پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۸ شهريور ۱۳۹۲ / ۱۳:۱۵
کد مطلب: 19214
۴

وسواس یك سرطان روانی است

وسواس یك سرطان روانی است
افراد قوی هرگز دچار وسواس نمی‌شوند.
با شنیدن كلمه وسواس، ذهن ما به سمت یكسری رفتارهای بیمارگونه معطوف می‌شود ولی با خواندن این مطالب شاید به این نتیجه برسید كه هر یك از ما به نوعی دچار وسواس فكری یا عملی هستیم كه مانع از ... وسواس در تعریف علمی، یك فكر، یك تصور، یك تكانه و یك میل سركوب شده می‌باشد كه در مغز افراد ایجاد شده، سبب تولید اضطراب می‌شود.
پاسخ فرد به این اضطراب ممكن است به صورت انجام یك سری اعمال اجباری باشد، می‌تواند شستشو باشد كه بخشی از وسواس را شامل می‌شود. البته اجبارها به زمینه فرهنگی افراد باز می‌گردد، موضوعی كه بیشتر در بطن زندگی افراد وجود دارد موضوع وسواس هم می‌شود به این صورت كه افرادی كه فرهنگ مذهبی دارند وسواس بیشتر به بحث طهارت و پاكیزگی مرتبط می‌شود.
در واقع نوع وسواس به زمینه فرهنگی و خانوادگی افراد باز می‌گردد. افرادی هم دچار وسواس شمارشی هستند، شمارش اعداد، خواند پلاك‌های اتومبیل‌ها و...
در وسواس وارسی: فرد اجبار دارد مسایل مهم را مرتب كنترل كند، این نوع وسواس از بررسی ؟؟ در ریشه آب و... شروع می‌شود تا به وسواس‌های ذهنی برسد یعنی مرتب صحبت‌ها و مكالمات خود با دیگران را چك كنند تا مبادا حرفی ناشایست و بد بازگو كرده باشند.
وسواس نظم و ترتیب: در اینگونه افراد بی‌نظمی و عدم تقارن اشیاء سبب تولید اضطراب می‌شود. در مراجعات نیز مشاهده می‌كنیم مردم ما بیشتر از اختلال شخصیت وسواسی (Ocpd) رنج می‌برند كه دارای نشانه‌هایی است كه مهمترین آنها: بی‌نقص‌گرا یا كمال‌گرا هستند. این افراد اجبار دارند همه چیز را به بهترین شكل ممكن برسانند. با توجه به اینكه اهدافشان تحقق نمی‌یابد، دچار اضطراب دایمی می‌شوند. افراد بی‌نقص گرا از لحاظ فكری و رفتاری خیلی بالا نیستند. این افراد تمایل دارند هر كاری را شدیدا تحت كنترل قرار دهند، حتی كنترل محیط را در دست گیرند. با توجه به اینكه قدرت كافی ندارند تا به اطرافیان مسلط شوند ولی زمانی كه اجازه تسلط و كنترل پیدا كنند سریعا قدرت خود را اعمال می‌كنند، لذا افرادی كه شخصیت وسواسی دارند هرگز قادر به انجام كار گروهی نیستند. این موارد به عدم موفقیت در كار، ازدواج و... منجر می‌شود.

براساس آمار، حداقل 40 درصد مردم ایران، دچار اختلال شخصیت وسواسی هستند. افراد دارای شخصیت وسواسی دایم كار می‌كنند، همواره خود را وقف كار می‌كنند به تصور اینكه از صبح تا شب مفید باشند. در واقع به نوعی احساس مسئولیت مرضی دارند، برای مسایل كوچك به شدت احساس گناه می‌كنند، شاید در دید مردم عادی به شدت مسئولیت‌پذیر باشند ولی ادامه این روند مانع حركت در مسیر صحیح زندگی می‌شود.

دكتر اسلامی نسبت با اشاره به آمار بالای وسواس در كشور بیان نمود: بالا بودن آمار بی‌نقص‌گرایی و سخت‌گیری‌های زیاد والدین باز می‌گردد. وسواس آتشی است كه از درون افراد را می‌سوزاند.
وسواس ریشه در مشكلات زناشویی، ارتباط والدین با فرزندان و... دارد. مادر فرزند وسواسی و مضطربی را پرورش می‌دهد. بهتر است بگوییم وسواسی‌ها به خدا جواب نمی‌دهند چون زندگی نكرده‌اند. افراد وسواسی مومن نیستند، به اسلام و دین نیز صدمه می‌زنند هدف از درمان وسواس، نجات مردم از ترس، تحقیر می‌باشد. پس از درمان وسواس، اختلالات دیگر افراد به راحتی قابل درمان می‌باشد.
منبع: دنیای سلامت
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
زندگی آنقدر ابدی نیست که هر روز بتوان مهربان بودن را به فردا موکول کرد