جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۲ / ۱۲:۲۶
کد مطلب: 19416
۱
در یک تحقیق دانمارکی بررسی شد

نقش والدین در انتخاب رشته‌ تحصیلی جوانان

نقش والدین در انتخاب رشته‌ تحصیلی جوانان
نتایج یک نظرسنجی جدید در دانمارک نشان داد که بسیاری از جوانان بر اساس سابقه تحصیلی والدین‌شان، رشته‌ دانشگاهی‌ خود را انتخاب می‌کنند.
در این نظرسنجی آشکار شد حتی دانشجویان دانمارکی که در دسترسی به آموزش شرایط کاملا برابری دارند نیز رشته‌های تحصیلی خود را متاثر از پیشینه تحصیلی والدین خود و طبقه اجتماعی خانواده انتخاب می‌کنند.
مطالعه اخیر در دانشگاه کپنهاک دانمارک تایید کرد انتخاب رشته‌های تحصیلی دانشجویان اغلب تحت تاثیر شرایط خانوادگی و موقعیت اجتماعی و اولیا آنها است. به عنوان مثال نوجوانان طبقه کارگری به دنبال انتخاب رشته‌هایی هستند که آینده شغلی روشن و درآمد بالایی داشته باشند در حالی که برای فرزندان والدینی که تحصیلات دانشگاهی دارند، شان و منزلت خانوادگی است که تعیین می‌کند آنها چه نوع رشته‌ تحصیلی را انتخاب کنند.
دانشجویان رشته‌های پزشکی، مهندسی، اقتصاد و جامعه شناسی اغلب از خانواده‌هایی هستند که والدین آنها تحصیلات عالی دانشگاهی دارند و در مقابل جوانانی که در رشته‌های داروسازی و تجارت تحصیل می‌کنند از خانواده‌هایی با پیش زمینه طبقه کارگری هستند.

به گزارش ایسنا به نقل از ساینس دیلی، «جنز پیتر تامسن»، جامعه شناس آموزشی و یکی از افراد حاضر در این مطالعه گفت: میان انتخاب رشته تحصیلی دانشجویان و پیشینه اجتماعی آنها ارتباط آشکاری وجود دارد. حتی در بین داوطلبانی که نمرات ممتازی را در آزمون‌های ورودی کسب می‌کنند و داوطلبانی که انتخاب گسترده‌ای برای پذیرش موفقیت‌آمیز در دانشگاه‌ها دارند، سطح سواد و طبقه اجتماعی والدین نقش مهمی در انتخاب رشته تحصیلی آنها ایفا می‌کند.
این مطالعه روی 60 دانشجوی دانمارکی از شش دانشگاه مختلف این کشور و در رشته‌های پزشکی، مهندسی، معماری، جامعه شناسی، اقتصاد، داروسازی و علوم بازرگانی انجام شده است. نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که دانشجویان از دل خانواده خود الهام می‌گیرند. در بیشتر موارد اگر والدین‌ جوانان پزشک یا مهندس با تحصیلات عالی باشند بدون شک در انتخاب رشته تحصیلی خود راه پدران و مادران خود را دنبال می‌کنند.

این محقق در ادامه افزود: برای جوانانی که والدین آنها تحصیلات دانشگاهی دارند، عواملی نظیر منزلت اجتماعی و حس هویت و اعتبار بسیار اهمیت دارد.
از سوی دیگر جوانان در خانواده‌های طبقه کارگری تنها بین پنج تا 9 رشته خاص را انتخاب می‌کنند. آنها به عنوان مثال رشته‌هایی نظیر جامعه شناسی را انتخاب نمی‌کنند چون آینده شغلی واضحی ندارد. این الگو را در آمریکا و سایر کشورهای اروپای نیز می‌توان مشاهده کرد.
از آنجا که در دانمارک همه فرصت برابری برای انتخاب رشته دانشگاهی دارند، حقیقت «پیشینه اجتماعی» نقش مهمی را در این انتخاب ایفا می‌کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
دو بیگانه همدرد، از دو خویشاوند بی‌درد یا ناهم‌درد، با هم خویشاوندترند… علی شريعتی