پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۴ مهر ۱۳۹۲ / ۱۰:۵۳
کد مطلب: 19601
۱
۲

چرا مشاوره روان‌شناسی تحت پوشش بیمه نیست؟

چرا مشاوره روان‌شناسی تحت پوشش بیمه نیست؟
استاد دانشگاه فردوسی مشهد گفت: هزینه‌های بسیار بالای روان درمانی ضرورت‌های مشاوره‌ای مردم را تحت تاثیر قرار داده است.
به گزارش میگنا، محمد فتحی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب خاطرنشان کرد: بی‌توجهی و مغفول ماندن مبحث روان‌شناختی، هزینه‌های سنگین درمان را چه در سطح جامعه و چه در بخش دولتی، در پی داشته است. این در حالیست که در بسیاری از کشورهای پیشرفته، دولت برای جلوگیری از ورود آسیب‌های روحی و روانی متحمل این هزینه می‌شود. به عنوان مثال، هم اکنون درمان بیماری روانی اسکیزوفرنی در آمریکا بالاترین هزینه را برای دولت این کشور به همراه دارد.

وی افزود: در کشور، بسیاری از مجرمان در زندان‌ها و خانواده‌های آنها در خصوص بیماری روحی و روانی فرد که از سال‌های بسیار دور، درگیر آن بوده و عامل اصلی بروز جنایت شده است، کوچکترین آگاهی‌ای ندارند و به اصطلاح، سادگی و فریب خوردگی را عامل جرم می‌دانند.
فتحی رعایت اصل پیشگیری قبل از درمان را در ابتدا به نفع سلامت روح و روان مردم و سپس مطابق با منافع دولت عنوان کرد که تحقق آن به وضوح هزینه‌های کمتری را در بر دارد. وی رسانه‌ای شدن و پوشش مبحث روان‌درمانی توسط بیمه تامین اجتماعی را امری لازم و ضروری دانست و گفت: حمایت بیمه در این زمینه تا سقف مورد امکان، به روشنی، اثرات مثبت اجتماعی را به همراه دارد.
ارائه‌ی خدمات مشاوره‌ای در زمینه‌هایی همچون فردی، روانکاوی علل استرس و اضطراب، خانواده درمانی و جلوگیری از گسست عاطفی خانواده، تربیت صحیح فرزندان، مشاوره قبل از ازدواج، از بین بردن آثار سوء ناشی از طلاق و .. از بروز بسیاری از آسیب‌های جدی جلوگیری کرده و هزینه‌های بخش دولتی را نیز به تناسب کمتر خواهد کرد. فتحی در ادامه به دغدغه‌ی دیگر مراجعان به کلینیک‌های روان درمانی و نیز جامعه‌ی روان شناسان کشورمان اشاره کرد و گفت: عموم مردم در خصوص تفکیک‌های حوزه روان درمانی، آشنایی لازم را ندارند.
مدتی پیش از صدا و سیما برنامه‌ای تحت عنوان هزار راه نرفته پخش می‌شد یا شبکه سلامت که هم اکنون بصورت کمرنگ در زمینه آگاهی‌بخشی به مردم کمک‌رسان است اما هرگز کافی نبوده و نیاز مبرم به اطلاع‌رسانی قوی‌تر، صحیح و به‌روز در سطح عامه‌ی مردم احساس می‌شود.
وی بر ضرورت طراحی و ایجاد یک سایت اینترنتی به‌منظور اطلاع‌رسانی در حوزه روان‌شناختی اشاره و تاکید کرد: خانواده‌ها در هنگام بروز سوال یا مشکل، در خصوص نوع مراجعه، کجا و به چه روان‌شناسی شناخت کافی ندارند و دچار سردرگمی می‌شوند. ایجاد یک سایت اینترنتی و قراردادن فهرستی از اسامی روان‌شناسان، رزومه، سطح تحصیلات و زمینه تخصصی که در آن مشاوره می‌دهند، می‌تواند این نیاز را بر طرف نموده و از هدر دهی وقت و هزینه‌ی خیل عظیم مراجعات جلوگیری نماید.

فتحی عنوان کرد: از سوی دیگر، کار روان‌شناس در زمینه‌ی ارجاع مراجعان به دیگر مراکز روان‌درمانی یا مشاوران نیز با سهولت انجام خواهد شد. از امکانات دیگر این سایت، می‌تواند طرح مباحث روان‌شناختی، تبادل نظر و شرح خدمات روان‌شناسانه به زبان ساده باشد.

وی متولی این سایت را سازمان نظام روان‌شناسی کشور عنوان و تصریح کرد: سایت معتبر و مورد اعتماد عموم مردم که تکیه‌گاهی قوی همچون سازمان نظام روان‌شناسی کشور داشته و ناظر بر آن باشد، می‌تواند خدمات روان درمانی را عاری از هر گونه سوءاستفاده و بصورت کاملا شفاف به عموم مردم ارائه کند. وی چاپ بروشور و کتابچه‌ حاوی شرح خدمات روان‎شناختی و قراردادن آنها در مکان‌های عمومی همچون مدارس، ادارات، اتوبوس و .. را نیز امری مطلوب در زمینه آگاهی‌بخشی به مردم عنوان کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

فاطمه
بنظرم بایست فقط خدمات روان شناسان بالینی تحت پوشش بیمه ببره چون زیر مجموعه پیراپزشکی و کلینیکال و رشته علوم تجربی هستش نه سایر رشته های علوم انسانی مثل مشاوره و یا سایر گرایش های روان شناسی
nahid
با سلام در جواب به این دوست عزیز: مردم بخاطر ترس از برچسب خوردن، خیلی علاقه به رفتن به نزد روانپزشکان ندارند و همه هم که اختلال ندارند که احتیاج به دارو داشته باشند روانشناس یا مشاور جایگاه بهتری داره. از اونجایی که مشکلات مشاوره پیش از ازدواج و مشکلات زوج ها به مشاوران و رواندرمانگران مربوط می شه و معمولا بیش از 5 جلسه طول میکشه واقعا بیمه شدن خدمات مشاوران و روانشناسان خیلی واجبه!
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
زندگی درس حساب است، خوبیها را جمع، بدیها را کم ، خوشی ها را ضرب و شادیها را تقسیم کنیم