جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۳ مهر ۱۳۹۲ / ۱۳:۰۰
کد مطلب: 19594
۰

والدين روزهاي آغازين را جدي نگيريد

والدين روزهاي آغازين را جدي نگيريد
ناظم مدرسه مي‌خواست از همان روز اول جذبه‌اش را به تازه‌واردها ثابت كند تا مبادا كسي هوس شيطنت به سرش بزند. يك دستش را به كمرش زده بود و با دست ديگر مدام سبيلش را تاب مي‌داد. توي سالن راه مي‌رفت و مدام توي كلاس‌ها سرك مي‌كشيد. وقتي نزديك كلاس اول ابتدايي رسيد؛ وقتي نزديك كلاس اول ابتدايي رسيد از بين صداي گريه و پچ‌پچ دانش‌آموزان صدايي توجه او را جلب كرد. سرش را گرداند و چشمش به پسر بچه‌اي افتاد كه بي‌اعتنا به او مدام از جايش بلند مي‌شد و با بقيه بچه‌ها صحبت مي‌كرد.
ناظم با لحن تندي صدايش كرد و گفت: «آهاي سردسته شلوغ ها، بيا اينجا ببينم.» چند ماهي از اين موضوع گذشت؛ اما باز هم به محض ديدن پسرك او را «سردسته» خطاب مي‌كرد. راست هم مي‌گفت چون پسرك هم سردسته شلوغ‌ها بود و هم سردسته درسخوان هاي كلاس. براساس اين گزارش، تعطيلات طولاني تابستان به آخر رسيد و باز هم مهر آمد.
هزاران نفر از دانش‌آموزان كيف و كتاب در دست راهي مدرسه شدند تا خود را براي آينده‌اي روشن‌تر آماده كنند. اول مهر اگر چه براي دانش‌آموزان هيجان‌انگيز و براي بزرگترها يادآور خاطرات شيرين دوران تحصيل است در عين حال مشكلاتي را نيز به همراه دارد.

دكتر مريم فرضي – روان‌شناس باليني در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران با بيان اينكه دانش‌آموزان اول ابتدايي چون براي نخستين بار است كه در جمع قرار مي‌گيرند از استرس و اضطراب برخوردار هستند، گفت: بچه‌هايي كه براي نخستين بار مي‌خواهند وارد پيش‌دبستاني و دبستاني شوند چون در جمع قرار نگرفته‌اند دچار استرس مي‌شوند، لذا بهتر است قبل از اينكه مدرسه شروع شود بچه‌ها را همراهي كنند تا دم مدرسه، گاهي داخل مدرسه بروند چند ساعتي – يك الي دو ساعتي با بچه‌ها در مدرسه بنشينند و صحبت كنند و اگر مي‌توانند از داخل كلاس‌ها ديدن كنند و بچه‌ها را با فضاي مدرسه آشنا كنند تا بچه‌ها به فضايي كه مي‌خواهند وارد شوند و تا مدت‌ها در آن مشغول تحصيل شوند، آمادگي ذهني پيدا كنند. از اين طريق مي‌توانيم استرس بچه‌ها را كاهش دهيم.

والدين روزهاي آغازين مدرسه را خيلي جدي نگيرند
وي با بيان اينكه حتي براي بچه‌هايي كه به والدينشان خيلي وابسته هستند مي‌تواند يك راه‌حل نسبي است و مي‌تواند كمك كننده باشد ادامه داد: همچنين آن ترس دانش‌آموز از مدرسه را بگيرد.
بنابراين اگر آمادگي ذهني وجود داشته باشد به رفع استرس بچه‌ها كمك مي‌كند و يك خاطره خوبي را براي دانش‌آموزان به يادگار مي‌گذارد؛ چون همه مي‌دانيم اولين سال ورود به مدرسه يك‌روز خاطره‌انگيزمان است به لحاط خوب بودن يا بد بودن. فرضي با بيان اينكه والدين خيلي‌خيلي روزها آغازين مدرسه را جدي نگيرند، اظهار داشت: گاهي اوقات والدين آن قدر سختگيري مي‌كنند كه استرس خودشان بيشتر از استرس بچه‌ها است و اين استرس را اتوماتيك‌وار به بچه‌ها انتقال دهند. والدين يك مقدار راحت‌تر به اين موضوع نگاه كنند.
اين روان‌شناس باليني در پايان خاطرنشان كرد: چه‌قدر خوب است ورود به مدرسه براي دانش‌آموزان آسان‌تر گرفته شود و والدين از ساده به دشوار شروع كنند، والدين نگويند همين الان بايد درس بخواني يا مشق‌هايت را بنويسي و....
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
مردم هرگز خوشبختی خود را نمیشناسند اما خوشبختی دیگران همیشه جلو دیدگان آنهاست به داشته هاي خود عميق تَر نگاه كنيم