جمعه ۳ خرداد ۱۳۹۸ - 24 May 2019
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۴ شهريور ۱۳۹۲ / ۱۰:۵۷
کد مطلب: 19130
۱

آب بنوشيد، به چند دليل

آب بنوشيد، به چند دليل
آب مايه حيات است و زندگي بدون آن ناممکن است. اگر چه مصرف آب مانع از بروز برخي بيماري هاي مهلک نمي شود اما بسياري از مشکلات جسمي را برطرف مي کند.
در اين مطلب به نقل از «Prevention» به چند خاصيت آب اشاره شده است.

افزايش هوشياري: به عقيده برخي از محققان کمبود آب، تنها و شايع ترين علت خستگي مفرط در طول روز است. بنابراين، اگر هنگام ظهر احساس خواب آلودگي کرديد، يک ليوان آب بنوشيد. تنها ۲ درصد کمبود آب، براي حافظه کوتاه مدت مشکلاتي ايجاد مي کند و قدرت تمرکز را کاهش مي دهد.

تنظيم کننده روند سوخت و ساز: اگر قصد کاهش وزن داريد، آب بنوشيد تا قدرت چربي سوزي بدن افزايش يابد. نتايج بررسي ها نشان مي دهد با مصرف نيم ليتر آب، ميزان سوخت چربي در مردان و زنان سالم ۳۰درصد افزايش مي يابد. افزايش سوخت و ساز در عرض ۱۰ دقيقه پس از مصرف آب رخ مي دهد و ۴۰ دقيقه بعد به حداکثر خود مي رسد. در مقابل کمبود آب روند سوخت و ساز چربي را تا ۳ درصد کاهش مي دهد. با نوشيدن يک يا ۲ ليوان آب، معده پر مي شود و در نتيجه فرد کمتر غذا مي خورد.

محافظت از قلب: مصرف آب کافي، خطر حمله قلبي را کاهش مي دهد. نتايج تحقيقات ۶ ساله محققان آمريکايي نشان مي دهد، افرادي که روزي بيش از ۵ ليوان آب مي نوشند در مقايسه با افرادي که روزانه کمتر از ۲ ليوان آب مي نوشند، ۴۱ درصد کمتر در معرض حمله قلبي و مرگ ناشي از آن هستند. مصرف آب مي تواند خطر بروز سرطان کولون را تا ۴۵ درصد و سرطان مثانه را تا ۵۰ درصد کاهش دهد.

پيشگيري از سردرد: شدت درد ميگرن را مي توان با مصرف کافي آب کاهش داد. تقويت کننده فعاليت مغزي: مغز براي اين که درست عمل کند نياز به اکسيژن زيادي دارد و با مصرف آب زياد اين اکسيژن تامين مي شود. مصرف کافي آب عملکرد شناختي را تا ۳۰درصد افزايش مي دهد.

نکته
مصرف آب وتعادل مايعات بدن
همواره براي کاهش اشتها، کاهش چربي و عملکرد مناسب کبد توصيه مي شود که در طول روز از آب کافي و مايعات استفاده شود، اما کمتر به اين موضوع اشاره مي شود که مصرف آب کافي باعث تعادل مايعات بدن مي شود. اگر به ميزان کافي آب ننوشيم، بدن در واکنش به اين کمبود آب را در بدن محبوس مي کند.
آب در فضاهاي بين سلولي ذخيره مي شود و اين امر باعث ورم دست و پا خواهد شد. از طرفي ميزان نياز بدن به آب به ميزان مصرف نمک بستگي دارد.
بدن تحمل غلظت معيني از املاح و از جمله سديم را دارد و هر چه نمک بيشتري مصرف شود ، بدن تلاش بيشتري مي کند و اگر آب کافي مصرف شود، کليه ها بدون تحمل بار اضافه همراه مايعات، نمک را دفع مي کنند.

خراسان
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دلتنگی یک معلم برای دانش‌آموزانش +عکس
تکنیک‌های کلیدی برای آموزش شعر به کودکان
آیا امتحان دانش آموز می تواند مجوّز ترک روزه شود؟
فهم درست از دین، آرامش‎بخش است
برای اینکه دوستت داشته باشم و به تو احترام بگذارم، مجبور نیستم با تو هم عقیده باشم.