جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۲ / ۱۶:۲۳
کد مطلب: 19314
۰

تولد نوزاد با ۳ والد در کشور امکانپذیر شد

یک متخصص زنان و زایمان گفت: نوزاد با ۳ والد با هدف پیشگیری از تولد نوزادان معلول یا افزایش شانس فرزنددار شدن برای والدینی که به دلیل برخی مشکلات ژنتیکی قادر به داشتن فرزند سالم نیستند، در کشور امکانپذیر است.
به گزارش فارس، ابوطالب صارمی با اعلام این خبر گفت: این روش همچنین برای خانم‌هایی که در سنین بالا ازدواج می‌کند و مایل به داشتن فرزند هستند - با توجه به اینکه بارداری در سنین بالای 35 سال، احتمال سقط جنین را افزایش می‌دهد می‌تواند کمک کننده باشد.
وی ادامه داد: چندی پیش، خبری با عنوان «بریتانیا برای نوزادانی با ۳ والد آماده می‌شود» به صورت وسیع در رسانه‌های گروهی دنیا مطرح شد و مورد توجه همگان قرار گرفت.

این فوق تخصص نازایی خاطرنشان ساخت: این شیوه در صورت آنکه جنبه تبلیغاتی به خود نگیرد، به عنوان یک روش منطقی برای پیشگیری از تولد نوزادان معلول یا افزایش شانس صاحب فرزند شدن برای والدینی که به دلیل مشکل میتوکندری و ژن‌های معیوب آنها قادر به داشتن فرزند سالم نیستند، شیوه‌ای مناسب است و هم اینک امکان انجام آن در مراکز درمانی داخل کشور نیز فراهم است.
وی با اشاره به اینکه از نظر علمی در داخل اسپرم و تخمک، نیمی از کروموزوم‌های مرد و نیمی از کروموزوم‌های زن وجود دارد که پس از لقاح، این کروموزوم با هم جفت شده، هسته سلول اولیه جنینی را به وجود می‌آورد، گفت: با تقسیم‌های متعدد و متنوع سلولی، جنین اولیه شکل می‌گیرد.
به گفته صارمی، کروموزوم‌ها که از حدود 20 هزار ژن تشکیل شده‌اند، ناقل خصوصیات والدین هستند. از سوی دیگر ماده تشکیل دهنده ژن‌ها DNA نام دارد که بیماری‌های مختلف ارثی نیز از طریق همین DNA به جنین اتفاق می‌یابد و تنها حدود 37 ژن که در داخل سیتوپلاسم سلول قرار دارند، می‌توانند، باعث انتقال وراثتی برخی بیماری‌های نادر شوند.
وی افزود: در صورتی که هسته اولیه سلول که حاصل کروموزوم‌های زن و مرد و عامل وراثت هستند در داخل سلول‌های حاوی ژن‌های میتوکندری معیوب باشند، به تولد نوزادان معلول منجر خواهد شد. حال اگر سیتوپلاسم این سلول‌ها را که حاوی میتوکندری معیوب باشند، به تولد نوزادان معلول منجر خواهد شد. حال اگر سیتوپلاسم این سلول‌ها را که حاوی میتوکندری معیوب است، خارج و سیتوپلاسم سلول سالم دیگری را جایگزین کنیم، هسته جنین ایجاد شده، فاقد آن معدود بیماری میتوکندری خواهد بود.
وی تصریح کرد: از نظر مسائل وراثتی نیز نوزاد از فرد صاحب سیتوپلاسم جایگزین شده نیز به لحاظ ژنتیکی خصوصیاتی را به ارث نخواهد برد چون عامل اصلی انتقال توارث، هسته سلول است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
هرگز با آدم نادان مجادله نكنيد، تماشاگران ممكن است نتوانند بين شما را تشخيص دهند