یک نیاز اساسی است، چرا که کودک بسیاری از مهارت‌ها را در تعامل با گروه همسالان می‌آموزد. تجر، با تاکید بر این‌که فضای مهد کودک‌ها نقش مهمی در رشد و تربیت درست کودک دارد، حداقل فضای مورد نیاز برای هر کودک را در محیط مهدهای کودک بر اساس استانداردهای موجود، حداقل 10 متر مربع دانست.
وی افزود: محیط مهد کودک باید فضای امنی را برای کودک بوجود آورده و دارای روشنایی کافی بوده و اسباب بازی‌ها و تجهیزات به سادگی در اختیار کودک قرار گیرد. تجر با بیان این‌که فضای بازی برای رشد، فهم و اداره محیط اطراف توسط کودک از اهمیت زیادی برخوردار است، عنوان کرد: بازی شرایطی را فراهم می‌کند که کودک توان تمایز واقعیت و تخیل را پیدا کرده و خود را با شرایط تطبیق دهد.
همچنین محیط مهدهای کودک باید به گونه‌ای باشند که هیچ گونه خطر پذیری برای کودکان به همراه نداشته باشد. این دکترای رواشناسی تربیتی، نسبت تعداد مربی به کودک را یکی از فاکتورهای مهم در یک مهد کودک، ارزیابی و خاطرنشان کرد: از نظر روانشناسی برای گروه‌های هشت نفره کودکان با سنین بین دو تا سه سال باید دو مربی در نظر گرفته شود.
برای گروه‌های 16 نفره با سنین چهار و پنج ساله، حضور دو تا سه مربی در مهد کودک الزامی است. همچنین حضور یک مربی بهداشت در مهدهای کودک از ضروریات است.
وی بیان کرد: مهدکودک‌ها باید برنامه‌های آموزشی، تغذیه‌ای و پرورشی مناسب داشته و دارای فعالیت‌های جالب و انگیزه بخشی در رشد مهارت‌های اخلاقی و حرکتی کودک باشند. فضای مهدکودک باید به گونه‌ای باشد که کودکان را درگیر فعالیت‌های حرکتی و رشدی کند.
وی با بیان این‌که کودکان در سنین پیش دبستانی الگوبردار هستند، خاطرنشان کرد: مربیان این کودکان باید از نظر اخلاقی و رفتار اجتماعی از بین بهترین افراد انتخاب شوند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
آنكه مدام از كمبودها و ناراستي هاي زندگي خويش سخن مي گويد دوست خوبي براي تو نخواهد بود .